Axiological dominants of the diary genre (based on personal diaries) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 2. DOI: 10.17223/18137083/71/25

Axiological dominants of the diary genre (based on personal diaries)

The paper studies the results of the natural written speech activity of a common language speaker from the point of philological axiology. The axiological dominants of contemporary female teenage culture are researched by the example of personal diaries, written by teenage girls of 15-17 years old. The axiological dominants actualized in the diary discourse are realized in the two components of the diary text semantic structure: 1) informative - in the form of the personally-relevant events, chosen for the diary, 2) (mostly) axiologically-reflexive, which shows the events, reflected in the consciousness of the diary author as the results of author’s interpretation. The axiological dominants of teenage girls’ diaries are influenced by different objects of author’s self-reflection, which are axiologically relevant for the author: the outer world represented by different social subjects, for example, adults, mostly parents, and teenage-mates; and the inner world in the center of which is the personality of the author of the diary. The research reveals some axiological dominants of a diary discourse subject, which are determined by gender and age identity of the diary author and her social status. They are teenager’s self-sufficiency and emotional independence from teachers and parents, personal relevance of a teenager within her age-mates, self-identity in its different aspects: ontological, moral and ethical, educational, and physical. Hence, the axiological analysis of written speech activity of a common language speaker in one of the genre representations can be estimated to be monitoring of a social, mental, and psychological state of some definite social and demographic group. It indicates the major heuristic possibilities of natural written speech studies as the studies of natural written representation of a person’s self-consciousness, given that a person is not to fulfill the self-presentation task and therefore is natural in his speech creative activity.

Download file
Counter downloads: 133

Keywords

естественная письменная речь, дневник, аксиологический анализ, ценность, ценностная доминанта, подросток, natural written speech, diary, axiological analysis, value, value dominant, teenager

Authors

NameOrganizationE-mail
Rabenko T. G.Kemerovo State Universityrabenko@mail.ru
Всего: 1

References

Андреева Г. М. Психология социального познания. М.: Аспект-Пресс, 2000, 288 с.
Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М.: Языки русской культуры, 1999. 896 с.
Архипова Н. Г. Рукописные девичьи альбомы: жанрово-тематическое своеобразие // Слово: фольклорно-диалектологический альманах. 2006. Вып. 4. С. 26-32.
Барышков В. П. Аксиология личностного бытия. М.: Логос, 2005. 192 с.
Большаков В. П. Теория культуры. СПб.: Санкт-Петербург, 2008. 164 с.
Борисов С. Б. Мир русского девичества 70-90 годы XX века. М.: Ладомир, 2002. 343 с.
Вознесенская И. М. Дневник: особенности семантической структуры и речевой организации // Мир русского слова. 2006. № 3. С. 41-48.
Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука, 1981. 140 с.
Ерохина Е. А., Филиппова Е. В. Образ тела и отношение к своему телу у подростков: семейные и социокультурные факторы влияния (по материалам зарубежных исследований) // Современная зарубежная психология. 2019. Т. 8, № 4. С. 57-68.
Кон И. С. Психология ранней юности. М.: Просвещение, 1989. 256 с.
Купина Н. А., Ицкович Т. В. Филологическая аксиология: итоги работы Международной научной конференции «Аксиологические аспекты современных филологических исследований» // Коммуникативные исследования. 2019. Т. 6, № 4. С. 1202-1206.
Лебедева Н. Б., Рабенко Т. Г. Жанровое имя как фактор стабилизации речевого жанра (на материале жанра дневника) // Вестник Том. гос. ун-та. 2018. № 437. С. 29-35.
Левин К. Теория поля в социальных науках. СПб.: Сенсор, 2000. 368 с.
Левкова Т. В. Поиск смысла жизни как задача развития современного подростка // Современные научные исследования и инновации. 2016. № 1. URL: http:// web.snauka.ru/issues/2016/01/62286 (дата обращения 07.03.2020).
Михеев М. Ю. Дневник как эго-текст. М.: Водолей, 2007. 264 с.
Мосиенко Л. В. Аксиологические доминанты в художественных произведениях Гийома Мюссо // Вестник Оренб. гос. ун-та. 2014. № 11 (172). С. 47-52.
Овсянико-Куликовский Д. Н. Из книги «М. Ю. Лермонтов» // М. Ю. Лермонтов: pro et contra / Сост. В. М. Маркович, Г. Е. Потапова. СПб.: РХГИ, 2002. С. 461-474.
Пигров К. С. Забота о своей духовности, или техника скриптизации индивидуальной жизни // Vita Cogitans: Альманах молодых философов. 2004. Вып. 4, № 4. C. 75-107.
Рабенко Т. Г. Жанры естественной письменной русской речи в вариантологическом аспекте: Дис.. д-ра филол. наук. Кемерово, 2018. 356 с.
Рабенко Т. Г. Инвариантные и вариантные признаки жанров естественной письменной речи (на материале жанров «личный дневник», «личное письмо», «личная записка») // Жанры речи. 2020. № 1 (25). С. 6-14.
Сидорова М. Ю. Интернет-лингвистика: русский язык. Межличностное общение. М.: 1989.ру, 2006. 193 с.
Тороп П. Тотальный перевод. Тарту: Научный поиск, 1995. 256 с.
Ухтомский А. А. Доминанта. СПб.: Питер, 2002. 448 с.
Чурилова Е. Е. Особенности репрезентации самосознания в личных дневниках современных девушек: Автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2011. 26 с.
Чурилова Е. Е. Репрезентация самосознания в личных дневниках современных девушек. М.: Прометей, 2016. 167 с.
 Axiological dominants of the diary genre (based on personal diaries) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 2. DOI: 10.17223/18137083/71/25

Axiological dominants of the diary genre (based on personal diaries) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 2. DOI: 10.17223/18137083/71/25