“Gogol’s text” in the plays by N. Kolyada (the poem “Dead souls” and the comedy “The Inspector”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/9

“Gogol’s text” in the plays by N. Kolyada (the poem “Dead souls” and the comedy “The Inspector”)

The paper discusses the theatrical remakes of Gogol’s works: the comedy “The Inspector” and the poem “Dead Souls.” Considering the creative interpretation of N. Kolyada, both performances are related to the actualization of the Last Judgment themes - judgment and retribution, sin and repentance. Such an approach allows for a more vivid description of existential and national problems in performances N. Kolyada. It is concluded that N. Kolyada differently adapts Gogol’s works for his performances. In the case of “The Inspector,” Kolyada uses the elements of theatrical language (attributes of the stage space, costumes, music) to mainstream opposition “purity - dirt” and “righteousness - sin,” the oppositions that allow identifying the situation of the imaginary and real Inspector. When being staged, the poem “Dead Souls” changes its nature of the genre with the dramatization - the epic beginning is transformed under the influence of medieval drama traditions. In the performance, the plot of the Last Judgment changes the character system: Korobochka and Chichikov, first of all. The sentimental finale of the Last Judgment reveals in Korobochka the ability to love and becomes the key to the revitalization of her soul. The metonymic correlation of Korobochka with the entire Russian people determines the transformation of the image of Chichikov. Kolyada highlights in Chichikov not entrepreneurial obsequiousness, but a sense of contempt for the Russian people: he calls it “dubinogolovy.” An ontological issue related to the manipulation between life and death is removed from the semantic field of his image, but social and moral issues remain.

Download file
Counter downloads: 70

Keywords

N. Gogol, N. Kolyada, “Dead souls”, “The Inspector”, remake

Authors

NameOrganizationE-mail
Bal Vera Yu.Tomsk State Universitybalverbal@gmail.com
Всего: 1

References

Щербакова Н. Г. Театральный феномен Н. Коляды: Дис.. канд. искусствоведения. СПб., 2013.
Эпштейн М. Родина-ведьма // Ирония идеала. Парадоксы русской литературы. M.: НЛО, 2015. C. 31-47.
Ткач Т. С. Петербургская гоголиада. Диалог с автором или режиссерский монолог о себе? // Пушкин и Гоголь в современном театре. Право на классику: Материалы научных экспертных семинаров. М.: Институт Наследия, 2016. C. 29-30.
Ципуштанова М. А. Гоголевский текст в творческой рецепции Николая Коля-ды (пьеса «Старосветская любовь») // Вестник Удмурт. ун-та. 2012. Вып. 4. С. 43-45.
Таразевич Е. В. Римейк в современной русской драматургии // Современная русская литература: проблемы изучения и преподавания: Сб. ст. по материалам Междунар. науч.-практ. конф. Пермь, 2005. Ч. 1. С. 318-321.
Старова Е. А. Драматургия Николая Коляды как сверхтекстовое единство: Автореф. дис.. канд. филол. наук. Самара, 2015.
Смирнов С. Р. Римейк (парафраза) в «новой русской драме» // Сибирь: взгляд извне и изнутри. Духовное изменение пространства: Сб. ст. Иркутск, 2004. С. 305-308.
Нефагина Г. Л. «Римейк» в современной русской литературе // Взаимодействие литератур в мировом славянском процессе: Сб. науч. тр. Гродно, 1996. Вып. 2. С. 145-158.
Пращерук Н. В., Клягина Л. Р. Колядагоголь. O спектаклях «Ревизор», «Мертвые души», «Женитьба» // Пушкин и Гоголь в современном театре. Право на классику: Материалы научных экспертных семинаров. М.: Институт Наследия, 2016. C. 16-24.
Манн Ю. В. Творчество Гоголя: смысл и форма. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2007.
Марон А. Формы выражения авторского сознания в драматургии Николая Коляды: Дис.. д-ра филол. наук. Жешув, 2016.
Молчанова С. В. Хрестоматийный спектакль без гоголевского финала // Пушкин и Гоголь в современном театре. Право на классику: Материалы научных экс-пертных семинаров. М.: Институт Наследия, 2016. C. 24-29.
Лотман Ю. М. О Хлестакове // В школе поэтического слова. Пушкин. Лермонтов. Гоголь: Книга для учителя. М.: Просвещение, 1988. С. 293-325.
Любимцева Л. Н. Драматургические ремейки в русской литературе конца ХХ - начала ХХI века: к вопросу о типологии жанра // Восточнославянская филология: Сб. науч. тр. Горловка, 2016. Вып. 2 (26): Литературоведение. С. 116-121.
Манн Ю. В. Мейерхольдовский «Ревизор» в аспекте театральной традиции // Н. В. Гоголь и театр. III Гоголевские чтения: Сб. докл. М., 2003. URL: http:// domgogolya.ru/science/researches/1678/ (дата обращения 01.02. 2019).
Лазарева Е. Ю. Н. В. Гоголь в экзистенциальной интерпретации Н. Коляды // Преподаватель. XXI век. 2013. № 1. С. 351-355.
Лебедева О. Б. Брюллов. Гоголь. Иванов. Поэтика «немой сцены» - «живой картины» комедии «Ревизор» // Поэтика русской литературы. К 70-летию профессора Ю. В. Манна: Сб. ст. М., 2001. С. 113-126.
Купцова О. Н. «Ревизор»: «явление последнее» (о театральной истории «немой сцены») // Н. В. Гоголь и театр. III Гоголевские чтения: Сб. докл. М., 2003. URL: http:// domgogolya.ru/science/researches/1674/ (дата обращения 21.03.2020).
Лейдерман Н. Л. Драматургия Николая Коляды: Критический очерк. Каменск Уральский, 1997.
Ким М. Х. Драматургия Гоголя и ее сценическое воплощение: Дис.. канд. искусствоведения. М., 1999. 157 с.
Коляда Н. В. Мертвые души // Коляда Н. Собр. соч.: В 12 т. Екатеринбург, 2017. Т. 11. С. 188-256.
Канарская Е. И. Двоемирие в художественной системе Н. В. Коляды: Дис.. канд. филол. наук. Н. Новгород, 2019. 276 с.
Дубровина И. В. Функционирование сентименталистских кодов в поэтике современной драмы (на материале драматургии Н. Коляды): Автореф. дис.. канд. филол. наук. М., 2013.
Евтушенко Е. Е. Избр. соч.: В 2 т. М.: Худож. лит., 1980. Т. 2.
Журчева О. В. Миметическое и немиметическое в новейшей русской драме: «гоголевская трилогия» Николая Коляды // Самарский научный вестник. 2013. № 4 (5). С. 68-71.
Иваницкий А. И. Гоголь. Морфология земли и власти. М., 2000. 188 с.
Джулиани Р. О жанре и источниках обложки «Мертвых душ» // Н. В. Гоголь и его Творческое наследие. X Гоголевские чтения: Сб. докл. М., 2010. URL: http:// domgogolya.ru/science/researches/1433/ (дата обращения 01.02.2019).
Вайскопф М. Сюжет Гоголя. Морфология. Идеология. Контекст. М.: Рос. гос. гуманит. ун-т, 2002.
Блок А. А. Избр. соч. М., 1988. 688 с.
Виролайнен М. Мир и стиль («Старосветские помещики» Гоголя) // Вопросы литературы. 1979. № 4. С. 125-141.
 “Gogol’s text” in the plays by N. Kolyada (the poem “Dead souls” and the comedy “The Inspector”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/9

“Gogol’s text” in the plays by N. Kolyada (the poem “Dead souls” and the comedy “The Inspector”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/9

Download full-text version
Counter downloads: 2605