The history of Maximus the Greek’s epistles against Luther (in defense of icon worship)
The Russian scholarly tradition describes the religious struggle against Lutherans, starting with the works by Maximus the Greek. A. I. Ivanov’s guidebook includes six words related to the publicist’s anti-Protestant polemic. Although, the Epistle against Heretics on Worship of Holy Icons is a special variant of Epistle 6 by Iosif Volotsky the Apostle and does not belong to Maximus the Greek. Another work, The Epistle against Lutherans is the treatise by Starets Artemius. Maximus the Greek is the author of the Epistle against Luther on Worship of Holy Icons. It exists as an intravitam manuscript (mid-16th century) with the author’s corrections and as a copy from the Pomorskoye Sobraniye (18th-19th centuries), without the author’s corrections, but with several fuller archetypal readings. Maximus the Greek’s relying on oral sources resulted in misrepresenting the Lutherans’ teaching of icon worship: he assumed Lutherans to worship icons of Jesus Christ, the Virgin, and John the Baptist. Of concern is the manuscript’s dating. Maximus the Greek meant to disprove Luther’s teaching of non-worship of holy icons and constructed his speech on appeals to Luther. Vocatives, appellatives, and imperatives are the expressive components reflecting the mood and emotional state of the indignant author. These should indicate that the Epistle was written before Luther’s death in 1546. However, Maximus the Greek writings tend to follow a polemical script, and in this Epistle, the learned monk quotes Luther’s address to him, suggesting that it was written before 1552 when Messingheim appeared in Moscow with protestant works.
Keywords
Maximus the Greek,
Martin Luther,
manuscript heritage,
text history,
icon worship,
polemicsAuthors
Zhurova Lyudmila I. | Institute of History of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | zhurovansk@mail.ru |
Всего: 1
References
Алексеев А. И. «Бодроопасный воин Христов». Иосиф Волоцкий и его сочинения в свете данных современной науки. М.; СПб., 2019. 376 с.
Буланин Д. М. Переводы и послания Максима Грека. Л., 1984. 280 с.
Буланин Д. М. Максим Грек: Греческий писатель или московский книжник? // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 2017. № 2 (22). С. 85-98.
Голышенко В. С. Неизданное полемическое сочинение Максима Грека // Памятники русского языка: исследования и публикации. М., 1979. С. 244-253.
Журова Л. И. Авторский текст Максима Грека: рукописная и литературная традиции: В 2 ч. Новосибирск, 2008. Ч. 1. 494 с.; 2011. Ч. 2. 303 с.
Иванов А. И. Литературное наследие Максима Грека. Характеристика, атрибуция, библиография. Л., 1969. 248 с.
Иконников В. С. Максим Грек и его время. Киев, 1915. 651 с.
Калугин Ф. Зиновий, инок Отенский, и его богословско-полемические и церковно-учительные произведения. СПб., 1894. 273 с.
Карамзин Н. М. История государства Российского. СПб., 1892. Т. 7. 145 с.
Касапи И. Отношение Максима Грека к еретикам // Россия - Афон: тысячелетие духовного единства: Материалы Междунар. науч.-богослов. конф. Москва, 1-4 октября 2006 г. М., 2008. С. 297-301.
Криза А. Византийские источники древнерусского богословия иконы в «Послании иконописцу». Ч. 1 // Studia Slavica Hung. 2009а. Т. 54, № 1. C. 161-187.
Криза А. Древнерусские тексты в защиту икон. Ч. 1: Византийское наследие. Будапешт, 2011. 324 с.
Курило О. В. Лютеране в России XVI-XX в. М., 2002. 400 с.
Макарий (Булгаков). История Русской Церкви. СПб., 1874. Т. 7. 528 с.
Максим Грек. Непрочитанное / Пер., предисл., коммент. И. М. Грицевской; под ред. Д. М. Буланина. СПб., 2020. 288 с.
Манохин А. А. «Книга на еретиков» Иосифа Волоцкого в первой половине XVI столетия // Novogardia. 2019. № 4. С. 182-250.
Никольский А. Материалы для истории противолютеранской богословской полемики северовосточной русской церкви XVI и XVII столетий // Тр. Киевской Духовной Академии. 1864. Т. 1. С. 17-30.
Преподобный Максим Грек. Соч. / Отв. ред. Н.В. Синицына. М.: Индрик, 2008. Т. 1. 568 с.; 2014. Т. 2. 432 с.
Ржига В. Ф. Неизданные сочинения Максима Грека // Byzantinoslavica. Praha, 1935-1936. Т. 6. С. 85-108.
Синицына Н. В. Максим Грек в России. М.: Наука, 1977. 332 с.
Соколов И. И. Об отношении протестантизма в России в XVI-XVIII вв. М., 1880. 613 с.
Сочинения преподобного Максима Грека, изданные Казанской духовной академией. Казань, 1859. Ч. 1. 552 с.
Филарет (Гумилевский). Обзор русской духовной литературы. 862-1720 гг. Харьков, 1859. Кн. 1. 308 с.
Хализев В. Е. Теория литературы. М., 2002. 438 с.
Цветаев Дм. Протестантство и протестанты в России до эпохи преобразований // ЧОИДР. М., 1889. Кн. 4, ч. 1, гл. I-IV. С. 1-328; 1890. Кн. 1, ч. 2, гл. V-VIII. С. 89-696.
Шашков А. Т. Тагильский сборник сочинений Максима Грека (кодикологические заметки) // Рукописная традиция XVI-XIX вв. на востоке России. Новосибирск, 1983. С. 4-14.