The role of the lyrical heroine in the poetry of M. M. Shkapskaya: to the formulation of the problem
For the first time, this paper considers the role of the lyrical heroine in the poetry of M. M. Shkapskaya. The creative attitude of the poetess to the representation of different world views serves as the basis for emphasizing one or another role, resulting in several artistic projections in the poems which can be identified and described. Five roles have been identified: mother, mistress, harlot, mummy, and relative of humanity. The latter two are unique to Shkapskaya’s poetic world, designed according to a specific world view. The other three, that are traditional for poetry, are creatively transformed by the poetess, enriched with new images, motifs, and overtones. Shkapskaya inverts the idea of the mystical ideal of female nature, drawing the reader’s attention primarily to the physiology, eroticism of her heroines. She reflects on the purpose of women, their participation in contemporary culture. Shkapskaya argues against the objectification of women. Shkapskaya argues against the objectification of women. The images of abandoned mistresses, one described in our work, eloquently testify to the subordination of female nature to authority, be it God (the Evil Sower, the Strict Master, etc.) or man. The poetess reflects on the unsatisfactoriness of the current situation, promoting the idea about the profound subordination of a woman being due to her nature. In terms of mythology, this idea becomes apparent through the image of the first mother Eve, created from Adam’s rib and, therefore, representing his derivative, was ranked below the first human being.
Keywords
Shkapskaya,
mother,
mistress,
harlot,
mummy,
relative of humanity,
construction,
femininityAuthors
Chechnev Yakov D. | А. M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences | ya.d.chechnev@yandex.ru |
Всего: 1
References
Аверинцев С. С. Мария Магдалина // Мифы народов мира. Энциклопедия: В 2 т. / Гл. ред. С. А. Токарев. М.: Сов. энциклопедия, 1992. Т. 2. С. 117-118.
Богданова Т. В. Поэзия Марии Петровых: Дис. ... канд. филол. наук. Одесса, 1992. 260 с.
Бройтман С. Н. Лирический субъект // Поэтика: Словарь актуальных терминов и понятий / [Гл. науч. ред. Н. Д. Тамарченко]. М.: Изд-во Кулагиной; Intrada, 2008. С. 112-114.
Гаспаров М. Л. Мария Шкапская - забытая поэтесса // Гаспаров М. Л. Избр. тр. М.: Языки славянской культуры, 2012. Т. 4: Лингвистика стиха. Анализы и интерпретации. С. 661-667.
Гачева А. Г. Философ в диалоге с поэтом: письма А. К. Горского М. М. Шкапской // Текстологический временник. Русская литература ХХ века: Вопросы текстологии и источниковедения. М.: ИМЛИ РАН, 2018. Кн. 3: Письма и дневники в русском литературном наследии ХХ века. С. 261-293.
Грякалова Н. Ю. Диалог М. Шкапской и Б. Пильняка начала 1920-х годов // Русская литература. 2004. № 4. С. 40-53.
Грякалова Н. Ю. Гуро Елена (Элеонора) Генриховна // Русская литература ХХ века. Прозаики, поэты, драматурги: Биобиблиографический словарь: В 3 т. М.: ОЛМА-ПРЕСС Инвест, 2005а. Т. 1. С. 593-594.
Грякалова Н. Ю. Шкапская Мария Михайловна // Русская литература XX века. Прозаики, поэты, драматурги. М.: ОЛМА-Пресс Инвест, 2005б. Т. 3. С. 728-729.
Грякалова Н. Ю. «Mater Dolorosa»: Диалог Марии Шкапской и Бориса Пильняка 1920-х годов // Грякалова Н. Ю. Человек модерна: биография - рефлексия - письмо. СПб.: Дмитрий Буланин, 2008. С. 131-149.
Из писем А. В. Туфанова 1920-х годов / Публ., вступ. заметка и коммент. А. Т. Никитаева // Школа органического искусства в русском модернизме: Сб. ст. Helsinki: Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti (Finnish Institute for Russian and East European Studies), 1999. P. 246-260. (Studia Slavica Finlandensia; T. XVI/1)
Каганович С. Л. Аделина Адалис. Творческий путь: Дис.. канд. филол. наук. Ташкент, 1971. 384 с.
Качалова Л. Г. Творчество Анны Александровны Барковой 1920-х - начала 1930-х годов в культурной парадигме эпохи: Дис.. канд. филол. наук. Иваново, 2004. 177 с.
Литвинова О. Н. От Маруси Андреевской к Марии Шкапской (Рукописная тетрадь стихотворений 1903-1907 гг.) // Текст и традиция: альманах, 8. СПб.: Росток, 2020а. С. 137-176.
Литвинова О. Н. Стихотворение Марии Шкапской «Гимназия» в контексте русских переводов и интерпретаций песни Миньоны («Kennst du das land..») Гёте // Вестник Лит. ин-та им. А. М. Горького. 2020б. № 1. С. 67-75.
Накорякова К. М. Очерки М. Шкапской. К вопросу о методике анализа художественного очерка: Дис.. канд. филол. наук. М., 1968. 323 с.
Письма А. Е. Адалис к М. М. Шкапской / Публ. А. Л. Евстигнеевой, Н. К. Пушкаревой // Минувшее. Исторический альманах. М.; СПб.: Atheneum: Феникс, 1993. Вып. 13. С. 316-351.
Письма Ильи Эренбурга Марии Шкапской (Берлин - Париж, 1921-1925) / Публ., вступ. ст. и коммент. Б. Я. Фрезинского // Диаспора: Новые материалы. СПб.: Феникс, 2003. Вып. 4. С. 511-583.
Прозорова Н. А. Документально-мемуарная проза О. Ф. Берггольц: парадигмы становления творческой личности: 1920-е гг.: Дис. ... канд. филол. наук. СПб., 2013. 228 с.
Рудин из Брюсовского института (Письма Г. А. Шенгели М. М. Шкапской. 1923-1932) / Публ. С. Шумихина // Минувшее. Исторический альманах. М.; СПб.: Atheneum: Феникс, 1994. Т. 15. С. 248-282.
Симонова О. А. Сюжет о бегстве Агари в русской поэзии начала XX века // Новый филологический вестник. 2017. № 3 (42). С. 109-122.
Субботин С. И. Женщины par excellence: М. М. Шкапская и С. А. Толстая: Переписка 1923-1928 гг. // Наше наследие. 2002. № 63-64. С. 128-150.
Субботин С. И. Стихотворения Вольфа Эрлиха 1924-1925 годов в альбомах М. М. Шкапской // Русский имажинизм: история, теория, практика. М.: Линор, 2003. С. 238-248.
Чудакова М. О. Литература советского прошлого. М., 2001.
Шинкарева Н. Ю. Лирика Н. А. Павлович в контексте поэзии русского символизма: на материале сборников «Берег» и «Золотые ворота»: Дис. ... канд. филол. наук. М., 2016. 222 с.
Шкапская М. Час вечерний. Стихи. СПб: Лимбус Пресс, 2000. 192 с.
Эренбург И. Г. Письма, 1908-1967: [В 2 т.]. / [Изд. подгот. Б. Я. Фрезинским]. М.: Аграф, 2004. Т. 1: «Дай оглянуться...»: Письма, 1908-1930.