Image forming speech tactics in the advertising and educational discourse (case study of the newspaper «Poisk») | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 1.

Image forming speech tactics in the advertising and educational discourse (case study of the newspaper «Poisk»)

The paper deals with the peculiarities of an image educational discourse. First of all, this work includes a brief characteristic of this type of discourse: the character of an addressee and an addresser, the purpose of communication. In addition, the paper describes the speech tactics of creating an image of a university within the strategy of self-presentation realized in specialized press. In this case the image of the university is considered as an important part of the image of the city. In the paper the speech tactic of creating an image in advertising and educational discourse are presented in correspondence with the frequency of their usage in the analyzed texts. The most popular tactics for this type of discourse are: «famed image», «expert opinion», «statistics», «geography», «past, present and future» and «motive of top ranking» They allow the senders to present Tomsk universities as research centers with a worldwide reputation, capable of cooperating with corporations and industrial enterprises at different levels, of meeting their need for new materials, technologies and skilled staff. The rarest tactics for this discourse are «comparison», «work with the presupposition» and «improvement in the quality of life». However, each of these tactics plays an important role in creating the image and can function both alone and in combination with others.

Download file
Counter downloads: 280

Keywords

речевые тактики, образовательный дискурс, имидж вуза, имидж города, image forming speech tactics, educational discourse, image of a university, image of a city

Authors

NameOrganizationE-mail
Vershinina E. N.en.kurmi@gmail.com
Всего: 1

References

Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь / Гл. ред. В. Н. Ярцев. М.: Сов. энцикл., 1998. С. 136-137.
Демешкина Т. А. Теория диалектного высказывания. Аспекты семантики. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2000. 190 с.
Денисова Н. В. Рекламные жанры научно-образовательного дискурса: Дис. ... канд. филол. наук. Томск, 2008. 207 с.
Дзялошинский И. М. Медиапространство России: коммуникационные стратегии социальных институтов. М.: Изд-во АПК и ППРО, 2013. 479 с.
Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. М.: УРСС, 2008. 284 с.
«Искусственный интеллект» и психология / Отв. ред. О. К. Тихомиров. М.: Наука, 1976. 343 с.
Карасик В. И. Языковый круг: личность, концепты, дискурс: Монография. Волгоград: Перемена, 2004. 477 с.
Катынская М. В. Лингвистическое моделирование имиджа. Благовещенск: Изд-во АмГУ, 2012. 168 с.
Копнина Г. А. Речевое манипулирование: Учеб. пособие. М.: Флинта, 2008. 176 с.
Лесняк М. В. Тактика «создание светлого будущего» в политической коммуникации // Политическая лингвистика. 2013. № 4. С. 117-123.
Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гносиз, 2003. 280 c.
Михалева О. Л. Политический дискурс как сфера реализации манипулятивного воздействия: Автореф. дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2004.
Мицич П. Как проводить деловые беседы: Сокр пер. с серб.-хорв. 2-е изд. / Общ. ред. предисл. и послеслов. В. М. Шепеля; пер. М. Б. Беляковский. М.: Экономика, 1987. 208 с.
Попова Е. С. Структура манипулятивного воздействия в рекламном тексте // Изв. Уральского гос. ун-та. Екатеринбург, 2002. № 24. С. 276-288.
Ревзина О. Г. Дискурс и дискурсивные формации // Критика и семиотика. 2005. № 8. С. 66-78.
Силантьев И. В. Текст в системе дискурсивных взаимодействий. Новосибирск: Ин-т филологии СО РАН, 2004. 186 с.
Сушненкова И. А. Лингвокогнитивное исследование регионального имиджа: Дис. … канд. филол. наук. Омск, 2011.
Формановская Н. И. Речевое общение: коммуникативно-прагматический подход. М.: Рус. яз., 2002. 216 с.
Шефер О. В. Отражение корпоративной культуры вуза в имиджевом дискурсе: Автореф. дис. ... канд. филол. наук. Челябинск, 2007. 16 c.
Cameron L. Metaphor in Educational Discourse (Advanced in Applied Linguistics). Bloomsbury Acad., London: Continuum, 2003. 306 р.
Van Dijk T. Discourse studies and education // Applied Linguistics. Oxford Univ. Press, 1981. Vol. 2. P. 1-26.
 Image forming speech tactics in the advertising and educational discourse (case study of the newspaper «Poisk») | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 1.

Image forming speech tactics in the advertising and educational discourse (case study of the newspaper «Poisk») | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 1.