Idiostyle of public language personality in the aspect of constant and variable signs | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 3.

Idiostyle of public language personality in the aspect of constant and variable signs

The paper deals with the problem of varying the idiostyle of a public language personality in media discourse, which is important for the research on the character of interaction between a personality and a media sphere. On the basis of M. A. Zhakharov’s media discourse in the programs «Dithiramb» and «Analysis of the flight» on the radio «Echo of Moscow», the author of the paper analyzes the constant and variable signs of the idiostyle, linguistic and extralinguistic ones, and reveals objective and subjective factors, determining the peculiarities of the language personality’s speech behaviour in media communication. Classified as constant signs of the idiosty are gender peculiarities, psychological (defined by temperament, character), social (status dependent), professional as well as cultural and speech peculiarities characteristic of man. Set off from other variable signs of idiostyle are its situational manifestations in different formats of communication, thematic variation, influence of addressee factor, genre transformations. The objects of special examination in the paper are author’s individual demonstrations of a personality in media discourse depending on the format of communication, situations and addressee factor.

Download file
Counter downloads: 323

Keywords

идиостиль, константные и переменные признаки идиостиля, публичная языковая личность, медиадискурс, медиасреда, idiostyle, constant and variable signs of idiostyle, public language personality, media discourse, media sphere

Authors

NameOrganizationE-mail
Bolotnova N. S.nsb@tspu.edu.ru
Всего: 1

References

Болотнов А. В. Коммуникативный стиль языковой личности (на материале публичного дискурса ведущего радиостанции «Эхо Москвы») // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2013. Вып. 3(131). С. 180-183.
Болотнов А. В. О некоторых особенностях современной информационно-медийной личности // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2014. № 2(143). С. 52-55.
Болотнова Н. С. Коммуникативная стилистика текста: способы регулятивности в медиадискурсе публичной языковой личности // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2013. Вып. 3(131). С. 168-172.
Болотнова Н. С. Варьирование идиостиля публичной языковой личности в медиатекстах разных жанров // Сибирский филологический журнал. 2015а. Вып. 1. С. 150-158.
Болотнова Н. С. Варьирование идиостиля публичной языковой личности в медиатекстах на разные темы // Вопросы когнитивной лингвистики. 2015б. Вып. 4 (045) (в печати).
Болотнова Н. С., Бакланова Е. А., Бабенко И. И. и др. Коммуникативная стилистика текста: лексическая регулятивность в текстовой деятельности: Коллективная моногр. / Подред. Н. С. Болотновой. Томск: Изд-во ТГПУ, 2011. 492 с.
Дискурс и стиль: теоретические и прикладные аспекты: Коллективная моногр. / Под ред. Г. Я. Солганика, Н. И. Клушиной, Н. В. Смирновой. М.: Флинта: Наука, 2014. 264 с.
Камнева Н. А. Особенности восприятия студентами текстов газетно-публицистического стиля регионального издания (по данным экспериментов) // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2013. Вып. № 10 (138). С. 217-221.
Каширин А. А. Критерии коммуникативно-прагматического анализа индивидуального медиадискурса тележурналиста-ведущего итоговой информационно-аналитической программы // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2014. Вып. 9 (150). С. 70-75.
Курьянович А. В. О коммуникативно-прагматической сущности эпистолярного диалогизма (на материале писем В. С. Высоцкого) // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2012. Вып. 10 (125). С. 174-180.
Курьянович А. В. Коммуникативно-прагматический анализ как методологическая база судебной лингвистической экспертизы // Филологические науки. Вопросы теории ипрактики. 2015. № 5, ч. 1. С. 120-122.
Медиалингвистика. Вып. 4: Профессиональная речевая коммуникация в массмедиа: Сб. ст. / Под ред. Л. Р. Дускаевой; отв. ред. Н. С. Цветова. СПб.: С.-Петерб. гос. ун-т: Ин-т «Высш. шк. журн. и масс. коммуникаций», 2015. 272 с.
Орлова О. В. Художественный и рекламный текст: принципы регулятивности // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2006. Вып. 5(56). Сер.: Гуманитарные науки (Филология). С. 129-133.
Пушкарева И. А. Социальная оценочность в современной газетной публицистике // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2012. Вып. 1(116). Сер.: Гуманитарные науки (Филология). С. 237-243.
Стилистика сегодня и завтра: Материалы конф. Ч. I. М.: Фак. журн. Моск. гос. ун-та, 2014. 282 с.
 Idiostyle of public language personality in the aspect of constant and variable signs | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 3.

Idiostyle of public language personality in the aspect of constant and variable signs | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 3.