The novella «Three Years» by Anton Chekhov: artist’s intuition, gender psychology, and text grammar | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2014. № 4.

The novella «Three Years» by Anton Chekhov: artist’s intuition, gender psychology, and text grammar

The paper is devoted to the concept of love in Anton Chekhov's novella «Three Years». The artist’s intuition allows the writer to reveal male and female psychological types, gender aspects of the characters’ speech and everyday behaviors, and popular ideas about love. The narrator’s attention is focused on the antithesis of the real and the imagined, sapiens and sensus. They are at the heart of human nature and determine the logic of behavior. The author breaks the myth of romantic love. The conflict resolution process can be defined only by analyzing the pragmatics of the characters’ words. Everything is put in its place by a clearly defined common goal, i.e., the responsibility for the family business and Laptev’s sister’s children. The man becomes rational and firm, and the woman becomes sensual and weak. Although there is no love in its absolute sense, the relationship continues to exist. Chekhov’s love is dynamic, not static. Love is a part of life, not life itself.

Download file
Counter downloads: 210

Keywords

концепт «любовь», гендер, рацио / сенсус, реальное / представляемое, грамматика текста, concept of love, gender, rational / sensus, real / imagined, text grammar

Authors

NameOrganizationE-mail
Sobennikov A. S.assoben52@mail.ru
Perepelitsyna N. V.pn-ma@mail.ru
Всего: 2

References

Астафьев П. Е. Понятие психического ритма как научное основание психологии полов. М.,1882.
Берн Ш. Гендерная психология. Законы мужского и женского поведения. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2008.
Воркачёев С. Любовь как лингвокультурный концепт. М.: Гнозис, 2007. 284 с.
Караулов Ю. Н. Русский языки языковая личность. М., 1987.
Скальковский К. А. О женщинах. Мысли старые и новые. СПб., 1889.
Вейнингер О. Пол и характер. М., 1902.
Одесская М. Чехов и проблема идеала. М., 2011. С. 326-340.
Собенников А. С. Повесть Л. Н.Толстого «Крейцерова соната» в рецепции А. П. Чехова // Философия А. П. Чехова. М., 2012. С. 56-71.
Соловьёв В. Смысл любви. Киев: Лыбидь - Аски, 1991.
Тюпа В. И. Чеховское повествование и современная нарратология // Изв. РАН. Серия литературы и языка. 2010. Т. 069, № 4.
Фромм Э. Искусство любить. СПб.: Изд-во «Азбука-классика», 2004.
Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем: В 30 т. М.: Наука, 1973-1984.
Finke M. Seeing Chekhov: life and art. Cornell University Press, 2005.
Lapushin R. «Dew on the grass». The Poetiks of Inbetweenness in Chekhov. N. Y.: Peter Lang Publ., 2010.
 The novella «Three Years» by Anton Chekhov: artist’s intuition, gender psychology, and text grammar | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2014. № 4.

The novella «Three Years» by Anton Chekhov: artist’s intuition, gender psychology, and text grammar | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2014. № 4.