On Some Problems of the Modi and Narrative Modality of the Provincial plots of the Russian Literature
The paper investigates the process of creating narrative modi of provincial plots. These plots were connected with mass-literature, so they were based on definite narrative patterns, common places and stamps and represented a peculiar «reduction prism», where different narrative modi - satirical, adventure-picaresque, sentimental - come together, are deformed and lose their initial meanings. Contaminating and correcting one another in this contamination, by the 1830s these three modi form the narrative structure of a provincial plot. One can describe their interaction via the linguistic analogy as the relation «denotation - connotations» The semantic specificity of the provincial plot also determines the narrative modality. So, this problem has both a historico-literary and a theoretico-literary sense. The research on the considered stories of the journal «Contemporary» («Sovremennik») makes it possible to illustrate this thesis and to show a certain correlation between the eventfulness and the specific modality of the plot.
Keywords
русская литература,
провинциальные сюжеты,
сюжетные модусы,
модальность,
Russian literature,
provincial plots,
narrative modi,
modalityAuthors
Всего: 1
References
Балли Ш. Язык и жизнь. М.: УРСС, 2003.
Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Худож. лит., 1975.
Белоусов А. Ф. Художественная топонимия русской провинции: к интерпретации романа «Город Эн» // Первые добычинские чтения. Даугавпилс, 1991.
Журавлева А. И. Кое-что из былого и дум. О русской литературе XIX века. М.: Изд-во МГУ, 2013.
Зайонц Л. О. «Провинция» как термин // Русская провинция. Миф. Текст. Реальность. М.; СПб.: Тема, 2000.
Корф Ф. Ф. Как люди богатеют // Современник. СПб., 1847. Т. 4-5.
Манн Ю. В. Диалектика художественного образа. М.: Сов. писатель, 1987.
Меднис Н. Е., Печерская Т. И. Метатип в системе памяти культуры // Критика и семиотика. 2010. № 14.
Нестроев (Кудрявцев П. Н.). Без рассвета // Современник. СПб., 1847. Т. 1.
Новая философская энциклопедия: В 4 т. / Под ред. В. С. Степина, А. А. Гусейнова. М.: Мысль, 2010. Т. 3.
Постмодернизм. Словарь терминов / Под ред. И. Ильина. М., 2001.
Пумпянский Л. В. Классическая традиция. Собрание трудов по истории русской литературы. М.: Языки славянской культуры, 2000.
Ромодановская Е. К. Русская литература на пороге нового времени. Пути формирования русской беллетристики переходного периода. Новосибирск: Наука, 1994.
Русская демократическая сатира XVII века / Под общ. ред. В. П. Адриановой-Перетц. М.: Наука, 1977.
Сто-один (Галахов А. Д.). Превращение // Современник. СПб., 1847. Т. 4.
Строганов М. В. Событие не-события в драматургии Гоголя // Пушкинские чтения - 2011. «Живые» традиции в русской литературе: автор, герой, текст. Материалы XVI Междунар. науч. конф. СПб., 2011.
Топоров В. Н. «Бедная Лиза» Карамзина: опыт прочтения. М.: Русский мир, 2006.
Тюпа В. И. Модусы художественности // Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий / Под ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Изд-во Кулагиной, 2008.
Тюпа В. И. Художественность литературного произведения. Вопросы типологии. Красноярск, 1987.
Lounsbery A. «To Moscow, I Beg You!»: Chekhov's Vision of the Russian Provinces // Toronto Slavic Quarterly. Toronto, 2004. Vol. 3.