What is good and what is bad? On the philosophical novels «The Children’s Book» and «The Children’s Book for Girls» by Boris Akunin and Gloria Mu
The paper considers the relativity of the axiological scale in the characters of the children’s books by Boris Akunin and Gloria Mu. The subject of investigation is the system of intertextual references to the works by Russian and foreign writers (e.g., by F.M. Dostoevsky, M.I. Tsvetaeva, O.E. Mandelshtam, V.V. Mayakovsky, J.R.R. Tolkien, L. Carroll, A. de Saint-Exupery, C.S. Lewis, etc.), which are used by Akunin and Mu to show the causes and consequences of this axiological relativity. The reconsideration of the two main poles of the axiological scale in the two related Children’s Books is considered to be the problem both for the readers and for the authors. The main purpose of the paper is to present the «non-children’s» issues of the latest children’s literature from the viewpoint of the intertextuality theory and axiological linguistics.
Keywords
детская литература,
аксиологическая шкала,
гендер,
модели времениAuthors
Desyatov Vyacheslav Vladimirovich | | galton67@yandex.ru |
Karpukhina Viktoria Nikolaevna | | vkarpuhina@yandex.ru |
Всего: 2
References
Акунин Б. Детская книга. М., 2005.
Акунин Б. Разговор беллетриста с писателем. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://borisakunin.livejournal.com/107938.html (дата обращения: 25.08.2013а).
Акунин Б. Тест на объективность. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://borisakunin.livejournal.com/107554.html (дата обращения: 25.08.2013б).
Апресян Ю.Д. Дейксис в лексике и грамматике и наивная модель мира // Апресян Ю.Д. Избранные труды: В 3 т. М., 1995. Т. 2: Интегральное описание языка и системная лексикография. С. 629-650.
Арутюнова Н.Д. Время: модели и метафоры // Логический анализ языка: Язык и время. М., 1997. С. 51-61.
Гаспаров М.Л. Избранные статьи. М., 1995.
Десятов В. Русский Бог (Борис Акунин и Василий Шукшин) // Филология и человек. 2010. № 3.
Карпухина В.Н. Трансформации темпоральных характеристик текстов художественной литературы в процессе межкультурной коммуникации // Сибирский филологический журнал. 2011. № 4.
Карпухина В.Н. Конструирование лингвистической реальности при смене семиотического кода культуры: монография. Барнаул, 2013.
Льюис К.С. Хроники Нарнии: начало истории. Четыре повести: Племянник чародея. Лев, Колдунья и платяной шкаф. Конь и его мальчик. Принц Каспиан. М., 2012.
Мандельштам О. Полное собрание сочинений и писем: В 3 т. М., 2009. Т. 1.
Маяковский В.В. Избранные сочинения: В 2 т. М., 1982. Т. 2.
Мец А.Г. Комментарии // Мандельштам О. Полное собрание сочинений и писем. М., 2009. Т. 1.
Му Г. Детская книга для девочек. М., 2012.
Панова Л.Г. «Мир», «пространство», «время» в поэзии Осипа Мандельштама. М., 2003.
Рябцева Н.К. Аксиологические модели времени // Логический анализ языка: язык и время. М., 1997. С. 78-95.
Циммерлинг А.В. Логика прогноза // Логический анализ языка: язык и время. М., 1997. С. 336-347.
Яковлева Е.С. Фрагменты русской языковой картины мира (модели пространства, времени и восприятия). М., 1994.
Children’s Literature : An Illustrated History / Ed. by P. Hunt. Oxford, New York, 1995.
Johnston R.R. Childhood: A Narrative Chronotope // Children’s Literature : Critical Concepts in Literary and Cultural Studies / Ed. by P. Hunt. Vol. 3: Cultural Contexts. London; New York, 2006. P. 46-68.
Segel E. «As the Twig Is Bent…»: Gender and Childhood Reading // Children’s Literature: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies / Ed. by P. Hunt. Vol. 3: Cultural Contexts. London; New York, 2006. P. 187-207.