The Bear feast of Orok: common and specific features | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 4.

The Bear feast of Orok: common and specific features

The Bear feast and the bear cult in the Far East have every reason to be considered one of the cornerstones of the ecological culture of the indigenous peoples of the region including the Orok culture. Although this rite has become to a large extent a part of the history, it still arouses interest. The Orok rite has many specific features. They are the eating of the bear’s head after returning from the killing site, keeping the bear’s meat in the storage bin (labaz), cutting the bear’s heart and tongue into three parts. In addition, burying the bear’s bones together with the bear’s wooden image. The specific features of the Orok rite are preserved in the ritual vocabulary - in the naming units for the winter (хуриачи - khuriachi) and summer (гупури - gupuri) bear feast having, according to the authors, the semantics of the rebirth and dying of the Sun.

Download file
Counter downloads: 211

Keywords

особенности и вариативность обряда, структуры обряда, Медвежий праздник, культ медведя

Authors

NameOrganizationE-mail
Vrtanes’an G.veges2011@yandex.ru
Ozolinya L.larisa-3302803@rambler.ru
Всего: 2

References

Штернберг Л. Я. Гиляки, орочи, гольды, негидальцы, айны. Хабаровск, 1933. 740 с.
Тэмина М. Г. Медвежий праздник нивхов. Вторая половина XIX - начало ХХв.: Дисс. … канд. ист. наук. Владивосток, 2006. 215 с.
Туров М. Г. Эвенкийский обряд «проводов медведя» как форма организации пространства // Археология, этнография, антропология Евразии. 2002. № 3. С. 132-140.
Сравнительный словарь тунгусо-маньчжурских языков: В 2 т. Л.: Наука, 1975. Т. 1; 1977. Т. 2.
Таксами Ч. М. Основные проблемы истории и этнографии нивхов. Л.: Наука, 1975. 238 с.
Суник О. П. Ульчский язык. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1985. 263 с.
Соколова З. П. Культ медведя и медвежий праздник в мировоззрении и культуре народов Сибири // Этнографическое обозрение. 2002. № 1. С. 41-62.
Смоляк А. В. Два обряда «касса» // Шаманизм и ранние религиозные представления. М., 1995. C. 114-143.
Пилсудский Б. Из поездки корокам о. Сахалина в 1904 году / Сахалинский обл. краевед. музей. Юж.-Сахалинск, 1989. 76 с. (Препр.).
Сем Ю. А. Мифологические представления нанайцев о природе и человеке // Генезис и эволюция этнических культур Сибири. Новосибирск: Наука, 1986. С. 30-40.
Пилсудский Б. На медвежьем празднике айнов о. Сахалина // Живая старина. Вып. I-II. Пг., 1914. С. 67-160.
421 с. Петрова Т. И. Язык ороков (ульта). Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1967. 155 с.
Озолиня Л. В. Орокско-русский словарь. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2001.
Иванов С. В. Орнаментика, религиозные представления и обряды, связанные с амурской лодкой // Советская этнография. 1935. № 4-5. С. 62-84.
Золотарев А. М. Родовой строй и религия ульчей. Хабаровск, 1939. 205 с.
Васильев Б. А. Медвежий праздник // Советская этнография. 1948. № 4. С. 78.
Василевич Г. М. Эвенки. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1969. 305 с. Васильев Б. А. Основные черты этнографии ороков // Этнография. 1929. № 1, кн. 7. С. 3-22.
Березницкий С. В. Этнические компоненты верований и ритуалов коренных народов амуро-сахалинского региона. Владивосток: Дальнаука, 2003. 485 с.
Архив Новиковой - Новикова К. А. Полевые записи 1949-1950 гг. Ин-т филологии СО РАН (Новосибирск), 4 тетр., тексты 1-25 [Дешифровка и пер. текста Л. В. Озолини].
 The Bear feast of Orok: common and specific features | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 4.

The Bear feast of Orok: common and specific features | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2015. № 4.