The novel «Kamchadalka» by I. T. Kalashnikov and Siberian Baroque
The problem of the artistic integrity of I. T. Kalashnikov’s Kamchadalka is the lack of unity in the ideological and mythico-poetical aspects of the novel. I. T. Kalashnikov was under the influence of the «Irkutsk Baroque». In «Kamchadalka» the space and the person's position in it become extremely marginal. The person's position in the world is problematized, which is one of the conditions for the activation in the novel of the Baroque outlook, as well as for the use of elements of the Baroque poetics in their modifications. The novel asserts the hierarchy of Christianity and enlightenment in the relation of the Russian culture to the local peoples, but as this takes place there arises their Baroque mutual reflection. In the aspect of the Baroque poetics the article analyzes the plot structure, ideological constants, artistic anthropology, the system of correspondences and vertical ties of motifs and images, the composition of «Kamchadalka». The author used the Baroque archetypes: the prodigal son, Job, Don Juan, the repentant robber; the Baroque aspect of theatricality of the chronotope and roles of characters; two strategies of sense generating: imperative and relativity; the strategy of horizontal organization and «vertical» adjustment of characters before the common ancestral destiny that leads to the parallelism of images. Sufferings are neutralized by the life (Vanitas), which subordinates all.
Keywords
poetics,
novel,
Baroque,
Siberia,
Kamchadalka,
I. T. Kalashnikov,
роман,
поэтика,
барокко,
Сибирь,
«Камчадалка»,
И. Т. КалашниковAuthors
Всего: 1
References
Чечот И. Д. Барокко как культурологическое понятие. Опыт исследования К. Гурлита // Барокко в славянских культурах. М., 1982. С. 326-349.
Софронова Л. А. Принцип отражения в поэтике барокко // Барокко в славянских культурах. М., 1982. С. 78-101.
Софронова Л. А. Некоторые черты художественной природы польского и русского театров XVII-XVIII вв. // Славянское барокко. Историко-культурные проблемы эпохи. М., 1979. С. 171-218.
Смирнов И. П. Барокко и опыт поэтической культуры начала XX в. // Славянское барокко. Историко-культурные проблемы эпохи. М., 1979. С. 335-361.
Сазонова Л. И. Поэзия русского барокко. М.: Наука, 1991. 263 с.
Сандерланд В. Русские превращаются в якутов? «Обынородчивание» и проблемы русской национальной идентичности на Севере Сибири, 1870-1914 // Российская империя в зарубежной историографии. Работы последних лет: Антология / Сост. П. Верт, П. С. Кабытов, А. И. Миллер М.: Новое изд-во, 2005. 696 с.
Постнов Ю. С. Русская литература Сибири первой половины XIX в. Новосибирск: Наука, 1970. 404 с.
Нам Е. В. Сибирский шаманизм и «шаманский комплекс» в античной культурной традиции (опыт кросскультурного анализа): Томск: Диво, 2007. 208 с.
Михайлов А. В. Языки культуры: Учеб. пособие по культурологи. М.: Языки русской культуры, 1997.
Лихачев Д. С. Развитие русской литературы X-XVII веков. Л., 1973. 256 с. Лихачев Д. С. Избранные работы: В 3 т. Л., 1987.
Лотман Ю. М. Пушкин. СПб.: Искусство-СПБ, 2000. 847 с.
Крючкова Т. А. Иркутское барокко // Иркутское барокко = Irkutsk Baroque: Альбом-кат. / Вступ. ст., сост. кат. и прил. Т. А. Крючкова; вступ. слово Е. А. Зубрий. М.: РА «Сорек», 1993. С. 20-27.
Гриммельсгаузен Г. Я. К. Симплициссимус. М., 1976. 559 с.
Калашников И. Т. Дочь купца Жолобова: Романы, повесть. Иркутск, 1985. 637 с.
Богданова А. А. Сибирский романист И. Т. Калашников // Учен. зап. Новосиб. гос. пед. ин-та. Вып. 7. Сер. историко-филологическая. Новосибирск, 1948. С. 87.
Анисимов К. В. Проблемы поэтики литературы Сибири XIX - начала XX веков: Особенности становления и развития региональной литературной традиции: Дис. … д-ра филол. наук. Томск, 2005. 343 с.