Specificity of monodrama discourse
The discourse of the modern monodrama is a mimetic representation of performatives, because heroes do not have the status of a narrator, although they may talk about past situations in their monologues. The point is that, as a rule, in plays-monologues there is no temporal and psychological distance between the described event and the describing instance. The communicative intention of the speaking subject in the monodrama is not limited to the description of a chain of situations. The monologues of the female characters in the plays «Pishmashka», «Nosferatu», «Where… from, where… to, why» by N. Kolyada and «Natasha’s Dream» by Ya. Pulinovich have an appellative effectiveness. However, there is a fundamental difference in addressing this intention. The play by Ya. Pulinovich shows the situation of a trial, and the reader/viewer is allotted the role of a jury or a judge to whom the heroine appeals in her defense speech. In the plays by N. Kolyada the heroines become implicit addressees themselves (the explicit addressees - a cat, an answering machine, an imaginary stage director - are present, but they cannot enter into adialogue). Going through the traumatic situations, the heroines and trying to convince themselves that they deserve a better life. Presented in the play «Hands» by D. Bogoslavsky is a different modality of performative discourse: the verbalization of the decision making process connected with the hero’s self-determination. In this case the logical consequence of a character’s speech acts becomes a physical act (suicide). The heroes of the plays by E. Grishkovets («How I Ate a Dog», «Dreadnoughts», «Contemporaneously») also ask themselves the question of self-identification, but their verbalized mental action is connected with the process of the hero’s cognition of himself and of the laws of life.
Keywords
дискурс,
монодрама,
диегезис,
мимесис,
нарратив,
перформатив,
discourse,
monodrama,
diegesis,
mimesis,
narrative,
performativeAuthors
Всего: 1
References
Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества / Сост. С. Г. Бочаров, примеч. С. С. Аверинцева, С. Г. Бочарова. М.: Искусство, 1979. 423 с.
Богославский Д. Руки: Монолог в четырех стенах // Проза.ру. 2010. URL: https://www.proza.ru/2010/09/10/661 (дата обращения 03.08.2015).
Бондар Л. Монодрама Ярослава Стельмаха «Синiй автомобiль» як художня проецiя «его» митця // Науковi виклади. Лiтературознатство. 2006. № 3. С. 54-61.
Бондарева Е. Е. Теоретическая модель современной монодрамы: подвижные рамки жанрологического канона // Русская и белорусская литературы на рубеже XX-XXI веков: В 2 ч. Минск, 2006. Ч. 1. С. 249-257.
Гончарова-Грабовская С. Я. Актуальные проблемы русской драматургии конца XX - начала XXI в. // Комедия в русской драматургии конца ХХ - начала ХХI века. М.: Флинта, 2006. С. 3-53.
Гончарова-Грабовская С. Я. Монодрама в творчестве Е. Гришковца // Вестн. БДУ. Сер. Филология. 2009. № 3. С. 26-31.
Гончарова-Грабовская С. Я. Жанровая поливекторность русскоязычной драматургии Беларуси конца XX - начала XXI в. // Polilog. Studia Neofilologiczne. 2012. Nо. 2. S. 313-324.
Гришковец Е. Дредноуты: Пьеса для женщин // Зима. Все пьесы. М.: Эксмо, 2007а. С. 235-276.
Гришковец Е. Как я съел собаку: Монодрама // Зима. Все пьесы. М.: Эксмо, 2007б. С. 167-200.
Гришковец Е. Одновременно: Монодрама // Зима. Все пьесы. М.: Эксмо, 2007в. С. 201-234.
Громова М. И. Евгений Гришковец - «человек-театр» // Громова М. И. Русская драматургия конца XX - начала XXI века. М., 2005. С. 333-362.
Доманский Ю. В. «Оба улыбнулись» (о возможностях нарратива в драматургическом роде литературы) // Narratorium. 2011. № 1-2. URL: http://narratorium. rggu.ru/article.html?id=2027598 (дата обращения 03.08.2015).
Ершов В. О. Монодрама // Українська літературна енциклопедія: В 5 т. Київ, 1995. Т. 3. С. 411.
Коляда Н. Пишмашка: Пьеса в 1 д. из цикла «Кренделя» // Коляда Н. Кармен жива. Екатеринбург: Урал. изд-во, 2002. С. 295-317.
Коляда Н. Носферату: Пьеса в 1 д. из цикла «Кренделя» // Коляда Н. Носферату: Пьесы и киносценарии. Екатеринбург: Урал. изд-во, 2003а. С. 137-155.
Коляда Н. Откуда-куда-зачем: Пьеса в 1 д. из цикла «Кренделя» // Коляда Н. Носферату: Пьесы и киносценарии. Екатеринбург: Урал. изд-во, 2003б. С. 211-227.
Корчинский А. В. Философия и нарративное знание: К поэтике ментального события // Событие и событийность. М., 2010. С. 203-216.
Лотман Ю. М. Структура художественного текста // Лотман Ю. М. Об искусстве. СПб., 1998. С. 14-288.
Пулинович Я. Наташина мечта: Монолог // Современная драматургия: Лит.худож. журн. 2009. № 1. С. 81-88.
Тюпа В. И. Драма как тип высказывания // Новый филологический вестник. 2010. № 3(14). С. 7-16.
Федоров В. В. О природе поэтической реальности. М.: Сов. писатель, 1984. 184 с.
Фрейденберг О. М. Образ и понятие // Фрейденберг О. М. Миф и литература древности. 2-е изд., испр. и доп. М.: Изд. фирма «Восточная литература» РАН, 1998. С. 223-622.
Хализев В. Е. Драма как род литературы (поэтика, генезис, функционирование). М.: Изд-во Моск. ун-та, 1986. 260 с.
Шатин Ю. В. Три уровня наррации в драматическом тексте // Критика и семиотика. Вып. 10. Новосибирск, 2006. С. 52-57.
Шмид В. Нарратология. 2-е изд., испр. и доп. М.: Языки славянской культуры, 2008. 304 с.
Chatman S. B. Story and Discourse: Narrative Structure in Fictionand Film. Ithaca; London, 1986. 288 p.
Chatman S. B. Coming to Terms: The Rhetoric of Narrative in Fiction and Film. Ithaca: Cornell Univ. Press, 1990. 256 p.
Prince G. Narratology: The Form and Functioning of Narrative. The Hague, 1973. 184 p.
Prince G. A Dictionary of Narratology. Lincoln, 1987. 126 p.