Graphically marked words: evolution of the artistic device (based on the works by Yu. V. Trifonov) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 1.

Graphically marked words: evolution of the artistic device (based on the works by Yu. V. Trifonov)

The paper describes the evolution of the employment of graphically marked out words by Yu. V. Trifonov in his works, both early and late ones. Yu. Trifonov experiments both with quantitative characteristics (way of marking, quantity, size) and qualitative ones (functional load of a graphically marked fragment). A singular use of a graphically marked word is followed by the creation of his artistic device, now known as a characteristic feature of the writer’s idiostyle. He experiments with different ways of graphical marking of words in his texts by the use of spacing, inverted commas, capital letters, italics, and bold type. There is an increase in the number of words with spacing and fragment size. Moreover, the devices can be «mixed», when there are several means of graphical marking used in one text.

Download file
Counter downloads: 218

Keywords

графически выделенный фрагмент, идиостиль, эволюция художественного приема, способы графического выделения, Ю. В. Трифонов, graphically marked fragment, idiostyle, evolution of the stylistic device, ways of graphical marking, Yu. V. Trifonov

Authors

NameOrganizationE-mail
Vasilenko A. G.devyatkina.anastasiya@yandex.ru
Всего: 1

References

Борисова И. М. Графический облик поэзии: «лесенка», курсив, графический эквивалент текста: На материале поэзии Н. А. Некрасова, его предшественников и современников: Автореф. дис. … канд. филол. наук. Самара, 2003.
Гаспаров М. Л. Ритм и синтаксис: происхождение «лесенки» Маяковского // Проблемы структурной лингвистики. М., 1981. С. 148-168.
Девяткина А. Г. Полифункциональность выделенного слова в произведениях Ю. В. Трифонова // Актуальные проблемы лингвистики и литературоведения: Материалы конф. молодых ученых / Под ред. А. А. Казакова. Вып. 12. Томск, 2011. Т. 1: Лингвистика. С. 96-99.
Джилкибаев Б. М. Лесенки Н. Асеева и ступенчатый рефрен В. Маяковского // Русское языкознание. Алма-Ата, 1970. Вып. 2. С. 366-372.
Зализняк А. А. Семантика кавычек // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: Тр. междунар. конф. «Диалог - 2000» / Под ред. Л. Л. Иомдина, Н. И. Лауфер, А. С. Нариньяни, В. П. Селегея. М.: Изд-во РГГУ, 2007. С. 188. URL: http://www.philology.ru/linguistics2/zaliznyak_anna-07.htm (дата обращения 12.08.2015).
Трипольская Т. А. Комментарий как элемент художественного текста: типы и функции // Комментарий и интерпретация текста. Новосибирск, 2008. С. 34-45.
Трифонов Ю. В. Бесконечные игры: Киноповесть, рассказы, очерки. М., 1989.
Трифонов Ю. В. Собрание сочинений: В 4 т. Т. 1. М., 1985.
Успенский Б. А. Ego Loquens: Язык и коммуникационное пространство. М.: РГПУ, 2012.
Шварцкопф Б. С. Внимание: кавычки! // Русская речь. 1967. № 4. С. 60-64.
Шварцкопф Б. С. О некоторых лингвистических проблемах, связанных с цитацией // Sign, Language, Culture. The Hague; Paris, 1970. P. 658-673.
Шварцкопф Б. С. «Я поставил кавычки потому, что..» // Облик слова: Сб. ст. памяти Д. Н. Шмелева. М., 1997. С. 374-381.
 Graphically marked words: evolution of the artistic device (based on the works by Yu. V. Trifonov) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 1.

Graphically marked words: evolution of the artistic device (based on the works by Yu. V. Trifonov) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 1.