Ecclesiastical motifs in Anton Chekhov’s «Lights» | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 3. DOI: 10.17223/18137083/56/9

Ecclesiastical motifs in Anton Chekhov’s «Lights»

The paper studies Chekhov’s understanding of the «Solomon» corpus of texts and the influence of Ecclesiastes on the formation of Chekhov’s worldview at the end of the 1880s. Comparing Chekhov’s fragment «Solomon» and his story «Lights», the author reveals axiological and existential aspects of the latter and proves that it transcends Chekhov’s «epistemological approach». The author also examines the forms of time, chronotope as well as the plot and semantic motifs of «darkness», «light» and «movement». The conclusion is that the figurative and symbolic plan of the work leads the reader to comprehend the integrity of the world. The story of Ananiev as the separate experience of human life also becomes the part of the whole.

Download file
Counter downloads: 212

Keywords

the darkness, light, motif, Chekhov, Marc Aurel, Ecclesiastes, тьма, свет, мотив, Чехов, Марк Аврелий, Екклесиаст

Authors

NameOrganizationE-mail
Sobennikov A. S.Irkutsk State Universityassoben52@mail.ru
Всего: 1

References

Swift M. Biblical Subtexts and Religious Themes in Works of Anton Chekhov. N. Y.: P. Lang Publ., 2004.
Finke M. Metapoesis. The Russian Tradition from Pushkin to Chekhov. Durham; London, 1995.
Rossbacher P. Cexov’s Fragment «Solomon» // Slavic and East European Journal. 1968. Vol. 12, No. 1.
Senderovich M. Чехов и Кьеркегор // Chekhov A. P. Philosophie und Religion in Leben und Werk. München: Verl. O. Sagner, 1997.
Burge P. Chekhov’s use of «Ecclesiastes» in «Step» // Chekhov A. P. Philosophie und Religion in Leben und Werk. München: Verl. O. Sagner, 1997. S. 399-405.
Чехов А. П. Полное собрание сочинений и писем: В 30 т. М.: Наука, 1974-1988.
Филат Т. В. Особенности семантики, композиции и функции финала «Огней» А. П. Чехова // Вiсн. Днiпропетр. ун-ту. Сер. Фiлологiчнi науки. 2014. № 1 (7).
Собенников А. С. А. П. Чехов и стоики // Философия А. П. Чехова. Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та, 2008.
Собенников А. С. Между «есть Бог» и «нет Бога»: О религиозно-философских традициях в творчестве А. П. Чехова. Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та, 1997.
Разумова Н. Е. Творчество А. П. Чехова в аспекте пространства. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2001.
Пруайр Ж. де. Антон Чехов и Библия // Literary Calendar: The Books of the Day. 2010. № 6 (1). P. 26-29.
Полоцкая Э. А. Движение художественной мысли. М.: Сов. писатель, 1979.
Лапушин Р. Е. Не постигаемое бытие: Опыт прочтения А. П. Чехова. Минск, 1998.
Линков В. Я. Скептицизм и вера Чехова. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1995.
Катаев В. Б. Литературные связи А. П. Чехова. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1989.
Кубасов А. В. Проза А. П. Чехова: Искусство стилизации. Екатеринбург, 1998.
Катаев В. Б. Проза Чехова: Проблемы интерпретации. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979.
Капустин Н. В. О библейских цитатах и реминисценциях в прозе Чехова конца 1880-х-1890-х годов // Чеховиана. Чехов в культуре XX века. М.: Наука, 1993. С. 17-26.
Зайцева Т. Б. Повесть А. П. Чехова «Моя жизнь» в свете философской концепции Кьеркегора о стадиях жизненного пути // Философия Чехова. Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та, 2012. С. 268-280.
 Ecclesiastical motifs in Anton Chekhov’s «Lights» | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 3. DOI: 10.17223/18137083/56/9

Ecclesiastical motifs in Anton Chekhov’s «Lights» | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 3. DOI: 10.17223/18137083/56/9