The specificity of an advertising text in the aspect of linguistic personology | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 3. DOI: 10.17223/18137083/56/21

The specificity of an advertising text in the aspect of linguistic personology

Language is a part of the system of social symbols consolidating the information about the members of the corresponding social environment. As a rule, an advertising image, including a linguistic one, forms an advertised product consumer’s social portrait, correlating with a specific linguistic personality type. Accordingly, the advertising message focused on one or another target group, uses this group’s lexical, grammatical and stylistic maneuvers. The advertising texts, in accordance with their communicative goals, can be directed to language «centrals» / «marginals» in the normative aspect, to «manipulators» / «actualizers» in the characterological one, the «generating» («analytical») / «reproducing» types in the conception of the linguistic personality of F. de Saussure; to implement the escalation of mentality and cultural language reserves; to unfold in the space of psychodiagnostics: texts-moods, texts-emotions (nostalgia, joy, fun, etc.), socionics, gender specification, motivation and other ways of language determination of differences of psycho- and socio-communicative personality types. In the paper an attempt is made to reveal «invariant» models and dichotomies of linguistic personology (variability of anthropological texts), to track linguistic typology in the communicative space of an advertising discourse.

Download file
Counter downloads: 177

Keywords

язык, текст, лингвоперсонология, языковой тип личности, реклама, коммуникация, дискурс, language, text, linguistic personology, language personality types, advertising, communication, discourse

Authors

NameOrganizationE-mail
Moskovkina E. A.Altai State Academy of Culture and Artsevgenya.moskovkina@yandex.ru
Всего: 1

References

Райгородский Д. Я. Типологическая модель Э. Шострома // Райгородский Д. Я. Психология и психоанализ характеров. М.: Бахрах-М, 1997. 640 с.
Руднев В. П. Шизофренический дискурс // Логос: Филос.-лит. журн. 1999. № 4(14). URL: http://www.ruthenia.ru/logos/number/1999_04/1999_4_03.htm (дата обращения 22.04.2015).
Корнев В. В. Система вещей в антропологической перспективе: Моногр. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2005. 280 с.
Дударева А. А. Рекламный образ. Мужчина и женщина. М.: РИП-холдинг, 2002. 222 с.
Зимен С., Бротт А. Бархатная революция в рекламе. М.: Эксмо, 2003. 179 с.
Голев Н. Д. Лингвоперсонологическая вариативность языка // Изв. Алт. гос. ун-та. 2004. № 4. С. 41-45.
Борисов Б. Л. Технологии рекламы и PR: Учеб. пособие. М.: Фаир-пресс, 2004. 624 с.
Бэндлер Р., Гриндер Дж. Рефрейминг: Ориентация личности с помощью речевых стратегий / Пер. с англ. И. М. Ребейко. Воронеж: Модэк, 1995. 256 с.
Арутюнов С. А. Народные механизмы языковой традиции // Язык. Культура. Этнос. М.: Наука, 1994. С. 5-12.
Анатомиярекламногообраза / Подред. А. Овруцкого. СПб.: Питер, 2004. 208 с.
 The specificity of an advertising text in the aspect of linguistic personology | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 3. DOI: 10.17223/18137083/56/21

The specificity of an advertising text in the aspect of linguistic personology | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 3. DOI: 10.17223/18137083/56/21