Cultural and semiotic codes of calendar rituals of the Southern Altaians
The paper deals with the cultural and semiotic codes of the modern calendar rites of the southern Altai. The material of the study is based on the field recordings of sacrificial rites to the spirits-owners of the area made during folklore-ethnographic expeditions in the Altai Republic. Particular attention is paid to the semiotic components encoding the important culturological information about the time and the place of the ceremony, its participants, sacred objects, and ritual actions. The semantics of this complex sign is revealed by using the background knowledge: historical, ethnic, cultural and linguistic. The author concludes that the ancient sacrificial rites to the spirits-owners of the area related to calendar cycles in Altai went through a long historical path of development and underwent some changes. As a shamanic ritual, it involves some elements of Lamaism, as evidenced by borrowed Buddhist attributes and religious terms.
Keywords
обрядовый фольклор алтайцев,
культурные коды обряда,
символика обряда,
календарный обряд жертвоприношения духам-хозяевам местности,
религиозная лексика,
Altai ritual folklore,
cultural rite codes ritual symbols,
calendar ritual sacrifice to the spirits-owners of the area,
the religious vocabularyAuthors
| Oynotkinova N. R. | Institute of Philology of the Siberian Branch of Russian Academy of Sciences | n.bayzhanova@mail.ru |
Всего: 1
References
Абаева Л. Л. Культ гор и буддизм в Бурятии. М.: Наука, 1992.
Анохин А. В. Материалы по шаманству у алтайцев. Горно-Алтайск: Ак Чечек, 1994.
Бичурин Н. Я. Собрание сведений о народах, обитавших в Средней Азии в древние времена. М.; Л., 1950. Т. 1.
Вайнштейн С. И. Мир кочевников Центра Азии. М., 1991.
Наделяев В. М., Насилов Д. М., Тенишев Э. Р., Щербак А. М. Древнетюркский словарь. Л.: Наука, 1979.
Дьяконова В. П. Погребальный обряд тувинцев как фольклорно-этнографический источник. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1975.
Дьяконова В. П. Алтайцы (Материалы по этнографии теленгитов Горного Алтая). Горно-Алтайск: Горно-Алт. респ. кн. изд-во «Юч-Сюмер», 2001.
Жуковская Н. Л. Ламаизм и ранние формы религии. М.: Наука: Глав. ред. вост. лит., 1977.
Жуковская Н. Л. Монголы. Весенне-летние обычаи и обряды // Календарные обычаи и обряды народов Восточной Азии. Годовой цикл. М.: Наука. Глав. ред. вост. лит., 1989. С. 233-263.
Екеев Н. В. Движение бурханистов на Алтае в 1904-1905 гг. // Этнографическое обозрение. 2005. № 4. С. 6-21.
Кагаров Е. Г. Монгольские обо и их этнографические параллели // Сборник МАЭ. Пг., 1927. № 6. С. 115-125.
Клешев В. А. Современная народная религия алтай-кижи: Автореф. дис. … канд. ист. наук. Томск 2006.
Косьмин В. К. Влияние монгольского буддизма на формирование и развитие бурханизма на Алтае // Этнографическое обозрение. 2005. № 4. С. 45-64.
Левитская Л. С., Дыбо А. В., Рассадин В. И. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на буквы ‘К’, ‘Қ’. М., 1997.
Малов С. Е. Памятники древнетюркской письменности Монголии и Киргизии. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1959.
Неклюдов С. Ю. «Дурной обычай»: признаваемые правила и реальная практика в народной культуре // Запретное/допускаемое/предписанное в фольклоре: Сб. ст. / Отв. ред. С. Ю. Неклюдов; ред.-сост. Е. Н. Дувакин, Ю. Н. Наумова. М.: РГГУ, 2013. (Сер «Традиция - текст - фольклор: типология и семиотика»).
Павлинская Л. Р. Обоо в культуре Восточных Саян: жизнь традиции во времена перемен // Радловский сборник: Науч. исследования и музейные проекты МАЭ РАН в 2006 г. / Отв. ред. Ю. К. Чистов, Е. А. Михайлова. СПб.: МАЭ РАН, 2007. С. 130-134.
Потанин Г. Н. Очерки Северо-западной Монголии. Т. 4. СПб., 1883.
Потапов Л. П. Алтайский шаманизм. М.: Наука, 1991.
Сагалаев А. М. Мифология и верования алтайцев. Центрально-азиатские влияния. Новосибирск, 1984.
Севортян Э. В. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на гласные / АН СССР. Ин-т языкознания. М.: Наука, 1974.
Севортян Э. В., Левитская Л. С. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на буквы ‘Җ’, ‘Ж’, ‘Й’. М., 1989.
Сравнительно-историческая грамматика тюркских языков. Пратюркский язык-основа. Картина мира пратюркского этноса по данным языка / Отв. ред. Э. Р. Тенишев, А. В. Дыбо. М.: Наука, 2006.
Тадина Н. А. Два взгляда на бурханизм у алтай-кижи // Журнал социологии и социальной антропологии. 2013а. Т. 16, № 4(69). С. 159-166.
Тадина Н. А. Символика и этические ценности алтайцев в практиках возрожденного бурханизма // Вестн. Том. гос. ун-та. История. 2013б. № 4(24). С. 97-100.
Таскин В. С. Материалы по истории сюнну. М., 1973. Вып. 2.
Татаринцев Б. И. Этимологический словарь тувинского языка. Новосибирск: Наука. Сиб. предприятие РАН, 2000. Т. 2.
Татаринцев Б. И. Этимологический словарь тувинского языка. Новосибирск: Наука. Сиб. предприятие РАН, 2004. Т. 3.
Черемисов К. М. Бурят-монгольско-русский словарь / Под ред. Ц. Б. Цыдемдамбаевой. М.: Гос. изд-во иностр. и нац. словарей, 1951.
Шагдаров Л. Д., Черемисов К. М. Бурятско-русский словарь: В 2 т. Улан-Удэ: Республ. тип., 2006. Т. 1: А-Н.
Шерстова Л. И. Бурханизм в Горном Алтае // Этнографическое обозрение. 2005. № 4. C. 22-37.
Шерстова Л. И. Бурханизм: истоки этноса и религии. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2010.