The metaphorical representation of Kunde (client) in economic discourse (in terms of German and Russian languages) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 4. DOI: 10.17223/18137083/57/14

The metaphorical representation of Kunde (client) in economic discourse (in terms of German and Russian languages)

This paper is a study of the metaphorization process of a concept of kunde (client) as a component of the concept of the homo economicus in an economic discourse of Russian and German linguacultures. The notion «economic discourse» is under consideration, as well as the sphere of its usage and the main characteristics, one of which is a metaphoric component. In the process of analyzing the metaphoric concept kunde (client) in the texts of economic discourse, the authors point out diverse sphere-sources of metaphorization: «Theatre», «Hunting», «Wildlife», «Device». The metaphoric representation of homo economicus combines communicative images, such as a client, a businessman, a shop assistant, a consultant, a middleman. The metaphoric concept of client , presented in artificial and zoomorphic metaphors, which are found in the texts of the discourse is compared and analyzed in detail. The authors summarize general and specific characteristics of metaphoric representations in the economic discourse in Russian and German languages.

Download file
Counter downloads: 154

Keywords

экономический дискурс, концептуальная метафора, метафоризация, economic discourse, conceptual metaphor, metaphorization

Authors

NameOrganizationE-mail
Sheremetyeva A. A.Baikal State Universityannascher@rambler.ru
Zyryanova I. N.Baikal State Universityirina_zyr@mail.ru
Всего: 2

References

Зубкова О. С. Специфика функционирования медицинской метафоры и медицинской метафоры-термина в индивидуальном лексиконе // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 3. С. 84-89.
Карасик В. И. Культурные доминанты в языке // Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. С. 166-205. URL: http://philologos.narod.ru/ling/karasik.htm (дата обращения 23.06.2015).
Кравченко А. В. Когнитивный горизонт языкознания. М.: Гнозис, 2007. 421 с.
Махницкая Е. Ю. Метафора в профессиональном языке экономистов // Актуальные проблемы филологии и методики преподавания: В 2 ч. Ростов н/Д, 2001. Ч. 2. С. 67-71.
Психология: Учеб. / Под ред. А. А. Крылова. М.: Проспект, 1999. 584 с.
Телешева И. В. Политическая ситуация как сфера-магнит для морбиальной метафоры в российских и американских СМИ // Лингвистика: Бюл. Урал. лингвистического о-ва. Т. 14 / Отв. ред. А. П. Чудинов. Екатеринбург, 2004. С. 97-107.
Ульман Ст. Семантические универсалии // Новое в лингвистике. М.: Прогресс, 1970. С. 278-281.
Чудинов А. П. Россия в метафорическом зеркале: Когнитивное исследование политической метафоры (1991-2000) / Урал. гос. пед. ун-т. Екатеринбург, 2001. 238 с.
Чудинов А. П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации: Моногр. / Урал. гос. пед. ун-т. Екатеринбург, 2003. 248 с.
Шмелева Т. В. Морбуальная оптика // Лингвистика: Бюл. Урал. лингвистического о-ва. Т. 7 / Отв. ред. В. И. Томашпольский, А. П. Чудинов. Екатеринбург, 2001. 194 с.
Baldauf Ch. Metapher und Kognition: Grundlagen einer neuen Theorie der Alltagsmetapher. Frankfurt am Main; Berlin; Bern; New York; Paris; Wien; Lang, 1997. S. 196-201.
Duden Deutsches Universalwörterbuch / Hrsg. und bearb. vom Wiss. Rat und den Mitarb. der Dudenred. 3., völlig neu bearb. und erw. Aufl. Mannheim; Leipzig; Wien; Zürich: Dudenverlag, 1996. 1005 S.
Grimm J., Grimm W. Deutsches Wörterbuch. Leipzig: S. Hirzel Verl., 1854-1960. URL: http: //germa 83.uni-trier.de/DWB/dwb.html (дата обращения 10.06.2015).
Jäkel O. Metaphern in abstrakten Diskurs-Domänen: Eine kognitiv-linguistische Untersuchung anhand der Bereiche Geistestätigkeit, Wirtschaft und Wissenschaft. Hamburg: Hamburg Univ., 1996. 349 S.
Medienporträt // Markt. 1997. 11. S. 18.
Sywottek Ch. Was ist cool? // Brand eins. 2005. No. 2. URL: https://www.brandeins.de/ archiv/2005/marke/was-ist-cool/
 The metaphorical representation of <i>Kunde</i> (client) in economic discourse (in terms of German and Russian languages) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 4. DOI: 10.17223/18137083/57/14

The metaphorical representation of Kunde (client) in economic discourse (in terms of German and Russian languages) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 4. DOI: 10.17223/18137083/57/14