The mirror two-faced image of the protagonist of the novel by D. S. Merezhkovsky «Resurrected Gods. Leonardo da Vinci» | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 2. DOI: 10.17223/18137083/55/7

The mirror two-faced image of the protagonist of the novel by D. S. Merezhkovsky «Resurrected Gods. Leonardo da Vinci»

The work is aimed at interpreting drawings and pictures of a protagonist of a novel by D. S. Merezhkovsky «Resurrected Gods. Leonardo da Vinci» in order to comprehend the Leonardo’s character. The authors conduct an iconographic analysis of episodes where D. S. Merezhkovsky describes the following pictures of the famous Italian artist: «The Last Supper», «The Annunciation», «The Madonna in a Grotto», «Leda and the Swan», «Gioconda» and some drawings. The main goal is to interpret the works of D. S. Merezhkovsky’s protagonist in terms of psychology and to define some conceptual features of artist’s character as a literary type. In this regard Leonardo’s image is compared with the image of another character - Evtihiy Gagara, the Russian icon painter.

Download file
Counter downloads: 182

Keywords

literature and art, symbolism, psychologism, Merezhkovsky, Russian literature, литература и живопись, символизм, психологизм, Д. С. Мережковский, русская литература

Authors

NameOrganizationE-mail
Zueva G. S.Penza State Universitygz90@yandex.ru
Gorlanov G. E.Penza State Universitymetlit-pgpu@yandex.ru
Всего: 2

References

Панченко Дм. Леонардо и его эпоха в изображении Д. С. Мережковского // Мережковский Д. С. Воскресшие боги. Леонардо да Винчи. М.: Худож. лит., 1990.
Минц З. Г. О трилогии Д. С. Мережковского «Христос и Антихрист» // Минц З. Г. Блок и русский символизм: Избр. тр.: В 3 кн. СПб., 2004.
Мережковский Д. С. Полное собрание сочинений: В 24 т. М.: Тип. товарищества И. Д. Сытина, 1914.
Мещерякова А. В. Перспектива и светотень как символические формы в романе Д. С. Мережковского «Воскресшие боги. Леонардо да Винчи» // Вестн. Перм. гос. ун-та. 2012. Вып. 3(19). С. 155-160.
Красильникова М. Ю. Миф о титане. Образ-миф Леонардо да Винчи в наследии Д. С. Мережковского // Вестн. Костром. гос. ун-та. 2006. № 6. С. 162-165.
Колобаева Л. А. Русский символизм. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2000.
Алпатов М. В. Древнерусская иконопись. М.: Искусство, 1978.
Великие художники. Их жизнь, вдохновение и творчество. Ч. 37: Леонардо да Винчи. Киев, 2003.
 The mirror two-faced image of the protagonist of the novel by D. S. Merezhkovsky «Resurrected Gods. Leonardo da Vinci» | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 2. DOI: 10.17223/18137083/55/7

The mirror two-faced image of the protagonist of the novel by D. S. Merezhkovsky «Resurrected Gods. Leonardo da Vinci» | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2016. № 2. DOI: 10.17223/18137083/55/7