Discourse strategies of building a corporate narrative | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2017. № 1. DOI: 10.17223/18137083/58/17

Discourse strategies of building a corporate narrative

Corporate culture is a condition of corporate discourse formation. One of the corporate value translators is a development history of a company. Unequivocal strategic view of a development history allows us to consider it as a corporate narrative. The corporate narrative is based on the general ideas about the activities of organizations and national-cultural features. The paper deals with the discursive strategies of the corporate narrative of Russian and Chinese companies. The various presentation strategies of the company history, common for the companies of particular national culture, are defined. It allows exploring the corporate narrative of Rosneft. The narrative study has 2 levels: deep and surface. The deep level of the narrative is its semantic organization. It is a relation of prevailing and special narrative components in a development history of a company. The surface level is expressed in the text of the history.

Download file
Counter downloads: 173

Keywords

discursive strategy, corporate narrative, corporate culture, дискурсивная стратегия, корпоративный нарратив, корпоративная культура

Authors

NameOrganizationE-mail
Pauli Yu. S.Kemerovo State Universitypauliyulia@rambler.ru
Korotkina E. S.National Research Tomsk State Universityliza_korotkina@bk.ru
Всего: 2

References

Троцук И. В. Нарратив как междисциплинарный методологический конструкт в современных социологических науках // Вестн. РУДН. 2004. Сер. Социология. № 6-7. С. 56-74.
Янков И. В. Нарратив в историческом освоении действительности: Феномен обновления и социокультурный смысл: Автореф. дис. … канд. филос. наук. Екатеринбург, 1997. 15 с.
Пивоваров С. Э., Максимцев И. А. Сравнительный менеджмент. СПб., 2008. 480 с.
Спивак В. А. Корпоративная культура: Теория и практика. М.: Питер, 2001. 352 с.
Лихачев Д. С. Великое наследие: Классические произведения литературы Древней Руси. СПб., 2014. 540 с.
Мясоедов С. П. Российская деловая культура: Воздействие на модель управления: Учеб. пособие. М., 2013. 92 с.
Ладыгин О. О. Корпоративная культура организаций в системе ценностей современной России: Дис. … канд. филос. наук. М., 2014. 202 с.
Артемова Т. В. Нарратив как компонент риторической стратегии обвинительных речей А. Ф. Кони: Дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2008. 126 с.
Костюшкина Г. М., Алифанова О. Г. Организация нарративной логики: когнитивно-дискурсивный аспект // Проблемы концептуальной систематики языка, речи и речевой деятельности: Материалы V Всерос. науч. конф. Иркутск, 2011. С. 207-217.
Камерон К., Куинн Р. Диагностика и изменение организационной культуры. СПб., 2001. 320 с.
 Discourse strategies of building a corporate narrative | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2017. № 1. DOI: 10.17223/18137083/58/17

Discourse strategies of building a corporate narrative | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2017. № 1. DOI: 10.17223/18137083/58/17