Hermitage of arts: life-creating of Georgy Grebenstchikoff
Different kinds of Georgy Grebenstchikoff’s creative activity are analyzed in the context of Russian modernism ideas and searching: searching for a new collective form of life, life-creating, interest to peasants’ sects, reunion of art and religion, arts synthesis, creating «personal» mythologies. Life-creating of the writer is seen through his self-presentation, on the material of texts by Grebenstchikoff. His main life-creating ideals are Leo Tolstoy, Nikolai Gogol, the Bolsheviks, Altai Old Believers (as shown in the early works by Grebenstchikoff), St. Sergius of Radonezh, St. George. In the Tolstoy’s doctrine, Grebenstchikoff appreciated ideas of healthy physical work but did not like the views on the ritual side of Christianity. The Bolsheviks were the negative pattern, anti-ideal. Negative patterns appear in life-creating more rarely than positive ones. However, this type of behavior is common for the Russian emigrant who absolutely disagreed with the Soviets. In the USA, Grebenstchikoff organized the commune «Churaevka on the Pomperaug River» which he called «the hermitage of Russian cultural thought». This «hermitage» can be compared to the famous DISK (Dom Iskusstv ‘The House of Arts’) in Petrograd: Sergei Rakhmaninov, Mikhail Chekhov, Igor Sikorsky, Nikolai Roerich, Mikhail Fokin and many other famous Russian emigrants lived or rested there. «The Churaevs», the chapel in Churaevka on the Pomperaug River, built in honor of St. Sergius of Radonezh («the page of Russian epic written not with the words but with the granite»), and the text of «Radonega» make an interesting literary and architecture triptych, probably unique in its genre. The main author was Grebenstchikoff; the co-authors were Nikolai Roerich (the author of the architectural project of the chapel), famous sculptor S.T. Konenkov, artists who took part in its painting, poets who dedicated poems to it. The intermediary unit which Grebenstchikoff gave a new name Radonega can be considered in the context of Wagner’s Gesamtkunstwerk .
Keywords
жизнестроительство,
община,
модернизм,
синтезискусств,
life-creating,
commune,
modernism,
arts synthesisAuthors
Desyatov V. V. | Altai State University | galton67@yandex.ru |
Всего: 1
References
Богомолов Н. А. Петербургские гафизиты // Серебряный век в России: Избр. страницы. М., 1993. С. 167-210.
Богомолов Н. А. Этюд об ахматовском жизнетворчестве // Богомолов Н. А. От Пушкина до Кибирова. Статьи о русской поэзии. М., 2004. С. 323-332.
Богумил Т. А., Худенко Е. А. Отзыв ведущей организации о диссертации Горбенко Александра Юрьевича «Жизнестроительство Г. Д. Гребенщикова: генезис, механизмы, семантика, контекст» // Культура и текст. 2017. № 2. С. 209-215.
Горбенко А. Ю. К механизмам жизнестроительства Георгия Гребенщикова: Чураевка как реплика скита Сергия Радонежского // Вестн. Кемер. гос. ун-та. 2015. № 4-3(64). С. 193-197.
Горбенко А. Ю. Жизнестроительство Г. Д. Гребенщикова: генезис, механизмы, семантика, контекст: Автореф. дис. … канд. филол. наук. Томск, 2016.
Горбенко А. Ю. Чураевка и Ясная поляна: рецепция толстовской модели в жизнестроительстве Г. Д. Гребенщикова // Вестн. Краснояр. гос. пед. ун-та. 2017. № 1(39). С. 150-155.
Гребенщиков Г. Д. Собрание сочинений: В 6 т. Барнаул, 2013.
Гречишкин С. С., Лавров А. Биографические источники романа Брюсова «Огненный ангел» // Ново-Басманная, 19 / Сост. Н. Богомолова. М., 1990. С. 530-589.
Гройс Б. Утопия и обмен. М., 1993.
Дебрецени П. Житие Александра Болдинского: канонизация Пушкина в советской культуре // Русская литература ХХ века. Исследования американских ученых. СПб., 1993. С. 258-283.
Десятов В. Российское утопическое жизнетворчество и мессианизм. Случай Николая Гумилева // Lebenskunst - Kunstleben. Жизнетворчество в русской культуре XVIII-XX вв. / Hrsg. von Sch. Schahadat. München, 1998. С. 169-182. (Die Welt der Slaven. Sammelbände; Bd 3).
Жолковский А. К. Страх, тяжесть, мрамор (из материалов к жизнетворческой биографии Ахматовой) // Жолковский А. К. Поэтика за чайным столом и другие разборы: Сб. ст. М., 2014. С. 527-562.
Кравченко В. Антропософия в России // Русская философия: Малый энцикл. слов. / Под ред. А. И. Алешина. М., 1995.
Лонгфелло У. Песнь оГайавате. Л., 1976.
Мазаев А. И. Проблема синтеза искусств в эстетике русского символизма. М., 1992.
Маяковский В. В. Избранные сочинения: В 2 т. Т. 2. М., 1982.
Набоков В. Торжество добродетели // Набоков В. Собр. соч. русского периода: В 5 т. Т. 2. СПб., 1999. С. 683-688.
Паперно И. Семиотика поведения: Николай Чернышевский - человек эпохи реализма. М., 1996.
Попов В. Довлатов. М., 2015.
Примочкина Н. «Первым своим учителем считаю М. Горького». М. Горький и Георгий Гребенщиков: к истории литературных отношений // Новое литературное обозрение. 2001. № 48.
Росов В. А. Книгоиздательство «Алатас» // Рерихи. Восток - Запад. М., 2006. С. 33-39.
Санникова А. А. Чураевка как идеал русской общины (культурно-просветительская деятельность Г. Д. Гребенщикова) // Алтайский текст в русской культуре. Вып. 3. Барнаул, 2006. С. 18-28.
Сироткина И. Е. Шестое чувство авангарда: Танец, движение, кинестезия в жизни поэтов и художников. СПб., 2016.
Тихомирова Е. Е. Локус «Сибирь» в творчестве Г. Д. Гребенщикова // Интерэкспо Гео-Сибирь. 2017. Т. 6, № 1. С. 109-113.
Черняева Т. Г. Георгий Гребенщиков (Очерк жизни и творчества). Ч. 1 // Наука, культура, образование. 2002. № 10. С. 28-42.
Черняева Т. Г. «.. Я, скромный сын своего полудикого Алтая..» // Гребенщиков Г. Д. Собр. соч.: В 6 т. Т. 1. Барнаул, 2013. С. 5-44.
Эткинд А. Хлыст. (Секты, литература иреволюция). М., 1998.
Creating Life: The Aestethic Utopia of Russian Modernism / Ed. by I. Paperno, J. D. Grossman. Stanford, 1994.
Gunther H. Zhisnestroenije // Russian Literature. 1986. Vol. 20. Р. 41-48.
Lebenskunst - Kunstleben. Жизнетворчество в русской культуре XVIII-XX вв. / Hrsg. von Sch. Schahadat. Munchen, 1998. (Die Welt der Slaven. Sammelbände; Bd 3).
Matich O. Zinaida Gippius: Theory and praxis of love // Readings in Russian Modernism. (UCLA Slavic Studies). Культура русского модернизма / Под ред. Р. Вроона, Д. Мальмстада. М., 1993. С. 237-250.