The «pedagogical poem» of V. Zhukovsky (on unpublished materials) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 1. DOI: 10.17223/18137083/62/7

The «pedagogical poem» of V. Zhukovsky (on unpublished materials)

The paper attempts to reconstruct and analyse the Zhukovsky’s pedagogical project of the late 1840s - early 1850s, which the poet himself called his «pedagogical poem». This project was based on Zhukovsky’s educational materials of the1820s - 1830s. The aim of the project was the home education of Zhukovsky’s children and the children of the Heir to the throne, but in prospect, it was to be addressed to a wider audience. The idea of the project originated in 1845, and the work came in 1851-1852. The methodological basis of the project was the system of Pestalozzi, actualised in the 1840s by Diesterweg. The fundamental principles were the principles of accessibility and clarity. Zhukovsky’s «Pedagogical poem» consisted of three sections: arithmetic, Russian language (Pictorial alphabet) and the Picturesque Sacred history. The author examines the Zhukovsky’s pedagogical achievements in each of these sections on the basis of archival materials, with many of them being introduced into scientific circulation for the first time. To teach arithmetic Zhukovsky created special tables with which to develop the ability to move from direct perceptions to abstract concepts. The most elaborate and beautifully decorated was his «Picturesque alphabet». It consists of 15 tables of the elementary course of the Russian language, in the extreme columns of which the numerical values of the letters of the Russian, German and French alphabets are given. The letters are grouped so that similar sounds of these languages correspond to the same numbers. The main part of the table consisting of 40 cells is placed in the middle of the cardboard. In each of them, Zhukovsky made a pencil drawing that is encrypted with the numbers in Russian, German, French and Latin. Although this system does not accurately present the spelling, it is certainly useful for learning the words and identifying the alphabet. The main goal was to get acquainted with the Russian alphabet, with German and French acting as a support. The images deserve special attention: some are illustrative, but the others are allegorical and made under the obvious influence of Caspar David Friedrich’s painting. The picturesque sacred history includes notes and chronological tables, made with the forty special marks, invented by Zhukovsky in the 1820s - 1830s; maps of historical geography; Atlas of the ancient world, prints, selected by Zhukovsky from the illustrated edition of the Bible.

Download file
Counter downloads: 170

Keywords

В. А. Жуковский, романтизм, библеистика, Священная история, педагогика в России, Дистервег, Песталоцци, V. A. Zhukovsky, romanticism, biblical studies, sacred history, education in Russia, Diesterweg, Pestalozzi

Authors

NameOrganizationE-mail
Dolgushin D. V.Novosibirsk State Universityd_dolgushin@mail.ru
Всего: 1

References

Бобров С. Рассвет полночи. Херсонида. Т. 1 / Изд. подгот. В. Л. Коровин. М.: Наука, 2008. 649 с.
Бычков И. А. Бумаги В. А. Жуковского, поступившие в Императорскую Публичную библиотеку в 1884 г. // Отчет Имп. Публичной библиотеки за 1884 г. Приложение. СПб., 1887. С. 1-181.
В. А. Жуковский в воспоминаниях современников. / Сост., подгот. текста, вступ. ст. О. Б. Лебедевой, А. С. Янушкевича. М.: Языки русской культуры, 1999. 726 с.
Воспоминания императрицы Александры Федоровны с 1817 по 1820 г. // Русская старина. 1896. №. 10. С. 13-60.
Гоголь Н. В. Полное собрание сочинений и писем: В 17 т. Т. 15: Переписка. 1848-1852 / Сост., подгот. текстов и коммент. И. А. Виноградова, В. А. Воропаева. М.: Изд-во Моск. патриархии, 2009. 624 с.
Головнин А. В. Великий князь Константин Николаевич. СПб.: Д.А.Р.К., 2006. 350 с.
Дистервег. Избранные педагогические сочинения. М.: Учпедгиз, 1956. 375 с.
Дмитриева М. К. Д. Фридрих и В. А. Жуковский. Из истории русско-немецких культурных связей // Панорама искусств. 1987. № 10. С. 328-343.
Добровольская Е. Б. «Это педагогическая поэма». В. А. Жуковский - воспитатель своих детей // В. А. Жуковский и русская культура: Сб. науч. ст. СПб.: Всерос. музей им. А. С. Пушкина, 2005. С. 182-195.
Долгушин Д. В. Иконическая и словесная репрезентация текста в «Живописной Священной истории» В. А. Жуковского // Духовно-нравственные основы российской культуры и образования. Вып. 3: Сб. науч. ст. / Отв. ред. М. И. Стрельцова. Новосибирск: Изд-во Новосиб. гос. пед. ун-та, 2015а. С. 57-72.
Долгушин Д. Придворный локус и авторефлексия русской литературы конца XVIII - первой половины XIX в.: Михаил Муравьев, Василий Жуковский, Петр Плетнев // Toronto Slavic Quarterly. 2015б. N 53. P. 363-375.
Жуковский В. А. Сочинения: В 6 т. / Под ред. П. А. Ефремова. 8-е изд., испр. и доп. СПб., 1885. Т. 4. 640 с.
Загарин П. [Поливанов Л.] В. А. Жуковский и его произведения. 1783-1883. М., 1883. 816 с.
Иванова Е. В. В. А. Жуковский - коллекционер и художник // Материалы XII Боголюбовских чтений, Саратов, 29 июня - 1 июля 2010 г. URL: http://ogis.sgu.ru/ ogis/bogo/mat12/mat12-40.html (дата обращения 05.04.2017).
Киселев В. С. Письма Жуковского к великому князю Александру Николаевичу 1850-1852 гг.: Публикация и комментарий // Жуковский: Исследования и материалы. Вып. 3 / Гл. ред. А. С. Янушкевич. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2017. С. 304-345.
Краевский А. Об исторических таблицах В. А. Жуковского // Журнал министерства народного просвещения. 1836. Июнь. С. 409-436.
Лобанов В. В. Библиотека В. А. Жуковского (описание). Томск: Изд-во Том. ун-та, 1981. 417 с.
Морозов А. А. Эмблематика барокко в литературе и искусстве петровского времени // XVIII век. Сб. 9: Проблемы литературного развития в России первой четверти XVIII века / Под ред. Г. П. Макогоненко, Г. Н. Моисеевой. Л.: Наука, 1974. С. 184-226.
Нечаева Н. «Картины… как баллады» (Картина «А. И. Тургенев, В. А. Жуковский, С. И. Тургенев» (1827) работы К. Д. Фридриха) // Наше наследие. 2003. № 65. С. 92-94.
Никонова Н. Е. В. А. Жуковский - современник педагогического века Германии: Немецкая литература о воспитании и творческие искания поэта 1840- 1850-х гг. // Имагология и компаративистика. 2014. № 1. С. 87-124.
Плетнев П. А. Сочинения и переписка: В 3 т. Т. 3. СПб.: Тип. Имп. АН, 1885. 746 с.
Ребеккини Д. Мир символов: мнемонические таблицы В. А. Жуковского и их значение // Жуковский: Исследования и материалы. Вып. 3. / Гл. ред. А. С. Янушкевич. Томск: Изд-во Том. ун-та, 2017. С. 238-257.
Сазонова Л. И. Литературная культура России. Раннее Новое время. М.: Языки славянских культур, 2006. 896 с.
Уткинский сборник. Т. 1: Письма В. А. Жуковского, М. А. Мойер и Е. А. Протасовой / Под ред. А. Е. Грузинского. М.: Печатня А. С. Снегиревой, 1904. 302 с.
Холл Дж. Словарь сюжетов и символов в искусстве / Пер. с англ. А. Е. Майкапара. М.: Крон-пресс, 1996. 656 с.
Dittmar H. Geschichte der Welt: In 4 Bde. Bd. 1. Heidelberg, 1846. 615 S.
La Bible. Traduction de la Vulgate par Le Maistre de Sacy. Ancien Testament. Nouvelle édition, ornée de figures gravées sur acier: En 3 v. Paris, 1834-1836. 1267 p.
Ramsauer J. Die Liebe in Erziehung und Unterricht. Ein Büchlein für Eltern und Lehrer, namentlich für Mütter aus den gebildeten Standen. Zum Andenken Pestalozzi’s und zu seinem hundertjährigen Geburtstage. Elberfeld; Meurs: Verl. der Rheinischen Schulbuchhandlung, 1846. 304 S.
 The «pedagogical poem» of V. Zhukovsky (on unpublished materials) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 1. DOI: 10.17223/18137083/62/7

The «pedagogical poem» of V. Zhukovsky (on unpublished materials) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 1. DOI: 10.17223/18137083/62/7