Shakespeare’s heritage in the Stroganovs’ book collection in Tomsk University Research Library | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 1. DOI: 10.17223/18137083/62/10

Shakespeare’s heritage in the Stroganovs’ book collection in Tomsk University Research Library

The paper presents a case study of several publications in English and German related to the oeuvre of Shakespeare: «The plays of Shakespeare» (1793), «Collection of Prints, From Pictures Painted for the Purpose of Illustrating the Dramatic Works of Shakspeare, by the Artists of Great-Britain» (1791-1804), «Gallerie zu Shakspeare’s Dramatischen Werken. In Umrissen erfunden und gestochen von Moritz Retzsch» (1828) and «The Shakspeare Gallery, Containing the Principal Female Characters in the Plays of the Great Poet» (1836). The key premise here is the assumption that these works, which are a part of the personal library that used to belong to the aristocratic family of Earl Grigoriy A. Stroganov (1770-1857), contributed to the formation of the national myth about W. Shakespeare in the English literature of the XVIIIth century and were indicative of the evolving «Shakespeare studies» in the West European countries and Russia. It is argued that Shakespeare’s chronicles are illustrative of how the imperial myth in the English literature of the Renaissance period was being constructed. What was functioning as a scaffolding for the myth to emerge was an evolving feeling of the national identity based on a dialogue between the «Englishness» that reflected the dominance of the English nation in the political and cultural areas of life in the country and the «Britishness» viewed as an opportunity to unite peoples institutionally and culturally under the aegis of the enlightened monarchy. The graphic works in the Stroganovs’ library should be regarded as an illustration of an expanding trend of cultural appropriation of Shakespeare’s ideas encompassing West European visual arts in the XVIII-XIXth centuries. The English playwright was the first in the European literature to portray the utmost degree of moral sufferings, which inspired painters and engravers to use visual tools in order to produce an enhanced and insightful perception of the characters and their emotional conditions both on the verbal and visual levels. Attempts to convey people’s inner feelings and emotions entailed new reflections on the concept of femininity in literature and visual arts which was considered as the nature embodiment opposite to masculinity. In addition, M. Retzsch’s drawings are analyzed in the light of the formation of the «Hamlet-type» text in the German paintings at the beginning of the XIXth century.

Download file
Counter downloads: 138

Keywords

книжное собрание, Строгановы, Шекспир, шекспироведение, литература, графика, имперский миф, «гамлетовский» текст, library, the Stroganovs, Shakespeare, Shakespeare studies, literature, graphic works, imperial myth, «Hamlet-type» text

Authors

NameOrganizationE-mail
Poplavskaya I. A.National Research Tomsk State Universitypoplavskaj@rambler.ru
Novitskaya I. V.irno2012@yandex.ruirno2012@yandex.ru
Всего: 2

References

Аникст А. А. Творчество Шекспира. М.: Гослитиздат, 1963. 616 с.
Васенькин Н. В. Об одной коллекции английской гравюры XVIII века в фондах Научной библиотеки Томского государственного университета [Из библиотеки Строгановых] // Теория и практика развития в художественных музеях Сибири: Материалы региональной науч.-практ. конф., Томск, 5-10 октября 2004 г. Томск, 2005. С. 91-96.
Васенькин Н. В. Шекспир в английской гравюре XVIII века. Из фондов Научной библиотеки Томского университета: Каталог. Томск, 2012. 81 с.
Виницкий И. Ю. Нечто о привидениях: истории о русской литературной мифологии ХIХ века. М.: Изд-во Моск. культурологического лицея, 1998. Т. 3. 319 с.
Дашевская О. А. Издания немецкого художника М. Ретча в библиотеке графов Строгановых, хранящейся в Научной библиотеке Томского государственного университета // Текст. Книга. Книгоиздание. 2013. № 1(3). С. 58-75.
Дипломатический словарь: В 2 т. М.: Наука, 1950.
Жеравина О. А. Лондонские издания на английском языке в родовой библиотеке Строгановых // Текст. Книга. Книгоиздание. 2014. № 2(6). С. 49-55.
Йейтс Ф. Последние пьесы Шекспира: Новый подход // Новое литературное обозрение. 1999. № 35. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/1999/35/shek.html (дата обращения 08.05.2017).
Карамзин Н. М. Письма русского путешественника. Л.: Наука, 1987. 717 с.
Колосова Г. И. «Духовное покорение Сибири»: к вопросу об истории книжного собрания Г. А. Строганова в Научной библиотеке Томского университета // История библиотек сквозь века: Сб. РНБ: Материалы Междунар. науч. конф., С.-Петербург, 14-16 октября 2008 г. СПб., 2010. Вып. 8. С. 252-263.
Крупцева О. В. Экслибрисы в книжном собрании графа Г. А. Строганова // Вестн. Том. гос. ун-та. Культурология и искусствоведение. 2013. № 2(10). С. 78-86.
Левин Ю. Д. Восприятие английской литературы в России: Исслед. и материалы. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1990. 285 с.
Луков Вл. А. Предромантизм. М.: Наука, 2006. 683 с.
Луков Вл. А., Захаров Н. В., Гайдин Б. Н. Шекспировские штудии IV. Гамлет как вечныйобраз русской и мировой культуры: Моногр. М., 2010. 87 с.
Мифы народов мира: В 2 т. М., 1997.
Новицкая И. В. Древнегерманские абстрактные существительные: Когнитивные основания становления словообразовательных типов (на материале готского, древневерхненемецкого и древнеисландского языков): Автореф. дис.. д-ра филол. наук. Барнаул, 2014. 40 с.
Пинский Л. Е. Шекспир. Основные начала драматургии. М.: Худож. лит., 1971. 606 c.
Поль Ж. Приготовительная школа эстетики. М.: Искусство, 1981. 448 с.
Поплавская И. А. Проблемы изучения библиотеки Строгановых в Томске: книги французских писателей XIX в. // Вестн. Том. гос. ун-та. Филология. 2012. № 4(20). С. 87-97.
Попова М. К. Национальная идентичность и ее отражение в художественном сознании. Воронеж, 2004. 170 с.
Саплин А. И. Российский посол в Испании (1805-1809 гг.) // Вопросы истории. 1987. № 3. С. 178-184.
Сталь Ж., де. О литературе, рассмотренной в связи с общественными установлениями. М.: Искусство, 1989. 475 с.
Хабибуллина Л. Ф. Имперский миф в английской литературе эпохи Возрождения // Гуманитарные исследования. 2010. № 1(33). С. 120-124.
Barczewski S. Myth and National in XIXth Century Britain: The Legends of King Artur and Robin Hood. Oxford: Univ. Press, 2000. 251 p.
Brunet J. C. Manuel du libraire et de l’amateur des livres. Paris: Librairie de Fermin Didot Freres, fils et C., 1864. V. 5.
Friedman W. H. Boydell’s Shakespeare Gallery. New York: Garland Publ. Inc., 1976. 266 р.
Hoeselaars A. J. Images of English and Foreigners in the Drama of Shakespeare and His Contemporairies: A Stage of Characters and National Identity in English Renaissance Drama 1558-1642. London; Toronto: Associated Univ. Press, 1992. 325 p.
Lenman B. England’s Colonial Wars 1550-1688: Conflicts, Empire and National Identity. London; New York: Longman, 2001. 310 p.
Martineau J., Shawe-Taylor D. Shakespeare in Art. London; New York: Merrell, 2003.
Murdock A. British History 1660-1832: National Identity and Local Culture. London: MacMillan Press; New York: St. Martin’s Press, 1998. 224 p.
 Shakespeare’s heritage in the Stroganovs’ book collection in Tomsk University Research Library | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 1. DOI: 10.17223/18137083/62/10

Shakespeare’s heritage in the Stroganovs’ book collection in Tomsk University Research Library | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2018. № 1. DOI: 10.17223/18137083/62/10