Demonym «aza» in the language and folklore of the Turkic peoples
The paper deals with the cultural semantics of a demonym who has parallels in the Turkic languages of Southern Siberia: Kumandy, Tuvan - aza , Chalkandu - aza / aze with the meanings ‘devil, demon, evil spirit, living in or under ground’. In Turkic studies, there are various points of view on the origin of the demonym aza in Turkic languages. Some scientists consider this word as originally Turkic, others - borrowed from other languages, in particular, Indo-Iranian. According to etymological data existing in linguistics, the South Siberian demonym aza ‘evil spirit, demon’ and demonym azhi-dahak a ( ashdag ) ‘demon, snake, dragon’, widespread in the folklore of other Turkic and Iranian peoples have common Indo-Iranian roots. In Avesta, azhish ( azhi ) is a ‘serpent’, a ‘dragon’. It is also associated with the Vedic Sanskrit word áhi , ‘serpent, the serpent of the sky, the demon Vṛitra’. The demonym * aži-dahāka - consists of two bases: * aži ‘snake’ + * dahāka - ‘burning, burning’, that is ‘a serpent burning, burning’. The image of the serpent of Azhi-Dahak in different interpretations is believed to pass later into the beliefs of many Turkic and Mongolian peoples who had cultural and historical ties with the Iranian world. It is known that the content of the Avesta was the result of adaptation to the people’s beliefs and religions of different tribes and peoples living in the territories of the Iranian states. Therefore, it is possible that azhdarha/azdag is a Turkic word. To confirm this point of view, a more detailed study of the lexicon of languages in which this demon is present. In the South Siberian Turkic languages, aza is most likely the borrowing from the folklore of other Turkic peoples which appeared as a result of cultural and historical contacts (compare aza - bashk. azda ). The image of the southern Siberian daemon aza is associated with a serpent seldom. Perhaps, these differences are associated with the non-recurring nature of borrowing, or with the loss of the relevance of one of the cultural meanings. The demonym aza is typical for the folklore of the Tuvinians, as well as for the northern ethnic groups of the Altaians: the Kumandy, the Chalkan, and the Tuba. The main function of this evil spirit is to lead the souls of people into the other world, to bring diseases, to get people off the right track, to mislead. South Siberian demon aza / aze steadily retains its lexical meaning ‘evil spirit, demon’, which is quite understandable thanks to shamanic, pagan beliefs of Siberian peoples. In the shamanic incantations of the Tuvinians, the name aza is given to the spirit-helper of a shaman who got his initiation from the lower world. In Tuvan myths, aza , the evil spirit of a disease or a place, appears in various forms: in the guise of a shaggy old woman, in the guise of a bony man with large teeth and a long tail. In one of the texts, the Tuvan shaman appeals to his spirits, snake Syrah Chylan and dragon Chulbyga Moos , so that they drive the grey Azu ( Az-Kuu ). Images of the serpent Sary Chylan or dragon Chylbyga Moos stand in line with the evil spirit aza . These examples suggest that the figurative, metaphorical identification of the evil spirit aza with the serpent or dragon, who are the personifications of the devil, is an archaic metaphor inherent in the mythopoetics of religious, mythological texts, including Tuvan ones.
Keywords
мифология тюркских народов Южной Сибири,
демонология,
демоним,
этимология,
mythology of the Turkic peoples of Southern Siberia,
demonology,
demonym,
etymologyAuthors
Oynotkinova N. R. | Institute of Philology of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | sibfolklore@mail.ru |
Всего: 1
References
Ахметьянов Р. Г. Общая лексика духовной культуры народов Среднего Поволжья. М.: Наука, 1981. 144 с.
Большой академический монгольско-русский словарь / Под ред. Г. С. Пюрбеева. Т. 1-4. М.: Академия, 2001. Т. 1.
Басангова Т. Г. Мифы, легенды и предания калмыков / Подгот. текстов, пер., вступит. ст., примеч., коммент., указатели, словарь, сверка калмыцких текстов Т. Г. Басанговой; отв. ред. Г. Ц. Пюрбеев, Е. Н. Кузьмина. М.: Наука: Вост. лит., 2017. 365 с. (Свод калмыцкого фольклора).
Басилов В. Н. Аджарха // Мифы народов мира: Энцикл. Том 1: А-К. М.: Сов. энцикл., 1987. С. 50.
Беннигсен А. П. Легенды и сказки Центральной Азии. СПб., 1912. 172 с.
Бутанаев В. Я., Монгуш Ч. В. Архаические обычаи и обряды саянских тюрков. Абакан: Изд-во Хакас. ун-та, 2005.
Егоров В. Г. Этимологический словарь чувашского языка. Чебоксары: Чуваш. кн. изд-во, 1964.
Кенин-Лопсан М. Алгыши тувинских шаманов. Кызыл: Новости Тувы, 1995. 528 c.
Керейтов P. X. Мифологические персонажи традиционных верований ногайцев // Советская этнография. 1980. № 2. С. 117-128.
Наделяев В. М., Насилов Д. М., Тенишев Э. Р., Щербак А. М. Древнетюркский словарь. Л.: Наука, 1979.
Неклюдов С. Ю. Раху // Мифы народов мира: Энцикл. Т. 2: К-Я. М.: Сов. энцикл., 1988. С. 372-373.
Неклюдов С. Ю. Образы потустороннего мира в народных верованиях и традиционной словесности // Восточная демонология. От народных верований к литературе / Отв. ред. Н. И. Никулин, А. Р. Садокова. М.: Наследие, 1998.
Несказочная проза алтайцев / Сост. Н. Р. Ойноткинова, И. Б. Шинжин, К. В. Яданова, Е. Е. Ямаева. Новосибирск: Наука, 2011. 576 с. (Памятники фольклора народов Сибири и Дальнего Востока; Т. 30).
Ойноткинова Н. Р. Этимология и семантика алтайских демонимов: материалы к лингвокультурологическому словарю // Вопросы лексикографии. 2017. № 11. С. 86-104.
Расторгуева В. С., Эдельман Д. И. Этимологический словарь иранских языков. Т. 1. М.: Издат. фирма «Восточная лит.» РАН, 2000. 327 с.
Самдан З. Б. Тувинские мифы и сказки: система образов и поэтико-стилевые особенности // Гуманитарные науки в Сибири. 2003. № 3. С. 95-102.
Санжеев Г. Д., Орловская М. Н., Шевернина З. В. Этимологический словарь монгольских языков: В 3 т. / Гл. ред. Г. Д. Санжеев. М.: Ин-т востоковедения РАН, 2015. Т. 1: A-E. 224 с.
Сатлаев Ф. А. Кумандинцы: историко-этнографический очерк XIX - первой четверти XX века. Горно-Алтайск: Алтай. кн. изд-во, 1974. 200 с.
Севортян Э. В. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на гласные / АН СССР. Ин-т языкознания. М.: Наука, 1974. 768 с.
Севортян Э. В., Левитская Л.С. Этимологический словарь тюркских языков: Общетюркские и межтюркские основы на буквы «Җ», «Ж», «Й». М., 1989. 292 c.
Суразаков С. С. Алтай Баатырлар. Горно-Алтайск: Горно-Алтай. тип., 1958.
Сыдыков А. Н. Демононимы кыргызского языка // Вестн. Казан. нац. ун-та. Сер. филологическая. 2013. № 1-2(141-142). С. 35-38.
Татаринцев Б. И. Этимологический словарь тувинского языка. Новосибирск: Наука. Сиб. предприятие РАН, 2000. Т. 1: А-Б. 341 c.
Текеева Л. К. Персонажи низшей мифологии в традиционном мировоззрении тюркоязычных народов Северного Кавказа // Вестн. перм. гос. ун-та. История. 2014. Вып. 1(24). С. 99-108.
Топоров В. Н. Асуры // Мифы народов мира: Энцикл. Том 1: А-К. М.: Сов. энцикл., 1987. С. 118-119.
Хисамитдинова Ф. Г. Словарь башкирской мифологии. Уфа: ИИЯЛ УНЦ РАН, 2011. 418 c.
Черемисов К. М. Бурят-монгольско-русский словарь / Под ред. Ц. Б. Цыдемдамбаевой. М.: Гос. изд-во иностр. и нац. словарей, 1951. 852 c.
Юдахин К. К. Киргизско-русский словарь: В 2 кн. Ок. 40 000 слов. Фрунзе: Глав. ред. киргиз. совет. энцикл., 1985. 503 c.
Nevskaya I. The inhabitants of the Underworld and their plants // Botanica und Zoologica in der türkischen Welt / Ed. by M. Erdal et al. Festschrift für Ingeborg Hauenschild. Turcologica 90. Wiesbaden: Harrassowitz, 2012. S. 111-117.
Nevskaya I. Ayna and aza in South Siberian languages // Role of Religion in the Turkic World: Pro ceedings of the 1st conf. on the Role of Religion in the Turkic World held on Sept. 9-11, 2015, Budapest / Ed. by É. Csáki, M. Ivanics, T. Olach. Budapest: Vareg Hungary Kft., 2017. P. 211-226.
Ramstedt G. J. Kalmykisches Wörterbuch. Helsinki: Druck. A. G. Der Finnischen Literarurgesellschaft, 1935. 560 S.