«Sacrifice» as one of the key concepts of Tarkovsky’s worldview
The paper is devoted to the study of the concept SACRIFICE in the author’s worldview of A. A. Tarkovsky. The purpose is to reveal and describe the features of the individual concept SACRIFICE in some text works and the feature film «Sacrifice» by Tarkovsky. In spite of the high research interest in the work of Tarkovsky, his films and texts have not been studied from the viewpoint of the linguo-conceptology. The study deals with the texts representing the author’s worldview: «Martiologist», «The Sealed Time», and the interviews of various years, as well as the film «Sacrifice» and its montage recording (the materials of the portal «Media-archive “Andrey Tarkovsky”»). The paper considers the fragments of the film «Sacrifice» that correlate at visual or sound level with the concept SACRIFICE . Pictorial («The Adoration of the Magi» by Leonardo da Vinci) and musical («Erbarme dich, mein Gott» by Bach) quotations representing the concept SACRIFICE are analyzed. The relationship between the ideas of sacrifice and the attribute «donation» is established. Also, the contexts including the lexemes-representatives of the concept (root words of «victim») are analyzed, the structure scheme of the concept SACRIFICE in the individual worldview is offered, showing the distribution of conceptual attributes between the core and the periphery of the concept. The conclusions can be drawn that in the individual worldview of Tarkovsky, the concept SACRIFICE is especially significant; the concept SACRIFICE is closely related to other concepts of the spiritual sphere ( LOVE , VERITY , etc.); the formation of the concept SACRIFICE takes place according to the principles of religious worldview; the core of the concept SACRIFICE involves the idea of self-sacrifice for the sake of love; the concept SACRIFICE contains an internal evaluation showing the idea of sacrifice as not corresponding to the «anomalous» worldview of a typical modern man; the idea of the film «Sacrifice» is a part of the structure of the concept SACRIFICE , revealing its content both in verbal and non-verbal ways.
Keywords
концепт,
индивидуально-авторская картина мира,
концептуальный анализ,
лингвоконцептология,
Андрей Арсеньевич Тарковский,
жертвоприношение,
concept,
individual-author’s worldview,
conceptual analysis,
linguoconceptology,
Andrey Arsenevich Tarkovsky,
sacrificeAuthors
| Berendeeva M. S. | Novosibirsk State University | maria.berendeeva@gmail.com |
Всего: 1
References
Бабенко Л. Г., Казарин Ю. В. Лингвистический анализ художественного текста. Теория и практика: Учеб.; Практикум. 3-е изд., испр. М.: Флинта: Наука, 2005. 496 с.
Басс Г. П. Концепт «Жертва» в русском и английском языках (на материале романа Б. Л. Пастернака «Доктор Живаго» и его английского перевода): Автореф. дис. … канд. филол. наук. Калининград, 2010. 20 с.
Берендеева М. С. Структурные особенности религиозной концептосферы (на материале концептов Жертвоприношение, Молитва и Подвиг): Дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 2015. 230 с.
Болотнова Н. С. Филологический анализ текста: Учеб. пособие. 4-е изд. М.: Флинта: Наука, 2009. 520 с.
Воркачев С. Г. Культурный концепт и значение // Тр. Кубан. гос. технол. ун-та. Сер. Гуманитарные науки. 2003. Т. 17, вып. 2. С. 268-276.
Деметрадзе И. Л. Авторская мифология Андрея Тарковского // Вестн. Самар. гос. ун-та. История, педагогика, филология. 2005. № 4(38). С. 111-115.
Евлампиев И. И. Художественная философия Андрея Тарковского. Уфа: ARC, 2012. 472 с.
Кайуа Р. Миф и человек; Человек и сакральное. М.: О. Т. И., 2003. 296 с.
Лаппо М. А. Дискурс идентичности и национальное самосознание («русский европеец» Андрей Тарковский) // Лингвокультурология. 2014. № 8. С. 121-125.
Московский А. В. Понятие жертвоприношения в философском и антропологическом дискурсе XX века: Автореф. дис.. канд. филос. наук. СПб., 2008. 19 с.
Перепелкин М. А. Слово в мире Андрея Тарковского. Поэтика иносказания. Самара: Изд-во Самар. ун-та, 2010. 480 с.
Савельева Е. А. Живопись в кинотворчестве Андрея Тарковского: образно-художественный анализ. Автореф. дис. … канд. искусствоведения. СПб., 2017. 22 с.
Салынский Д. А. Особенности построения художественного мира в фильмах Андрея Тарковского: Автореф. дис. … канд. искусствоведения. М., 1997. 24 с.
Салынский Д. А. Киногерменевтика Андрея Тарковского. 2-е изд. Квадрига, 2009. 576 с.
Сальвестрони С. Фильмы Андрея Тарковского и русская духовная культура: Пер. с итал. 2-е изд. М.: ББИ, 2012. 237 с.
Степанов Ю. С. Константы: Словарь русской культуры: Опыт исследования. М.: Языки русской культуры, 1997. 824 с.
Стогниенко А. Ю. Апокалиптические мотивы в художественной репрезентации фильма А. А. Тарковского «Жертвоприношение» // Вестн. Костром. гос. ун-та. 2011. Т. 17, № 5-6. С. 102-106.
Туровская М. И. Семь с половиной, или Фильмы Андрея Тарковского. М.: Искусство, 1991. 253 с.
Широкова М. С. Трансформации церковной картины мира и их отражение в структуре концептов (на материале концептов ЖЕРТВОПРИНОШЕНИЕ, МОЛИТВА и ПОДВИГ) // Вестн. Новосиб. гос. ун-та. Сер. История, филология. 2011. Т. 10, вып. 2: Филология. С. 5-14.
Кузнецов С. А. Современный толковый словарь русского языка. СПб.: Норинт, 2004. 959 с.
Медиаархив «Андрей Тарковский». URL: http://tarkovskiy.su (дата обращения 15.07.2016).
Скляревская Г. Н. Словарь православной церковной культуры. 2-е изд., испр. М.: Астрель: АСТ, 2008. 447 с.
Тарковский А. А. Мартиролог: Дневники 1970-1986. Флоренция: Междунар. ин-т им. А. Тарковского, 2008. 622 с.