Self-presentation of language personality in the Internet-genre essay
The purpose of this paper is to describe the self-presentation of a linguistic personality of the essay writer in the Internet genre. The research is based on the materials of the website http://zhurnal.lib.ru The analysis revealed that the image of an Internet author reflects such strategies of communicative behaviour as trust, sincerity, a combination of individual and public in the assessment of events, self-criticism, communicative pessimism, pun, close emotional contact with an addressee. The key role in author’s linguistic personality self-presentation is played by “nickname,” types of language masks chosen by the author, ways of speech reflection. The linguistic personality is revealed in the situation of communicative and emotional contact with an addressee. The starting point of author image creation is an alias. Self-presentation of a linguistic personality can be found either in the context that is typical for written essays or in the section about the author in which the writer is free to create his own virtual image. The actualisation of a linguistic personality identity is realized by self-reflective and self-expressive author’s masks. Speech self-reflection of an author is revealed through a deliberate compositional text division, the process of expressive actualisation of graphics and syntax techniques. All the means described are the basis of the pun.
Keywords
интернет-коммуникация,
речевой жанр эссе,
языковая личность,
самопрезентация,
Internet communication,
speech genre of the essay,
the language personality,
the self-presentationAuthors
Kukuyeva G. V. | Surgut State Pedagogical University | kukueva_g@mail.ru |
Всего: 1
References
Басалаева Е. Г., Шпильман М. В. Многоточие как объект языковой рефлексии в интернет-дискурсе // Сибирский филологический журнал. 2015. № 3. С. 248-255.
Бондарева Е. П., Чистякова Г. В. Тактико-стратегический анализ виртуальных самопрезентаций // Сибирский филологический журнал. 2017. № 1. С. 137-148.
Вепрева И. Т. Что такое рефлексив? Кто он, homo reflectens? // Изв. Урал. гос. ун-та. Гуманитарные науки. Языкознание. 2002. Вып. 5(24). С. 217-227.
Компанцева Л. Ф. Интернет-коммуникация: когнитивно-прагматический и лингвокультурологический аспекты. Луганск: Знание, 2007. 444 с.
Кубрякова Е. С. Эволюция лингвистических идей во второй половине XX века // Язык и наука конца ХХ века. М., 1995. С. 144-238.
Кукуева Г. В. Лингвопрагматическая модель речевого жанра эссе в интернет-коммуникации // Филология и человек. 2015. № 3. С. 29-37.
Кукуева Г. В., Минина О. В. Речевой жанр «народные мемуары» в интернет-коммуникации (к постановке проблемы) // Культура и текст. 2015. № 2(20). С. 103-111.
Лазарева Э. А., Тельминов Г. Н. Реклама в Интернете как проявление Интертекстуальности // Вестн. Южно-Урал. ун-та. Сер. Лингвистика. 2009. Вып. 8, № 2(135). С. 19-23.
Ланских А. В. Речевое поведение участников реалити-шоу: коммуникативные стратегии и тактики: Автореф. дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2008. 22 с.
Лутовинова О. В. Лингвокультурологические характеристики виртуального дискурса: Автореф. дис. … д-ра филол. наук. Волгоград, 2009. 39 с.
Медведев С. А. Некоторые тенденции развития отношений автор-читатель в Интернет-рецензии // Филология и человек. 2015. № 1. С. 124-130.
Сальникова Н. И. Типы самопрезентации в Интернет-дискурсе, обусловленные фактором канала коммуникации (на материале франкоязычных сайтов) // Вестн. Иркут. гос. лингв. ун-та. Сер. Филология. 2010. № 4. С. 123-131.
Сидорова М. Ю. Интернет-лингвистика: русский язык. Межличностное общение. М.: 1989.ру, 2006. 193 с.
Силантьев И. В. Текст в системе дискурсных взаимодействий // Критика и семиотика. 2004. Вып. 7. С. 98-123.
Текст в коммуникативном пространстве современной России: Моногр. Барнаул: АлтГУ, 2011. 337 с.
Трофимова Г. Н. Языковой вкус интернет-эпохи в России (функционирование русского языка в Интернете: концептуально-сущностные доминанты): Моногр. М.: Изд-во РУДН, 2009. 300 с.
Чувакин А. А. Интернет-коммуникация: миниатюра в пространстве вторичных текстов // Проблемы речевой коммуникации: Межвуз. сб. науч. тр. Саратов, 2008. Вып. 8. С. 385-396.
Шмаков А. А. Коммуникативное моделирование как методика изучения бытия текста с обращением в Интернет-коммуникации // Мир науки, культуры, образования. 2013. № 4(41). С. 15-18.
Щипицина Л. Ю. Компьютерно-опосредованная коммуникация. Лингвистический аспект анализа. М.: УРСС, 2010. 296 с.
Gibbs J., Ellison N., Heino R. Self-presentation in online personals: The role of anticipated future interaction, self-disclosure, and perceived success in Internet dating // Communication Research. 2006. Vol. 33, No. 2. P. 152-177. URL: http://crx.sagepub.com (дата обращения 29.10.2017).
Gorny Е. The Virtual Self: Self-Presentation and Self-Knowledge on the Internet. 2003, May. URL: https://www.netslova.ru/gorny/vs.html (дата обращения 29.10.2017).
Reid E. Cultural Formations in Text-Based Virtual Realities: A Thes. Submitted in Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Arts. Cultural Studies Program. Dep. of English. Univ. of Melbourne. 1994. Jan. URL: http://www.lastplace.com/ page210.htm (дата обращения 29.10.2017).