Chaplin in Yuri Olesha’s narrative | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 2. DOI: 10.17223/18137083/67/11

Chaplin in Yuri Olesha’s narrative

This paper deals with the role of the “Chaplin code” in Yuri Olesha’s narrative. Olesha’s journal entries, essays, and literary works are analyzed regarding his personal “cinematic poetics.” This work suggests that Olesha views the relationships between the languages of cinema and literature as a form of synthesis and, at the same time, as a conflicting communication. His works show visual phantasmata not only as being universal in different forms of art but also as being essentially antithetic to one another. Olesha’s journal entries refer to Chaplin’s method as a mixture between poetic sentiment and buffoonery. Moreover, Olesha regards Chaplin as a self-referential figure who contaminates the traits of a poet and a trickster and represents a part of a larger personal myth of an artist who (metaphysically) becomes a beggar in the “new world.” In Olesha’s literary works, the presence of characters who refer to “the Tramp” or share some of his attributes can influence the intrigue (adding the motifs of circus, theatre, and cinema) as well as the structure of the narrative (changing narrative tense and narrative voice). For example, in “Zavist’ (Envy),” Kavalerov and Ivan Babichev both share some of “the Tramp’s” features (appearance, clothing, stagey behavior, lack of money). In addition, the text sometimes refers to both of them as “comedians.” The paper concludes with the claim that the “Chaplin code” plays several metanarrative roles: it indexes the “balagan-type” worldview, serves as a key element of cinematic poetics, and, overall, becomes the essential part of Olesha’s ideas regarding the nature of artistic creation.

Download file
Counter downloads: 144

Keywords

Чаплин, Ю. Олеша, кинопоэтика, метанаррация, «личный миф», Chaplin, Yu. Olesha, cinematic poetics, metanarration, personal myth

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhilicheva G. A.Novosibirsk State Pedagogical Universitygali-zhilich@yandex.ru
Всего: 1

References

Балаш Б. Культура кино. Л.: Гос. изд-во, 1925. 90 c.
Бассель А. В. Стихотворный текст как симфония киноприемов (Экспериментальный анализ стихотворения О. Э. Мандельштама «К немецкой речи») // Вестн. РГГУ. Сер. История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2015. № 2. С. 73-84.
Блюмбаум А. Б. Оживающая статуя и воплощенная музыка: контексты «Строгого юноши» // Новое литературное обозрение. 2008. № 89. URL: http:// magazines.russ.ru/ nlo/2008/89/bl10.html (дата обращения 20.12.2018).
Буренина О. Д. Символистский абсурд и его традиции в русской литературе икультуре первой половины ХХ века. СПб.: Алетейя, 2005. 322 с.
Гудкова В. Ю. Олеша и Вс. Мейерхольд в работе над спектаклем «Список благодеяний». М.: НЛО, 2002. 604 с.
Делез Ж. Кино. М.: АдМаргинем, 2004. 624 с.
Делез Ж., Гваттари Ф. Анти-Эдип: капитализм и шизофрения. Екатеринбург: У-Фактория, 2007. 672 с.
Ефименко А. Е. А. К. Жолковский и Ю. К. Щеглов: поиски порождения текста // Профессия: литератор. Год рождения: 1937: Коллективная моногр. Елец: Изд-во Елец. ун-та, 2017. C. 163-173.
Куликова Е. Ю. О мандельштамовском путешествии к Вийону // Вестн. Удмурт. гос. ун-та. История и филология. 2010. Вып. 4. C. 3-11.
Мукаржовский Я. Опыт структурного анализа актерской индивидуальности (Чаплин в «Огнях большого города») // Мукаржовский Я. Исследования по эстетике и теории искусства. М.: Искусство, 1994. С. 420-427.
Олеша Ю. Зависть. М.: Вагриус, 1999. 414 с.
Олеша Ю. Книга прощания. М.: ПрозаиК, 2015а. 494 с.
Олеша Ю. Мысли о Чаплине // Олеша Ю. Ни дня без строчки: романы, повести, рассказы, пьесы, статьи, воспоминания. СПб.: Азбука; М.: Азбука-Аттикус, 2015б. С. 964-967.
Олеша Ю. Заговор чувств: Пьеса // Олеша Ю. Ни дня без строчки: романы, повести, рассказы, пьесы, статьи, воспоминания. СПб.: Азбука; М.: Азбука-Аттикус, 2015в. С. 385-439.
Олеша Ю. Заговор чувств: Статья // Олеша Ю. Ни дня без строчки: романы, повести, рассказы, пьесы, статьи, воспоминания. СПб.: Азбука; М.: АзбукаАттикус, 2015г. С. 852-855.
Олеша Ю. Строгий юноша // Олеша Ю. Ни дня без строчки: романы, повести, рассказы, пьесы, статьи, воспоминания. СПб.: Азбука; М.: Азбука-Аттикус, 2015д. С. 498-549.
Олеша Ю. Список благодеяний // Олеша Ю. Ни дня без строчки: романы, повести, рассказы, пьесы, статьи, воспоминания. СПб.: Азбука; М.: Азбука-Аттикус, 2015е. С 439-498.
Смирнов И. П. Видеоряд. Историческая семантика кино. СПб.: Петрополис, 2009. 402 с.
Смирнов И. П. Роман и смена эпох: «Зависть» Юрия Олеши // Звезда. 2012. № 8. С. 11-19.
Тарасов А. В. Кинематограф М. А. Булгакова. К проблеме кинематографичности художественного мышления писателя: Автореф. дис.. канд. культурол. наук. Ярославль, 2006. 23 c.
Ханзен-Леве О. Интермедиальность в русской культуре. От символизма к авангарду. М.: РГГУ, 2016. 450 с.
Цивьян Ю. Г. Историческая рецепция кино. Кинематограф в России 1896- 1930. Рига: Зинатне, 1991. 492 с.
Чаплин Ч. С. Моя биография. М.: Искусство, 1966. 496 c.
Черашняя Д. И. Феномен «последнего дня поэта» (Стихи О. Мандельштама мая - июля 1937 г.) // Филологический класс. 2011. № 25. С. 22-27.
Янгиров Р. М. «Чувство фильма»: заметки о кинематографическом контексте в литературе русского зарубежья 1920-1930-х годов // Империя N. Набоков и наследники: Сб. ст. М.: НЛО, 2006. C. 399-429. 544 с.
Beaujour E. The Invisible Land: A Study of the Artistic Imagination of Iurii Olesha. New York; London: Columbia Univ. Press, 1970. 222 p.
Casseres de В. The Hamlet-Like Nature of Charlie Chaplin // The New York Times. Dec. 12, 1920. URL: https://timesmachine.nytimes.com/timesmachine/1920/12/12/ 112665536.pdf (дата обращения 17.11.2018).
 Chaplin in Yuri Olesha’s narrative | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 2. DOI: 10.17223/18137083/67/11

Chaplin in Yuri Olesha’s narrative | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2019. № 2. DOI: 10.17223/18137083/67/11

Download full-text version
Counter downloads: 1736