Ways of visualization in the stories about the human heart in the Russian collection “The Great Mirror” (“Velikoe Zertsalo”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 1. DOI: 10.17223/18137083/70/5

Ways of visualization in the stories about the human heart in the Russian collection “The Great Mirror” (“Velikoe Zertsalo”)

The problem of the visual and the poetics of visibility are increasingly attracting researchers. Observing the phenomenon of verbal visibility and methods of speech practice that stimulate visual reception can improve the visibility of verbal “plastic” elements in ancient texts, encouraging the reader to see living paintings and images in his imagination. The paper characterizes the elements of verbal objectivity that excite the reader’s imagination and visual thinking. Three stories were selected: on the heart muscle of the Martyr with the Golden logo of the name of Christ and the myocardium of the sinner, tormented by a snake and toads. It is the first time when they are introduced into scientific circulation. The story of the warrior-Martyr is published in two versions: the manuscripts of Synodal collection No. 101 and from the collection of M. N. Tikhomirov. The second list contains the unknown translation text that differs lexically and stylistically from the text of the first official translation. The understanding of the heart as a vital organ and the focus of the spiritual essence of man is realized in the collection with the help of “external effects” and methods of presentation that cause visual reflection. These include the fixation of manipulations with the heart muscle, use of vocabulary reflecting the “visual experience,” focus on the emotions of the actors, introduction of direct speech, zoomorphic images personifying the mortal sin in the culture of the Middle Ages. The conclusion is made that “The Great Mirror” stories reflect the stable medieval culture ideas about the significance of the heart.

Download file
Counter downloads: 140

Keywords

«Великое Зерцало», тема сердца, священные отметины, художественные средства визуальной рецепции, зооморфные символы греха, “The Great Mirror”, theme of the heart, sacred marks, artistic means of visual reception, zoomorphic symbols of sin

Authors

NameOrganizationE-mail
Sevastyanova S. K.Rubtsovsk Industrial Institute (Branch) of the Altai State Technical University; Institute of Philology of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences
Всего: 1

References

Бессонов И. А. Образ чудовищных птиц в эсхатологических рассказах // Живая старина. 2012. № 1. С. 4-7.
Будур Н. В. Повседневная жизнь инквизиции в Средние века. М.: Молодая гвардия, 2011. 374 с.
Вербицкая А. Великие тайны и загадки Средневековья. М.: Изд-во «Книжный Клуб семейного досуга», 2012. 416 с.
Владимиров П. В. «Великое Зерцало» (Из истории русской переводной литературы XVII в.). М.: В Универ. тип., 1884. XIV + 105 + 79 с.
Воскобойников О. С. Тысячелетнее царство (300-1300). Очерк христианской культуры Запада. М.: НЛО, 2015. 568 с.
Гуревич А. Я. Культура и общество средневековой Европы глазами современников (Exempla XIII века). М.: Искусство, 1989. 368 с.
Демидова Л. Д. «Христианоопасный щит веры…» инока Авраамия и идеология раннего старообрядчества: Автореф. дис. … канд. ист. наук. Новосибирск, 2013. 30 с.
Державина О. А. «Великое Зерцало» и его судьба на русской почве. М.: Наука, 1965. 438 с.
Журавель О. Д. К вопросу о влиянии «Великого Зерцала» на русскую литературу переходного периода // Изв. СО АН СССР. История, филология и философия. 1991. Вып. 3. С. 49-56.
Комашко Н., Саенкова Е. Русская житийная икона. М.: Книги WAM, 2007. 352 с.
Ломакина И. Голова Джа-ламы. Улан-Удэ, 1993. 256 c.
Макарий Египетский, прп. Духовные беседы. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1994. 516 с.
Махов А. Е. HOSTIS ANTIQUUS: Категории и образы средневековой христианской демонологии. Опыт словаря. М.: Intrada, 2006. 416 c.
Медведь А. Н. Антропология болезни в Древней Руси (X-XVII вв.). Очерки истории. М.: ООО Издательство МБА, 2014. 232 с.
Мелетинский Е. М. Героический эпос // Словарь средневековой культуры. М.: РОССПЭН, 2003. С. 107-112.
Новичкова Т. А. Русский демонологический словарь. СПб.: Петербургский писатель, 1995. 640 с.
Огурцов А. Ю. Под высокую государеву руку // Кузнецкая крепость: Лит.худож. альманах Управления культуры администрации г. Новокузнецка. Новокузнецк, 2005. № 1 (9).
Пименова М. В. Методика анализа и теоретические установки Кемеровской школы концептуальных исследований // Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. Серiя «Лiнгвiстика». 2013. Вип. 18. С. 50-59.
Ромодановская Е. К. Великое Зерцало // Православная энциклопедия. М., 2004. Т. 7. С. 507-510.
Симеон Новый Богослов, прп. Творения: В 3 т. Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1993. Т. 2. 599 с.
Смирнов Ю. И. Сердце и печень врага // Сибирский филологический журнал. 2004. № 2. С. 4-25.
Фрэзер Д. Д. Золотая ветвь. М.: Политиздат, 1980. 704 с.
Хёйстад У. М. История сердца в мировой культуре от Античности до современности. М.: Текст, 2009. 320 c.
Шустова Ю. Э. Символика сердца в эмблематическом сердце львовского Апостола 1666 года // Вестник РГГУ. Серия: История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2015. № 9 (152). С 123-131.
Яцык С. А. Представления о святости в официальной католической мысли второй половины XIII века: Автореф. дис. … канд. ист. наук. М.: ИВИ РАН, 2017. 30 с.
Studia Russica. Budapešt, 2004. T. XXI: Литература и визуальность / Redigunt A. Han et Zs. Hetenyi. 436 s.
 Ways of visualization in the stories about the human heart in the Russian collection “The Great Mirror” (“Velikoe Zertsalo”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 1. DOI: 10.17223/18137083/70/5

Ways of visualization in the stories about the human heart in the Russian collection “The Great Mirror” (“Velikoe Zertsalo”) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 1. DOI: 10.17223/18137083/70/5