Mystery in the poetics of romantic tragedy genre (“The Spaniards” by Mikhail Lermontov) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 2. DOI: 10.17223/18137083/75/5

Mystery in the poetics of romantic tragedy genre (“The Spaniards” by Mikhail Lermontov)

This paper focuses on the role of the poetics of mystery in the formation of the romantic tragedy genre. “The Spaniards” by Mikhail Lermontov is considered as a characteristic example of this genre, manifesting “melodramatization” of tragedy and tendency towards genregeneric synthesis. The action of “The Spaniards” is based on events related to the sphere of the mysterious, which are exceptional in life and common in melodrama. Central to the plot is the motif of the loss of a child. The secret of Fernando’s birth and “ignobility” form the conflict and organize two storylines (love and family) and two (everyday life - melodramatic, and existential - tragic) levels of conflict. Mystery also plays an important role in revealing the inner world and expressing the romantic ideal of the hero. The ability to comprehend the mysterious, to pass beyond human experience and logic is not only the motivation of his actions, but it also connects the hero with the ideal sphere. The study examines how the characters’ anticipation of the “terrible” motivates their moral choices. Analyzing the interaction of lyrical motifs, the author suggests the motif of mystery as important for implementing the main (tragic) conflict, unlike melodrama, where the functions of mystery are plot-forming, stimulating the spectator’s interest and maximizing the dramatic tension. Mystery in the plot and the lyrical concept of the tragedy contributes to the understanding of the essence of the romantic conflict, has a suggestive impact on the audience, and deepens the psychologism.

Download file
Counter downloads: 44

Keywords

mystery, melodrama, romantic tragedy, Pre-Romanticism, Romanticism, Mikhail Lermontov, “The Spaniards”, drama

Authors

NameOrganizationE-mail
Golovenkina Elena V.Novosibirsk State Technical Universityelen_a@ngs.ru
Всего: 1

References

Миллер О. В. Комментарии // Лермонтов М. Ю. Собр. соч.: В 4 т. СПб.: Изд-во Пушкинского Дома, 2014. Т. 3: Драмы. С 527-585.
Мокульский С. Мелодрама // Литературная энциклопедия: В 11 т. М.: Сов. энцикл., 1934. Т. 7. С. 113-129.
Эйхенбаум Б. М. Лермонтов. Опыт историко-литературной оценки. Л.: Гос. изд-во, 1924. 168 с.
Луков Вл. А. Дидро и истоки новой европейской сценичности // Знание, понимание, умение. 2013. № 4. С. 121-129.
Луков Вл. А. Предромантизм. М.: Наука, 2006. 683 с.
Манн Ю. В. Русская литература XIX века: эпоха романтизма. М.: Аспект Пресс, 2001. 447 с.
Лермонтов М. Ю. Собр. соч.: В 4 т. Л.: Наука, 1980. Т. 3. 623 с.
Лермонтовская энциклопедия. М.: Сов. энцикл., 1981. 746 с.
Ищук-Фадеева Н. И. Жанры русской драмы. Тверь: Твер. гос. ун-т, 2003. 88 с.
Кургинян М. С. Драма // Теория литературы. Основные проблемы в историческом освещении: В 3 т. М.: Наука, 1968. Т. 2: Роды и жанры литературы. С. 238-362.
Западов В. А. Проблемы изучения и преподавания русской литературы VIII века. Статья 3-я. Сентиментализм и предромантизм в России // Проблемы изучения русской литературы VIII века: от классицизма к романтизму. Л., 1983. С. 135-151.
Журавлева А. И. Лермонтов в русской литературе. Проблемы поэтики. М.: Прогресс-Традиция. 2002. 288 с.
Журавлева А. И. Русская драма и литературный процесс ХIХ века. М.: Изд-во МГУ, 1988. 198 с.
Григорьян К. Н. Драматургия Лермонтова // История русской драматургии. XVII - первая половина XIX века. Л.: Наука, 1982. С. 368-402.
Ефимова З. С. Из истории русской романтической драмы. «Маскарад» М. Ю. Лермонтова // Русский романтизм: Сб. ст. / Под ред. А. И. Белецкого. Л.: Academia, 1927. С. 26-50.
Головенкина Е. В. Жанровые особенности романтической драмы М. Ю. Лермонтова «Странный человек» // История русской литературы: Материалы XXXVII Междунар. конф. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2008а. С. 10-21.
Головенкина Е. В. Формирование жанра трагедии в ранней драматургии М. Ю. Лермонтова («Испанцы») // Кафедра: проблемы, поиски, перспективы. Новосибирск, 2008б. С. 30-37.
Головенкина Е. В. Поэтика жанра трагедии в ранней драматургии М. Ю. Лермонтова: «Люди и страсти» // Тарханский вестник. 2010. Вып. 23. С. 117-125.
Владимирская Н. М. Драматургия // Лермонтовская энциклопедия. М.: Сов. энцикл., 1981 С. 144-146
Вацуро В. Э., Мануйлов В. А. Драматургия Лермонтова // Лермонтов М. Ю. Собр. соч.: В 4 т. Л.: Наука, 1980. Т. 3. С. 575-584.
Вершинин И. В. Предромантические тенденции в английской поэзии VIII в. и «поэтизация» культуры: Автореф. … д-ра филол. наук. СПб., 2003. 40 с.
Балухатый С. Д. Поэтика мелодрамы // Балухатый С. Д. Вопросы поэтики. Л.: Изд-во ЛГУ, 1990. С. 30-80.
Бентли Э. Жизнь драмы. М.: Айрис-пресс, 2004. 416 с.
Вацуро В. Э. Историческая трагедия и романтическая драма 1830-х годов // История русской драматургии. XVII - первая половина XIX века. Л.: Наука, 1982. С. 352-357.
 Mystery in the poetics of romantic tragedy genre (“The Spaniards” by Mikhail Lermontov) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 2. DOI: 10.17223/18137083/75/5

Mystery in the poetics of romantic tragedy genre (“The Spaniards” by Mikhail Lermontov) | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 2. DOI: 10.17223/18137083/75/5

Download full-text version
Counter downloads: 353