Androgynous motives in the novel “Pobeg Kumaniki” (“Bramble Sprout”) by Lena Eltang | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 2. DOI: 10.17223/18137083/75/11

Androgynous motives in the novel “Pobeg Kumaniki” (“Bramble Sprout”) by Lena Eltang

The novel “Pobeg Kumaniki” (“Bramble Sprout”) by Lena Eltang fits in with traditions of modernism, where the images of the androgyny are related to the problem of finding and obtaining “intelligible integrity.” The paper analyzes the methods of embodying androgynous motives (auto-associative intertextuality, temporal and gender variability of perception of reality, Moras’ representation of himself as a woman, the homosexual intention of the hero, the relationship of duality with different-sex characters, etc.). The novel reveals the androgyny semantics in the context of the split Self and the search for the fundamental basis that would unite the parts into a whole. Androgynous motives correlate with the themes of creativity and love. It is due to the desire to compensate for the brother’s dislike and parting with him that Moras creates the text. The absence of love is one of the novel’s central manifestations of the splinter motif (disintegration, separation) that is antonymous to androgyny. The storylines of the two characters (Forge and Moras) test different ways of achieving integrity. Two vectors of movement towards wholeness are revealed: one towards complexity, multidimensionality (combining the diversity of the world and the Self in consciousness and text) and one towards simplification (the disappearance of fragmentation in the state of the embryo, representing pure potency). However, all the methods only manifest the limitations of human capabilities. Androgyny is still an ideal not to be realized during earthly existence. Therefore, the Central character disappears in the finale.

Download file
Counter downloads: 59

Keywords

self-identification, motif, androgyne, literature of Russian emigration, modernism, Lena Eltang

Authors

NameOrganizationE-mail
Poleva Elena A.Tomsk State Pedagogical Universitypolewaea@rambler.ru
Всего: 1

References

Элтанг Л. Побег куманики. М.: АСТ, Астрель, 2009. 416 с.
Элиаде М. Мефистофель и Андрогин, или Тайна целостности / Пер. с фр., науч. ред. С. С. Тавашерния. СПб.: Алетейя: Университетская книга, 1998. URL: http://askrsvarte.org/pub/downloads/mefisto.pdf (дата обращения 13.02.2020).
Фролова Т. Г. Эволюция метафорического стиля на рубеже ХХ-ХХI вв.: Автореф. дис. … канд. филол. наук. СПб., 2012. 21 с.
Чупракова Е. В. Особенности языковой концептуализации понятий «женственность» и «мужественность» // Мир науки. Социология, филология, культурология. 2019. Т. 10, № 4. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_42566575_ 21259286.pdf (дата обращения 02.04.2020).
Улюра А. А. Блогосфера и / как литература: случай «Побега куманики» Лены Элтанг // Мировая литература на перекрестье культур и цивилизаций. 2010. № 2. С. 260-269.
Лосев А. Ф. Комментарии // Платон. Соч.: В 3 т. / [Пер. с древнегреч.]; под общ. ред. А. Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса. М.: Мысль, 1971. Т. 3, ч. 1. 685, [2] с.
Мифы народов мира: Энциклопедия: В 2 т. / Гл. ред. С. А. Токарев. 2-е изд. М.: Сов. Энциклопедия, 1987.
Михайлова Г., Самойленко А. Художественная картина мира в романе Лены Элтанг «Каменные клёны» // Literatūra. 2013. № 55 (2). С. 91-106. DOI 10.15388/Litera.2013.2.2725
Коврижных А. Ю. Поэтика романов Лены Элтанг // Язык. Культура. Коммуникации. 2015. № 1 (3). URL: https://journals.susu.ru/lcc/article/view/184/387 (дата обращения 12.08.2019).
Коврижина Я. С. Проза Вирджинии Вулф: интермедиальный аспект: Дис. … канд. филол. наук. СПб., 2017. URL: http://konf.x-pdf.ru/18pedagogika/172365-1-proza-virdzhinii-vulf-intermedialniy-aspekt.php (дата обращения 12.08.2019).
Кефалайа («Главы»): Коптский манихейский трактат / Пер. с коптского, коммент., глоссарий и указатель Е. Б. Смагиной. М., 1998. URL: https://nordxp.3dn.ru/ gnosis/kephalaia.htm (дата обращения 13.02.2020).
Едошина И. А. «Андрогин» в контексте «конкретной метафизики» (Д. С. Мережковский) // Соловьевские исследования. 2017. № 4 (56). С. 58-71.
Едошина И. А. Художественное сознание модернизма: истоки и мифологемы: Дис. … д-ра культурологии РГГУ; КГУ им. Н. А. Некрасова / Москва; Кострома, 2002. 350 с.
Иванов М. С. Апокатастасис // Православная энциклопедия. М.: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2001. Т. 3. С. 39-46.
Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. 2-е изд. М.: Искусство, 1986. 445 с.
Гаспаров Б., Паперно И. К описанию мотивной структуры лирики Пушкина // Russiаn Romanticism: Studies in the Poetic Codes. Stockholm, 1979. С. 9-44.
Абдуллаев Е. Гений и андрогин. Об одном сюжете из платоновского «Пира» у Пушкина // Scholae. Философское антиковедение и классическая традиция. 2011. Т. 5, № 1. С. 24-41.
 Androgynous motives in the novel “Pobeg Kumaniki” (“Bramble Sprout”) by Lena Eltang | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 2. DOI: 10.17223/18137083/75/11

Androgynous motives in the novel “Pobeg Kumaniki” (“Bramble Sprout”) by Lena Eltang | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 2. DOI: 10.17223/18137083/75/11

Download full-text version
Counter downloads: 353