Associative connection “war - victory” in the Russian language consciousness of students and military cadets (psycholinguistic aspect)
The paper focuses on studying the associative connection “war - victory,” as represented in various Russian associative databases. The databases under examination include two all-Russian associative dictionaries of the end of the last century, two modern Russian regional associative bases combining verbal reactions of students who live in the European part of Russia and Siberia, respectively, and the subcorpus of associations obtained in the psycho-linguistic experiment with the military cadets of one of the Russian military academies. The study shows that the associative connection “war - victory” has a low degree of relevance in the ordinary linguistic consciousness. This phenomenon, also found in American, British, French, and Spanish associative databases, turns out to be universal and does not depend on geographical area, generation, or nationality. The most frequent reactions to stimulus “war” obtained from Russian civilian students in different years and different geographical regions may be grouped into approximately four semantic zones: the war as the opposite of peace, Lev Tolstoy’s novel “War and Peace,” death, the Great Patriotic war (1941-1945). The relevance of the associative connection “war - victory” is stronger in the linguistic consciousness of the military servicemen. The reactions to stimulus “war” in the military cadets’ associative base show that the cadets refer the word war not to a historical event but a professional activity, with victory being its product and desirable result. Thus, the professional identification of experiment subjects is found to affect the semantic and statistical characteristics of the associates.
Keywords
war,
victory,
Russian associative databases and dictionaries,
linguistic consciousness of the military,
associative-verbal network,
associative fieldAuthors
Kaftanov Roman A. | Novosibirsk Military Institute named after General of the Army I. K. Yakovlev of Federal Guard Service of the Russian Federation | rk76@ngs.ru |
Всего: 1
References
Kiss G. R. Words, Associations, and Networks // Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. 1968. No. 7. P. 707-713.
Kiss G. R. Grammatical word classes: a learning process and its simulation // The Psychology of Learning and Motivation. 1973. Vol. 7. P. 1-41.
Marshall G. R., Cofer Ch. N. Associative indices as measures of word relatedness: a summary and comparison often methods // Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior. 1963. Vol. 1. P. 408-421.
Minsky M. The Society of Mind. New York: Simon & Schuster, 1988. 336 p.
Nelson D. L., McEvoy C. L., Dennis S. What is free association and what does it measure? // Memory & Cognition. 2000. No. 28 (6). P. 887-899.
Шапошникова И. В. Теория актуальна, пока она работает // Вопросы психолингвистики. 2019. № 3 (41). С. 156-173.
Anderson J. R., Bower G. H. Human associative memory. Washington, DC: Winston & Sons, 1973. 524 p.
Jenkins J. The 1952 Minnesota word association norms // Norms of Word Association / Ed. by L. Postman, G. Keppel. New York; London: Academic Press, 1970. P. 1-38.
Шапошникова И. В. «Государственность большого стиля» и «государственный минимализм»: актуальные смыслы в структуре русского языкового сознания? // Вопросы психолингвистики. 2015. № 2 (24). С. 120-133.
Шапошникова И. В. Мотивационная база реформы образования и профессиональная идентификация русской языковой личности // Вопросы психолингвистики. 2017. № 4 (34). С. 124-145.
Санчес Пуиг М., Караулов Ю. Н., Черкасова Г. А. Ассоциативные нормы испанского и русского языков = Normas asociativas del español y del ruso / РАН. Отд-ние лит. и яз., Мадрид. гос. ун-т Комплутенсе. Москва; Мадрид, 2001. 496 с.
Потапчук М. А. Концепт «Война» в русском языке и культуре // Челябинский гуманитарий. 2011. Т. 4, № 17. С. 48-52.
Минский М. Фреймы для представления знаний. М.: Энергия, 1979. 151 с.
Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997. 287 с.
Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии. М.: Смысл, 2001. 511 с.
Красных В. В. Основы психолингвистики и теории коммуникации: Курс лекций. М.: Гнозис, 2001. 270 с.
Крышталева В. Е. Милитарные метафоры в дискурсе президентов России и Франции в начале XXI века // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. Т. 17, № 2. С. 77-90.
Кафтанов Р. А. Динамика образа войны в русском языковом сознании (психолингвистический аспект) // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. Т. 17, № 1. С. 149-160.
Кафтанов Р. А. Война в русском языковом сознании студентов и курсантов (психолингвистический аспект) // Вестник НГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. Т. 18, № 3. С. 154-165.
Караулов Ю. Н. Ассоциативный анализ: новый подход к интерпретации художественного текста // Вопросы психолингвистики. 2015. № 3 (25). С. 14-35.
Караулов Ю. Н. Ассоциативная грамматика русского языка. М.: ЛКИ, 2010. 328 с.
Калинин О. И. Метафорический образ НОАК в СМИ КНР // Политическая лингвистика, 2018. Вып. 6, № 72. С. 55-59.
Караулов Ю. Н. Активная грамматика и ассоциативно-вербальная сеть. М.: ИРЯ РАН, 1999. 180 с.
Караулов Ю. Н. Русский ассоциативный словарь как новый лингвистический источник и инструмент анализа языковой способности // Караулов Ю. Н., Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф., Уфимцева Н. В., Черкасова Г. А. Русский ассоциативный словарь. М.: Астрель: АСТ, 2002. Т. 1. С. 749-782.
Залевская А. А. Некоторые проблемы подготовки ассоциативного эксперимента и обработки его результатов // Экспериментальные исследования в области лексики и фонетики: Учен. зап. Калинин. гос. пед. ин-та. 1971. Т. 98, ч. 2. С. 3-62.
Залевская А. А. Значение слова через призму эксперимента: Монография. Тверь: Твер. гос. ун-т, 2011. 240 с.
Акаев В. Х. Вторая мировая война в интерпретации западных и российских «исследователей»: попытки ревизии // Вестник Калм. ин-та гуманитарных исследований РАН. 2015. № 2. С. 71-75.