Orphic code and its roles in the metaplots of Post-Symbolist narratives | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/6

Orphic code and its roles in the metaplots of Post-Symbolist narratives

The paper deals with the Orphic code of Russian Post-Symbolist prose, discussing the meta-poetical context of the immortal head motif and the plot situations of “a poet’s sacrifice” or “a poet in the underworld.” The Orphic code is viewed as correlating with an author’s reflection of the interplay between the epic and the poetical in a work of prose. In Konstantin Vaginov’s novel The Goat Song, Orphic motifs punctuate the clash between the two narrative instances - the protagonist (a poet) and the narrator. Orpheus, finding himself in the new Soviet world, loses his abilities to change the world with his art, to descend into the underworld, and to charm its goddess. The motif of a failed rescue of Eurydice (i.e., the art) becomes prominent. In Boris Pasternak’s Doctor Zhivago, with the narrator and the lyrical persona having a dialogical relationship, the “Orphic code” provides an essential layer of the novel’s “intertextual palimpsest” (the Silver Age references) and becomes a way of reflecting on the unity of the epic and the lyrical. In Varlam Shalamov’s Kolyma Tales, the metaphor of the underworld becomes dominant, and the Orphic code serves as s a minus-priem, a semantic field that needs to be disavowed. A conclusion is made that the Orphic meta-plot typically involves a clash between the perspectives of an artist protagonist and a narrator, reflected both in the diegetic world (the “dying poet” motif) and in the narrative structure (the hybrid nature of the voices of both narrator and the protagonist).

Download file
Counter downloads: 85

Keywords

Orphic code, Post-Symbolism, metaplot, Konstantin Vaginov, Boris Pasternak, Varlam Shalamov

Authors

NameOrganizationE-mail
Zhilicheva Galina A.Novosibirsk State Pedagogical Universitygali-zhilich@yandex.ru
Всего: 1

References

Faryno J. Муаровая капуста и тетрадь откровений (археопоэтика «Доктора Живаго» 2) // Studia Slavica Hung. 2011. No. 1 (56). P. 133-190.
Юнгерсон Л. Кожа - метафора текста в лагерной прозе Варлама Шаламова // Тело в русской культуре / Сост. Г. Кабакова, Ф. Конт. М.: НЛО, 2005. С. 340-347.
Шиндина О. В. Театрализация повествования в романе К. Вагинова «Козлиная песнь» // Театр. 1991. № 11. С. 161-171.
Шаламов В. Т. Собрание сочинений: В 6 т. + т. 7, доп. / Сост., подгот. текстов, вступ. ст., примеч. И. Сиротинской. М.: Книжный клуб «Книговек», 2013.
Силард Л. Герметизм и герменевтика. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2002. 328 с.
Фрейденберг О. М. Миф и литература древности. М.: Вост. лит., 1998. 800 с.
Михайлик Е. Незаконная комета. Варлам Шаламов: опыт медленного чтения. М.: НЛО, 2018. 376 с.
Миннуллин О. Р. Интертекстуальный анализ рассказа «Шерри-бренди»: Шаламов - Мандельштам - Тютчев - Верлен // Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2012. Вип. 8. С. 223-241.
Пастернак Б. Л. Доктор Живаго / Вступ. ст. Е. Б. Пастернака. М.: Книжная палата, 1989. 429 с.
Гриффитс Ф. Т., Рабинович C. Дж. Третий Рим. Классический эпос и русский роман (от Гоголя до Пастернака) / Пер. с англ. Е. Г. Рабинович. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2005. 336 с.
Липовецкий М. Н. Паралогии. Трансформация (пост)модернистского дискурса в русской культуре 1920-2000-х годов. М.: НЛО, 2008. 848 с.
Вагинов К. К. Стихотворения и поэмы. Томск: Водолей, 2000. 192 с.
Гаспаров Б. М. Литературные лейтмотивы. Очерки русской литературы XX в. М.: Наука, 1993. 304 с.
Барковская Н. В. Поэтика символистского романа. Екатеринбург: Изд-во УрГПУ, 1996. 286 с.
Бугаева Л. Литература и rite de passage. СПб.: Петрополис, 2010. 408 с.
Вагинов К. К. Полное собрание сочинений в прозе / Сост., вступ. ст. и примеч. Т. Л. Никольской, В. И. Эрля. СПб.: Академический проект, 1999. 590 с.
Асоян А. А. Семиотика мифа об Орфее и Эвридике. СПб.: Алетейя, 2015. URL: https://www.litres.ru/aram-asoyan/semiotika-mifa-ob-orfee-i-evridike/ (дата обращения 15.04.2020).
 Orphic code and its roles in the metaplots of Post-Symbolist narratives | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/6

Orphic code and its roles in the metaplots of Post-Symbolist narratives | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/6

Download full-text version
Counter downloads: 2605