Reception of Charles Baudelaire’s work in the poetry of Igor Severyanin
The paper considers Igor Severyanin’s approaches to the retransmission of Charles Baudelaire’s creative heritage in his lyrics. In the late 19th - early 20th century, there was a surge of interest in the works of French symbolists and their predecessors, especially to the fate and literary heritage of the author of “Flowers of evil.” Severyanin addressed Baudelaire’s poetry later, at the turn of the 1910s, referring both to his original texts, and translations and critical articles by his older contemporaries (V. Bryusov, F. Sologub, Viach. Ivanov, Ellis, Andrej Belyj, etc.). The analysis covers the peculiarities of this second-wave “Baudelairianism,” its differences from senior and junior symbolists’ apprenticeship, namely, the ironic game involving both the image of the “pariah poet” and some of the key themes and motifs of his poetry. In 1909, Severyanin begins mastering Baudelaire’s style by translating his sonnets, but later these, not being entirely successful, are ironically reinterpreted and published in the collection “Poesoantract” as purposeful parodies. Another version of the reception is presented in the poem “Sextina” (1910). Weaving a web of verbal puns, the Russian poet inscribes himself in the Pantheon of the famous rulers of doom, while destroying Baudelaire’s tragic aura and placing himself in the vacant place of the poet persecuted by public opinion. Thus, the Severyanin’s reception is seen to reveal the evolution of premodernist and modernist cultural codes being a part of the mass discourse, ironic distancing from them, and their loss of philosophical and ideological foundations. A conclusion is drawn that the deferential attitude to Baudelaire’s legacy is due both to the change in the readers’ perception in general and to the Severyanin’s aspiration for new avant-garde poetics.
Keywords
I. Severyanin,
Ch. Baudelaire,
symbolism,
post-symbolism,
baudelarianism,
reception,
ironyAuthors
Kuznetsova Ekaterina V. | M. Gorky Institute of World Literature RAS | katkuz1@mail.ru |
Всего: 1
References
Фонова Е. Г. Hommage Бодлеру // Вопросы литературы. 2009. № 5. С. 438-446.
Wega (Головин В.). Евгений Онегин (Продолжение) // Голос Москвы. 1911. № 148. 29 июня. С. 1.
Wanner A. Baudelaire in Russia. Gainesville: University Press of Florida, 1996. 255 p.
Фокин С. Л. Николай Гумилев и Шарль Бодлер. Статья первая // Соловьевские исследования. 2016. Вып. 1 (49). С. 170-187.
Фонова Е. Г. Рецепция творчества Ш. Бодлера в русском символизме // Соловьевские исследования. 2016. Вып. 1 (49). С. 155-169.
Терехина В. Н., Шубникова-Гусева Н. И. Примечания // Северянин И. Громо-кипящий кубок. Ананасы в шампанском. Соловей. Классический розы / Сост., вступ. ст. и примеч. В. Н. Терехиной, Н. И. Шубниковой-Гусевой. М.: Наука, 2004. С. 645-803.
Тиняков А. И. (Одинокий). Стихотворения / Подгот. текста, вступ. ст. и коммент. Н. А. Богомолова. Томск: Водолей, 1998. 414 с.
Северянин И. Громокипящий кубок. Ананасы в шампанском. Соловей. Классический розы / Сост., вступ. ст. и примеч. В. Н. Терехина, Н. И. Шубникова-Гусева. М.: Наука, 2004. 882 с.
Северянин И. Полн. собр. соч.: В 1 т. М.: Альфа-книга, 2014. 1128 с.
Соколова Т. В. Силуэт эксцентрической личности в творчестве Бодлера // Шарль Бодлер & Вальтер Беньямин: Политика & Поэтика. М.: НЛО, 2015. С. 48-68.
Пайман А. История русского символизма. М.: Республика, 1998. 415 с.
Никитина М. А. Федор Сологуб // Русская поэзия «серебряного века», 1890-1917: Антология. М.: Наука, 1993. С. 201-202.
Исупов К. Г. Историко-бытовые архетипы в творческом поведении Северянина // О Игоре Северянине: Тез. докл. науч. конф. Череповец, 1987. С. 15-17.
Михайлова Т. Брюсов в 1890-е годы: от французской теории символизма к рус-ской поэтической практике // Искусство versus литература: Франция - Россия - Германия на рубеже XIX-XX веков. М.: ОГИ, 2006. С. 263-279.
Депретто К. Русский символизм и возрождение поэтики // Депретто К. Формализм в России: предпосылки, история, контекст. М.: НЛО, 2015. С. 89-100.
Бодлер Ш. Цветы зла / Отв. ред. Н. И. Балашов. М.: Наука, 1970. 480 с.
Венгерова З. Жизнь Бодлера // Венгерова З. Литературные характеристики. СПб., 1910. Кн. 3. С. 165-187.
Венгерова З. Бодлер // Энциклопедический словарь Ф. А. Брокгауза и И. А. Ефрона. СПб., 1891. Т. 7. С. 214-215.
Венгерова З. Поэты-символисты во Франции. Верлен, Малларме, Рембо, Мореас // Вестник Европы. 1892. Кн. 9, № 10. С. 115-143.
Богомолов Н. А. Из истории русского бодлерианства: Три заметки // Богомолов Н. А. Вокруг Серебряного века. М.: НЛО, 2010. С. 544-554.
Белый А. Шарль Бодлэр // Белый А. Собрание сочинений. Арабески. Книга статей. Луг зеленый. Книга статей. М.: Республика; Дмитрий Сечин, 2012. С. 191-197.
Белый А. Стихотворения и поэмы: В 2 т. СПб.; М.: Академический проект, Прогресс-Плеяда, 2006. Т. 2. 654 с.
Анненский Ин. О современном лиризме // Критика русского символизма: В 2 т. М.: АСТ, Олимп, 2002. Т. 2. С. 267-360.