How to write for children about “our land”: a version of the writers of Western Siberia in the late 1920s and early 1930s | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/8

How to write for children about “our land”: a version of the writers of Western Siberia in the late 1920s and early 1930s

The study analyses the publications in “Siberian lights” and “Siberian pedagogical magazine” of the 1920s - early 1930s and the reports of the First Congress of writers of Western Siberia (1934). The opinions of writers, teachers, publishers, and representatives of the party bureaucracy about the tasks and thematic priorities of regional children’s literature and future children's writer qualities are studied. The activities of the children’s section of the West Siberian Committee of the Union of Writers are considered. The Committee meetings focused on the tasks, thematic priorities of Siberian children’s literature, and working methods of children’s writers with the members organizing literary evenings for schoolchildren, competitions for the best works for children, promoting children’s books about the region. Encouraging motivations for addressing the Siberian children’s literature issue were the party resolutions “On the publishing house “Molodaya Gvardiya” (1931), “On the perestroika of literary and artistic organizations” (1932), “On the establishment of the publishing house “Children’s literature” (1933), preparation for the First Writers’ Congress of Western Siberia, the First Congress of Soviet writers. Also, the lack of works about the region for children, the growth and differentiation of the professional community of local writers were vital. The author concludes that for Siberian children’s literature, the 1920s were a period of the active search for themes, images, literary forms, calls for party mobilization in the “workshop of children’s writers and poets.” It was not until 1933-1934 when the socialist-realist canon of children’s books was established, with the main requirements for children’s artistic works being ideological conformity, pedagogical potential, and fascinating content.

Download file
Counter downloads: 127

Keywords

children’s literature of Siberia, the literary process of the 1920s-1930s, the history of regional literature

Authors

NameOrganizationE-mail
Rodigina Nataliya N.Institute of History SB RASnatrodigina@list.ru
Всего: 1

References

Хеллман Б. Сказка и быль. История русской детской литературы. М.: НЛО, 2016. 560 с.
Парамонов С. У истоков новой литературы (Сибирский Союз писателей) // Сиб. огни. 1977. № 10. С. 184-190.
Путилова Е. О. Очерки по истории критики советской детской литературы, 1917-1941. М.: Дет. лит., 1982. 175 с.
Тубельская Г. Н. Из истории детской литературы Сибири в 20-е годы // Тр. Вост.-Сиб. гос. ин-та культуры. Улан-Удэ, 1970. Т. 6. С. 37-87.
Ронен О. Детская литература и социалистический реализм // Соцреалистический канон. СПб.: Академический проект, 2000. С. 969-979.
Маслинская С. Г. Михаил Абрамович Гершензон: профиль критика детской литературы в 1920-1930-е гг. // Детские чтения. 2015. Т. 8, № 2. С. 65-75.
Маслинская С. Г. Нужен ли детский писатель? (К истории становления советской детской литературы) // Детские чтения. 2014. Т. 6, № 2. С. 381-398.
Кондаков И. В. Детство как убежище, или «Детский дискурс» советской литературы // Какорея. Из истории детства в России и других странах. М.; Тверь: Научная книга, 2008. С. 138-167.
Макаренко Е. К., Полева Е. А. Итоги и перспективы исследования современной сибирской литературы для детей и юношества (отчет по гранту РГНФ и администрации Томской области) // Вестник ТГПУ. 2017. № 2 (179). С. 128-134.
Калинин И. Угнетенные должны говорить: массовый призыв в литературу и формирование советского субъекта, 1920-е - начало 1930-х гг. // Там, внутри. Практики внутренней колонизации в культурной истории России. М.: НЛО, 2012. С. 587-663.
Капинос Е. В. Пропагандистские мифы в «Сибирском детском журнале»: ученики Ленина, пионеры на камлании, Тельбес // Сюжетология и сюжетография. 2017. № 1. С. 63-78.
Добренко Е. А. Формовка советского читателя: социальные и эстетические предпосылки рецепции советской литературы. СПб.: Академический проект, 1997. 320 с.
Димке Д. Ребенок-ангел vs ребенок-герой: некоторые замечания по антропологии педагогики // Детские чтения. 2013. Т. 3, № 1. С. 74-99.
Гюнтер Х. Тоталитарное государство как синтез искусств // Соцреалистический канон. СПб.: Академический проект, 2000. С. 7-15.
Бондарев А. Г. Детская литература Иркутской области: сибирский миф ХХ века // Литература в школе. 2017. № 10. С. 31-33.
Балина М. Р. Советская детская литература: несколько слов о предмете исследования // «Убить Чарскую…»: парадоксы советской литературы для детей, 1920-е - 1930-е гг. СПб.: Алетейя, 2013. С. 7-19.
Абрамова К. В. Сибирский детский журнал: темы, мотивы, редакционная тактика // Сюжетология и сюжетография. 2016. № 2. С. 166-176.
Арзамасцева И. Н. «Век ребенка» в русской литературе 1900-1930. М.: Прометей, 2003. 404 с.
 How to write for children about “our land”: a version of the writers of Western Siberia in the late 1920s and early 1930s | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/8

How to write for children about “our land”: a version of the writers of Western Siberia in the late 1920s and early 1930s | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2020. № 4. DOI: 10.17223/18137083/73/8

Download full-text version
Counter downloads: 2605