Origins and functions of comic in feuilleton as literature phenomenon
The genesis of a feuilleton phenomenon in the periodic press, always attracting the readers’ attention, has not been thoroughly researched. The work aims to identify the feuilleton origins and clarify the nature of its expressive means and comic functions. The research materials include the records of the feuilleton discussions in the Soviet press (1922-1926), a collection of works “Feuilleton” (1927), later works on the feuilleton and historical poetics. The following factors are considered to have contributed to the rise of the feuilleton: increased potential of the printing press at the turn of the 19th century, emergence of commercial periodicals, publishers’ interest in increasing the subscribers’ number, growing opposition to the regulatory trends of classicism and acute interest of romanticists in folklore and freedom to use its expressive means in the artistic sphere. The feuilleton is conceptualized as a young form, independent of genre canons, developing the low farce and slapstick comedy expressive means and its comic potential. According to ancestral memory, the comic means as basic artistic expression suggests both mockery and pleasure function for the feuilleton audience and predetermines the double existence of the feuilleton text and difference in naming at different times and in different publications. Texts published in periodicals are traditionally viewed as feuilletons, though the same texts published elsewhere can be considered short fiction forms. The paper defines the feuilleton as belonging to periodicals but distinguished among official and serious papers by its wording and free form of a mostly comic statement, pleasing for readers.
Keywords
Ю. Н. Тынянов и В. В. Казанский,
фельетон,
генезис,
функции,
балаган,
комическая выразительность,
направление,
историческая поэтика,
Yu. N. Tynyanov and V. V. Kazansky,
feuilleton,
genesis and functions of a feuilleton,
comic expressive means,
historical theory of poetryAuthors
Golovchiner Valentina E. | Tomsk State Pedagogical University | vgolovchiner@gmail.com |
Vesnina Tatiana L. | Tomsk State Pedagogical University | Vesnina.tanechka@bk.ru |
Всего: 2
References
Аристотель. Поэтика. М.: ГИХЛ, 1957. 183 с.
Варнеке Б. В. История античного театра. Одесса, 2003. 280 с.
Веснина Т. Л. Трансформация и функционирование фельетонных компонентов в пьесах М. А. Булгакова 1920-х годов: Дис. … канд. филол. наук. Томск, 2019. 150 с.
Головчинер В. Е. Эпическая драма в русской литературе XX века. Томск, 2007. 320 с.
Головчинер В. Е. А. С. Пушкин о «реформе» драмы // Текст - Комментарий - Интерпретация. Новосибирск, Изд-во НПГУ, 2008. С. 50-58.
Головчинер В. Е., Русанова О. Н. Авторская модель художественного текста как синтез выразительных возможностей рода литературы // Вестник ТГПУ. 2014. № 7 (148). С. 178-185.
Дедков И. А. Фельетон // Краткая литературная энциклопедия. М.: Сов. энциклопедия, 1972. Т. 7. С. 931-932.
Журбина Е. И. Искусство фельетона. М.: Худож. лит., 1965. 287 с.
Заславский Д. И. Фельетон в газете. М., 1952.
Зыкун Н. И. Сатирические жанры журналистики: проблемы типологии // Вестник Том. гос. ун-та. Филология. 2015. № 1 (33). С. 181-191.
Квятковский А. П. Поэтический словарь. М., 2013. 587 с.
Лотман Ю. М. Александр Сергеевич Пушкин. Биография писателя. Л.: Просвещение, 1981. 225 с.
Петербургские балаганы. СПб.: Гиперион, 2000. 256 с.
Прохорова И. Д., Максиматкина А. И. Зарождение фельетона в России: многозначность понятия, перипетии и пути // МедиаАльманах. 2007. № 4. С. 62-69.
Пушкин А. С. Полн. собр. соч.: В 10 т. Л.: Наука, 1978.
Старых А. В. Становление фельетона в русской провинциальной частной газете: газета «Оренбургский Листок» 1876-1879 гг.: Дис. … канд. филол. наук. Оренбург, 2010. 168 с.
Стеблин-Каменский М. И. Апология смеха // Изв. РАН СССР. Серия «Литература и язык». 1978. Т. 37, № 2. С. 149-165.
Тамарченко Н. Д. Методологические проблемы теории рода и жанра в поэтике ХХ века // Изв. АН. Серия языка и литературы. 2001. Т. 60, № 6. С. 3-13.
Тамарченко Н. Д. Методологические проблемы теории рода и жанра в поэтике ХХ века // Теория литературы. М.: ИМЛИ РАН, 2003. Т. 3: Роды и жанры (основные проблемы развития в историческом освещении). С. 81-99.
Тертычный А. А. Жанры периодической печати. М.: Аспект Пресс, 2000. 128 с.
Тынянов Ю. Н. Поэтика. История литературы. Кино. М.: Наука, 1977. 375 с.
Фельетон. Вопросы современной литературы: Сб. ст. Л.: Academia, 1927. 96 с.
Фрейденберг О. М. Комическое до комедии // Миф и театр. М.: ГИТИС, 1988. С. 74-127.
Фрейденберг О. М. Миф и литература древности. М.: Вост. лит., 1998. 800 с.
Шевченко Е. С. Эстетика балагана в русской драматургии 1900-1930-х годов. Самара: Изд-во Самар. науч. центра РАН, 2010. 484 с.
Ярхо В. Н. Аристофан. М.: Худож. лит., 1954. 135 с.