Cannibals, criminals, grotesque and mass-fiction: How the parody is made (Victor Burenin and Dmitry Minaev cases)
Parodies and travesty texts of Russian journalism of the early 1870s (published in “Iskra” and “Sankt-Peterburgskie Vedomosti”) are considered in the aspect of genre functions, conventions, and elements of the “contract” between the author and the reader. The paper attempts to contextualize the parodies “Cannibals, or people of the sixties” (1871) by D. D. Minaev and “She is a criminal, or not?” (1872) by V. P. Burenin following the changing field of literature and journalism, in particular, a crisis of the polemic novel, growing popularity of action-packed fiction and mass literature, competition of “thick magazines”, weeklies, and newspapers. Special attention is paid to the editions of two parodies. Minaev’s parody “Cannibals, or people of the sixties” is an anti-nihilistic novel in the carnival space of grotesque and satire. By revealing the unsightly sides of the originals and prototypes, excessive eroticism (against V. Avenarius and V. Krestovsky) and sensational deviance (forcing one to recall A. Pisemsky, N. Leskov and F. Dostoyevsky), indicate the exhaustion of the source material. Burenin’s parody also demonstrates the exhaustion of topical themes and motives. Claiming to be a “follower” of A. Dumasfils, E. Zola, P. A. Ponson du Terrail, Burenin skillfully parodies both a foreign crime novel (first of all, Wilkie Collins) and domestic examples of the “same” genre (Turgenev, Dostoevsky, Akhsharumov). The parodies under study combine the baroque with the postmodernist aesthetics, making these texts available for further interpretation and commentary.
Keywords
travesty,
carnivalization,
grotesque,
Iskra,
secondary and alternativeness,
theory of parody,
Burenin,
Minaev,
Russian literature of the 19th centuryAuthors
| Kozlov Alexey E. | Novosibirsk State Pedagogical University | alexey-kozlof@rambler.ru |
Всего: 1
References
Rose M. A. Parody: Ancient, Modern, and Post-Modern. Cambridge: Cambridge Uni. Press, 1993. 316 p.
Thorstensson V. The Dialog with Nihilism in Russian Polemical Novels of the 1860s - 1870s. Diss. … Doctor of Philosophy (Slavic Languages and Literatures). University of Wisconsin-Madison, 2013.
Bourdieu P. Rules of Art: Genesis and Structure of the Literary Field. Stanford Uni. Press, 1996, 409 p.
Эйхенбаум Б. М. О. Генри и теория новеллы // Эйхенбаум Б. М. Литература: Теория. Критика. Полемика. Л.: Прибой, 1927.
Шатин Ю. В. Два лика пародии // Критика и семиотика. 2009. № 1. С. 213-220.
Шабалина Н. Н. Полемика как средство пропаганды литературно-критических взглядов В. П. Буренина (на материале беллетристики 70-90-х годов XIX века) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 2-2. С. 208-212.
Шкловский В. Б. «Тристрам Шенди» Стерна и теория романа. СПб.: ОПОЯЗ, 1921.
Целикова Е. В. Феномен пародийной личности А. А. Фета в творчестве поэтов «Искры» // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А. И. Герцена. 2007б. № 11 (32). С. 234-237.
Чумаков Ю. Н. «Евгений Онегин» и стихотворная беллетристика 1830-х годов // Чумаков Ю. Н. Стихотворная поэтика Пушкина. СПб.: Государственный Пушкинский театральный центр в Санкт-Петербурге, 1999.
Шабалина Н. Н. Литературный скандал в критике В. П. Буренина // Учен. зап. Казан. ун-та. 2012. Т. 154, кн. 2. С. 145-150.
Тынянов Ю. Н. О пародии // Тынянов Ю. Н. Литературная эволюция. Избранные труды. М., 2002.
Фрейденберг О. М. Происхождение пародии // Труды по знаковым системам. Тарту, 1973. Вып. 6. С. 490-497.
Целикова Е. В. Пародийная личность А. А. Фета в творчестве поэтов «Искры»: Дис. … канд. филол. наук. Череповец: ЧГУ, 2007а. 267 с.
Тынянов Ю. Н. Достоевский и Гоголь (к теории пародии) // Тынянов Ю. Н. Поэтика. История литературы. Кино. М., 1977.
Румянцева В. Н. Стихотворный фельетон середины XIX века: Н. А. Некрасов, В. С. Курочкин, Д. Д. Минаев: Дис. … канд. филол. наук. Оренбург, 2007. 234 с.
Русский реализм XIX века. Общество, знание, повествование / Под ред. А. Вдовина, К. Осповата, М. Вайсман. М.: НЛО, 2020.
Старыгина Н. Н. Русский роман в ситуации философско-религиозной полемики 1860-1870-х годов. М.: Языки славянской культуры, 2003. 352 с.
Печерская Т. И. Разночинский дискурс русской литературы XIX века. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2018.
Печерская Т. И. Феномен культурной экспансии разночинцев 1860-х годов: литературная ниша «писатель-народник» // Критика и семиотика. 2020. № 1. С. 263-278.
Рейтблат А. И. Буренин и Надсон: Как конструируется миф // НЛО. 2005. № 75. С. 154-167.
Пенская Е. Н., Куликова Е. Ю. Литературные и эстетические парадоксы Виктора Буренина // Сибирский филологический журнал. 2018. № 1. С. 152-167. DOI 10.17223/18137083/62/11
Морозов А. А. Пародия как литературный жанр (к теории пародии) // Русская литература. 1960. № 1. С. 80-87.
Новиков В. И. Книга о пародии. М.: Сов. писатель, 1989.
Матвеенко И. А. Типологические схождения романов Н. Д. Ахшарумова «Концы в воду» и У. Коллинза «Женщина в белом» // Сибирский филологический журнал. 2014. № 1. С. 80-87.
Крылов В. Н. Образ В. П. Буренина в пародийной литературе начала XX века // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 6-2. С. 96-98.
Лотман Ю. М. Массовая литература как историко-культурная проблема // Лотман Ю. М. О русской литературе. Статьи и исследования: история русской прозы, теория литературы. СПб.: Искусство, 1997.
Козлов А. Е. Рефлексия эпигонов в русской прозе первой половины XIX века // Критика и семиотика. 2014. № 1. С. 34-55. DOI 10.22455/2500-4247-2020-5-2- 34-55
Кривонос В. Ш. Пародия // Поэтика. Словарь актуальных терминов / Под ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Изд-во Кулагиной, 2008.
Игнатова И. Б. Литературно-критическая деятельность В. П. Буренина: генезис, эволюция, критический метод: Дис.. канд. филол. наук. М., 2010.
Жиркова М. А. Традиции Ф. М. Достоевского в романе Н. Д. Ахшарумова «Концы в воду» // Art Logos. 2019. № 2 (7). С. 18-33.
Зубков К. Ю. «Антинигилистический роман» как полемический конструкт радикальной критики // Вестник Моск. ун-та. Серия 9: Филология. 2015. № 4. С. 122-140.
Гаспаров М. Л. Пародия // Большая советская энциклопедия. 3-е изд. М., 1975. Т. 19.
Гаспаров М. Л. «Уснуло озеро» Фета и палиндромон Минаева. Перестановка частей // Гаспаров М. Л. Избранные труды. М., 1997. Т. 2: О стихах.
Гроссман Л. Пародия как жанр литературной критики // Русская литературная пародия. М.; Л., 1930. С. 390-415.
Володина Н. В., Лаврова С. Ю. Творчество Н. Д. Ахшарумова: опыт монографического анализа беллетристических текстов. Череповец, 2018.
Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М., 1973.
Василенко А. Г. Графически выделенное слово: эволюция художественного приема (на материале творчества Ю. В. Трифонова) // Сибирский филологический журнал. 2016. № 1. С. 193-199. DOI 10.17223/18137083/54/23