The play “The Seagull” by A. P. Chekhov in the light of gender psychology and psychoanalysis | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 1. DOI: 10.17223/18137083/74/6

The play “The Seagull” by A. P. Chekhov in the light of gender psychology and psychoanalysis

The paper discusses the character system of “The Seagull” in terms of “human fullness”. Chekhov’s concepts of “living life” and “living people” are regarded as the author’s response to the socio-moral typification principle and “mise-en-scene sensation” of contemporary theater. Medical knowledge and artistic intuition allowed creating plot situations with social characteristics playing a secondary role. Subconscious factors come to the fore, becoming decisive in the structure of an individual and his relations with others. The hidden motives of the relationship between mother and son (Arkadina - Treplev), lovers (Arkadina - Trigorin, Polina Andreevna - Dorn), wife and husband (Medvedenko - Masha), common-law wife and common-law husband (Nina - Trigorin) are analyzed. One of Treplev’s character traits is nervousness. Most remarks concerning his image reveal his emotional state, a classic neurotic. “The Oedipus complex” can be seen not only in the Treplev-Arkadina storyline. As Freud claims, Nina Zarechnaya needs a father as a man model, a protector and A helper. However, she considers him a “traitor,” for he married another woman after her mother’s death. Thus, in psychology of love, she transfers her unsatisfied love for her father (Philia love) into love for Trigorin (Eros Love). In terms of gender psychology, Trigorin belongs to a certain psychotype preferring to marry women of older age for they require a mother-wife to dominate and solve their problems. Polina Andreevna’s husband mostly conforms to gender stereotypes, dominating the family, being sometimes aggressive towards other people, rude in relationships with women. Dorn is often seen as Don Juan, but this is a different psychotype - a bachelor. Don-Juan has no affection and will not interact with a woman seduced twenty years ago. A snuffbox, wine, black dresses are Masha’s challenge to the world when playing the role of a “bad girl” to draw attention to herself. In terms of psychoanalysis, her personality is dominated by the Child, with no strength or desire to become an Adult. To sum up, “living life”, children and parents in the aspect of psychoanalysis, male and female in the characters make “The Seagull” always modern.

Download file
Counter downloads: 67

Keywords

neurosis, love, psychotype, stereotype, role, play, ” psychologism, “The Seagull, Chekhov

Authors

NameOrganizationE-mail
Sobennikov Anatoly S.Military Transport Institute of Railway Troops and Transportation Serviceassoben52@mail.ru
Всего: 1

References

Peta Tait. Performing Emotions. Ashgate Publishing Limited, 2002. 199 p.
Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем: В 30 т. М.: Наука, 1978. Т. 12: Пьесы, 1889-1891. 400 с.; Т. 13: Пьесы, 1895-104. 527 с.; Т. 14/15: Из Сибири. Остров Сахалин. 1889-1895. 928 с.
Шарф Д. Э. Сексуальные отношения: секс и семья с точки зрения теории объектных отношений. М.: Когито-Центр, 2008. 304 с.
Чехов в воспоминаниях современников. М.: ГИХЛ, 1954. 682.
Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М.: Изд-во АСТ, 2016. 624 с.
Тургенев И. С. Полн. собр. соч. и писем: В 30 т. М.: Наука, 1981. Т. 6. С. 301-365.
Тютелова Л. Г. Эпическое в «новой драме» рубежа XIX-XX веков // Вестник Челяб. гос. пед. ун-та. 2016. № 1. С. 152-156 с.
Рассел Б. Брак и мораль. М.: АСТ, 2015. 320 с.
Селиванов Н. А. Александринский театр. «Чайка» // Чепуров А. А. Александринская «Чайка». СПб., 2002. С. 248-250.
Одесская М. М. Чехов и проблема идеала. М.: РГГУ, 2010. 495 с.
Паперный З. С. «Вопреки всем правилам»… Пьесы и водевили Чехова. М.: Искусство, 1982. 285 с.
Полякевич Л. А. «Княгиня» А. П. Чехова: диагноз - нарциссическое расстройство личности // Диалог с Чеховым: Сб. науч. тр. в честь 70-летия В. Б. Катаева. М.: Изд-во МГУ, 2009. С. 101-119.
Лонгбакка Р. «Комедия со смертельным исходом». Заметки о «Чайке» // Чеховиана. Полет «Чайки». М.: Наука, 2001. С. 327-358.
Ильин Е. П. Психология любви. СПб.: Питер, 2013. 336 с.
Катаев В. Б. Литературные связи Чехова. М.: МГУ, 1989. 261 с.
Кьеркегор С. Или - или. Фрагмент из жизни. М.: Академический проект, 2019. 775 с.
Из истории русской культуры. М.: Языки славянской культуры, 1996. Т. 5: XIX век. 848 с.
Доманский Ю. В. Статьи о Чехове. Тверь, 2001. 95 с.
Волчкевич М. «Чайка». Комедия заблуждений. М.: Пробел-2000, 2013. 128 с.
Головачева А.Г. Тургеневские мотивы в «Чайке» Чехова // Филологические науки. 1980. № 2. С. 8-13.
Берн Э. Игры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры. М.: Изд-во «Э», 2018. 576 с.
Бялый Г. А. Русский реализм. От Тургенева к Чехову. Л.: Сов. писатель, 1990. 640 с.
Вейнингер О. Пол и характер. М.: TERRA, 1992. 480 с.
Ильин Е.П. Пол и гендер. Спб.: Питер, 2013. 336 с.
Ауэр А. П. Тургеневское начало в драматургии А. П. Чехова // «Чайка». Продолжение полета. М.: ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2016. С. 240-243.
Баню Ж. Шекспир - двойник Чехова // Чехов и Шекспир. По материалам XXXVI Междунар. науч.-практ. конф. «Чеховские чтения в Ялте». М.: ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2016. С. 108-113.
Афанасьев А. Синтаксис любви. М.: Остожье, 2000. 494 с.
Адлер А. Индивидуальная психология. СПб.: Питер, 2019. 256 с.
 The play “The Seagull” by A. P. Chekhov in the light of gender psychology and psychoanalysis | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 1. DOI: 10.17223/18137083/74/6

The play “The Seagull” by A. P. Chekhov in the light of gender psychology and psychoanalysis | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 1. DOI: 10.17223/18137083/74/6

Download full-text version
Counter downloads: 1196