The socio-cultural space of Berlin in V. Nabokov’s novel “The Gift” | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 1. DOI: 10.17223/18137083/74/13

The socio-cultural space of Berlin in V. Nabokov’s novel “The Gift”

The paper analyzes techniques of contrasting the loci of “German” and “emigrant” Berlin (opposition “center-periphery”), ways of representing the images of native Germans and Russians, variants how immigrants “domesticate” socio-cultural space being alien to them (nominating loci “in Russian way”; consciousness transformation of foreign space into own one due to its cultural and linguistic content, etc.). Fedor sees the images of Germans as depersonalized but emigrants as individualized. Native Berliners are perceived as a less cultured nation, yet seamlessly integrated into the sociocultural landscape of their native city. Exiles from Russia occupy a “marginal” place in the geography of the city and the social hierarchy of the European capital while standing out in contrast in the space of Berlin (appearance, speech). Overcoming social minority is refusing integration and trying to preserve cultural identity (language, literature, art, social connections, and authority among Russian writers and scientists) in a foreign country. The “alien” socio-cultural space of Berlin has twofold semantics: first - mortality and non-genuineness and second - a creative cradle. It encourages Fedor to rethink his memories of childhood, family, and father and sets the vector for personal and creative development. Berlin embodies a “foreign,” “hostile,” “uncomfortable” space but helps to strengthen the values laid down in childhood and survive in exile, which is existentially meaningful. External restrictions contribute to the birth of internal freedom, allowing the hero to rise above social smallness, preserve his own dignity, determine the choice of authorities, and Express his own views in love and creativity.

Download file
Counter downloads: 28

Keywords

Berlin, emigration, home / homelessness, socio-cultural space, Nabokov

Authors

NameOrganizationE-mail
Mastepak Tatyana G.Tomsk State Pedagogical Universitytanjamastepak@gmail.com
Всего: 1

References

Шутова Е. В. Бытие архетипов «Дом» и «Бездомье» в русской литературе // Вестник Курган. гос. ун-та. 2010. № 3 (19). С. 77-81.
Яновский А. О романе Набокова «Машенька» // В. В. Набоков: Pro et contra. Антология. СПб.: РХГИ, 1997. Т. 1. С. 842-850.
Ушаков Д. Н. Толковый словарь: В 4 т. М.: 16-я типография треста Полиграф-книга, 1947. Т. 4. 1502 с.
Фасмер М. Этимологический словарь русского языка: В 4 т. / Под ред. Б. А. Ларина. 2-е изд., стереотип. М.: Прогресс, 1987. Т. 3.
Томас У. Набоков в Берлине. М.: Аграф, 2004. 256 c.
Узбекова Г. Ф. «Чужое слово» и символика ключей в русскоязычных романах В. В. Набокова // Вестник ВГК. Серия: Филология. Журналистика. 2016. № 3. С. 91-93.
Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество. М.: Политиздат, 1992. 542 c.
Степанова Н. С. В поисках ключей от тайны бытия: мотив ключа в романе В. В. Набокова «Дар» // Изв. Юго-Западного гос. ун-та. Серия: Лингвистика и педагогика. 2015. № 1 (14). С. 58-64.
Полева Е. А. Концепция истории в романе В. Набокова «Дар» // Русская литература в ХХ веке: имена, проблемы, культурный диалог. Томск: Изд-во ТГУ, 2005. Вып. 7: Версии истории в русской литературе ХХ века. С. 57-74.
Полева Е. А. Концепт «смерть» в романе В. Набокова «Дар» // Семантика и прагматика слова в художественном и публицистическом дискурсах: Материалы IX Всерос. науч.-практ. семинара. Томск: Изд-во ТГУ, 2008б. С. 72-79.
Семёнова С. Г. Русская поэзия и проза 1920 - 1930-х годов. Поэтика - Видение мира - Философия. М.: ИМЛИ РАН, Наследие, 2001. 583 с.
Набоков В. В. Дар: Роман // Набоков В. В. Собр. соч.: В 3 т. М.: Правда, 1990. Т. 3. С. 5-330.
Набоков В. Предисловие к английскому переводу романа «Дар» («The Gift») / Пер. с англ. Г. Левинтона. 1997. URL: http://nabokov-lit.ru/nabokov/kritika-nabo-kova/the-gift.htm (дата обращения 20.06.2020).
Михеивичева Е. А., Лаврушина А. В. Хронотоп «Берлин - Россия» в цикле рассказов В. В. Набокова «Возвращение Чорба» // Учен. зап. Орлов. гос. ун-та. 2013. № 2 (52). С. 205-210.
Полева Е. А. Мотив исчезновения в романах В. Набокова конца 1920 - 1930-х годов: Дис. … канд. филол. наук. Томск, 2008а. 227 с.
Лотман Ю. М. Художественное пространство в прозе Гоголя // Лотман Ю. М. В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 1988. С. 252-253.
Закуренко Л. Ю. Ключ к роману и ключи в романе В. В. Набокова «Дар» // Русская словесность. 2004. № 2. С. 11-19.
Лаптева М. П. Феномен непонимания: Германия в жизни В. В. Набокова // Вестник Перм. ун-та. Серия: История. 2002. Вып. 3. С. 61-69.
Вертинская О. М. «Свой» и «чужой» дом в произведениях В. Набокова // Вестник Балт. федерал. ун-та им. И. Канта. Серия: Филология, педагогика, психология. 2006. № 8. С. 29-34.
Бойд Б. В. Набоков: Русские годы: Биография: Пер. с англ. М.: Независимая Газета; СПб.: Симпозиум. 2001. 695 с.
Апресян Ю. Д. Роман «Дар» в космосе Владимира Набокова. Ст. 2 // Изв. РАН. Серия лит. и яз. 1995. № 4. С. 6-23.
Бергманн Ю., Ханике Р., Эккольт М., Шёнбергер Б., Кёмлер А., Мёнх Р., Залм К., Штайнберг Р., Целе С. Берлин и Потсдам. Путеводитель. СПб.: Дискурс Медиа, 2010. 96 с.
Андреева А. Семантика пространственных образов в драме В. Набокова «Человек из СССР» // Русская литература в XX веке: имена, проблемы, культурный диалог. Томск: Изд-во Том. гос. ун-та. 2009. Вып. 10: Поэтика драмы в литературе XX века. С. 68-83.
 The socio-cultural space of Berlin in V. Nabokov’s novel “The Gift” | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 1. DOI: 10.17223/18137083/74/13

The socio-cultural space of Berlin in V. Nabokov’s novel “The Gift” | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 1. DOI: 10.17223/18137083/74/13

Download full-text version
Counter downloads: 1200