Pastoral motives in A Pitiful Comedy about Adam and Eve by J. G. Gregory | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 4. DOI: 10.17223/18137083/77/6

Pastoral motives in A Pitiful Comedy about Adam and Eve by J. G. Gregory

The paper examines the functioning of descriptions of the Garden of Eden in A Pitiful Comedy about Adam and Eve by Johann Gottfried Gregory, staged in 1675 at the court of Tsar Alexei Mikhailovich. The description of the paradise garden in the play under study originates from the biblical tradition and is structured according to the Lutheran canon that was well-known to the author. The Russian play on the plot of Adam and Eve shows a connection with Paradise Lost by J. Milton. Following Milton, Gregory depicts Adam as the crown of creation of pastoral harmony. However, unlike Milton, Gregory’s pastoral descriptions in the play are of an inset character. The description of harmonic nature takes on a pastoral motif when the author starts imagining a particular (royal) garden as a biblical Eden, making the biblical descriptions of the garden expressive in an idyllic way. A similar technique can be found in the works of the English playwrights of the Elizabethan era, for example, in the plays of J. Peel. In Gregory’s play, a special place is occupied by the eclogue, the elements of which can be identified in the work of Juan del Encina. When considering the relationship between the concepts of “a pastoral,” “an idyll,” “a secular pastoral,” and “an eclogue”, one can find in Gregory’s play a clear predominance of secular pastoral with elements of idyll, which is due to the court orientation of the first Russian plays written for the theater of Tsar Aleksey Mikhailovich.

Download file
Counter downloads: 46

Keywords

pitiful comedy, court drama, poem, eclogue, pastoral, idyll, vertograd, garden, paradise, Gregory, Encina, Milton, Peel

Authors

NameOrganizationE-mail
Kaplun Marianna V.A. M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciencestangosha86@mail.ru
Всего: 1

References

Андреев М. Л. Фарс, комедия, трагикомедия: очерки по исторической поэтике драматических жанров. М.: Дело, 2017. 267, [1] с.
Всеволодский-Гернгросс В. Н. Русский театр: от истоков до середины XVIII в. М.: АН СССР, 1957. 164 с.
Ганин В. Н. Поэтика пасторали: эволюция английской пасторальной поэзии XVI-XVII веков. Oxford: Perspective Publ., 1998. 190 с.
Горбунов А. Н. Поэзия Джона Милтона (от пасторали к эпопее) // Мильтон Д. Потерянный рай. Возвращенный рай. Другие поэтические произведения / Изд. подгот. А. Н. Горбунов, Т. Ю. Стамова. М.: Наука, 2006. С. 581-647. (Литературные памятники)
Дженсен К., Майер И. Придворный театр в России XVII века. Новые источники. М.: Индрик, 2016. 200 c.
Дживелегов А. К., Бояджиев Г. Н. История западноевропейского театра от возникновения до 1789 года. М.: ГИТИС, 2013. 528 с.
Державина О. А. Русская драматургия последней четверти XVII и начала XVIII в. «Жалобная комедия об Адаме и Еве» [подгот. текста и коммент.] // Ранняя русская драматургия. XVII - первая половина XVIII в.: В 5 т. М.: Наука, 1972. Т. 2. С. 115-138, 309-311.
Еремин И. П. Московский театр XVII в. // История русской литературы. М.; Л., 1948. Т. 2, ч. 2. С. 368-373.
Жалеева Р. Р. Музыка в ранних эклогах Хуана дель Энсины // Вестник музыкальной науки. 2018. № 4. С. 49-54.
Каплун М. В. Пьесы на сюжет об Адаме и Еве в творчестве Иоганна Готфрида Грегори и Йоста ван ден Вондела // Вестник славянских культур. 2015. № 3 (37). С. 155-164.
Каплун М. В. Лютеранская школьная драматургия и пьесы И. Г. Грегори // Филологические науки: вопросы теории и практики. 2016. № 3 (57), ч. 1. С. 23-25.
Каплун М. В. Комедийная хоромина и театр «Бургундского отеля»: особенности репертуара и сценографии // Вестник славянских культур. 2019а. Т. 54. С. 265-275.
Каплун М. В. Первые пьесы русского театра и эстетические взгляды пастора Иоганна Готфрида Грегори // Герменевтика древнерусской литературы: Сборник 18 / Ин-т мировой литературы им. А. М. Горького РАН; отв. ред. О. А. Туфанова. М.; Берлин: Директмедиа Паблишинг, 2019б. С. 12-180.
Каплун М. В. К вопросу о западноевропейских истоках первых русских комедий (по материалам посольского приказа второй половины XVII в.) // Вестник Том. гос. ун-та. 2020. № 451. С. 28-33. DOI 10.17223/15617793/451/4
Мильтон Д. Потерянный рай. Возвращенный рай. Другие поэтические произведения / Изд. подгот. А. Н. Горбунов, Т. Ю. Стамова. М.: Наука, 2006. 860 с., [9] л. ил. (Литературные памятники)
Морозов П. О. История русского театра до половины XVIII ст. СПб.: Тип. В. Демакова, 1889. 398 с.
Перетц В. Н. К постановке изучения старинного театра в России // Старинный театр в России. Пг., 1923. С. 7-33.
Робинсон А. Н. Первый русский театр как явление европейской культуры // Новые черты в русской литературе и искусстве (XVII - начало XVIII в.). М., 1976. С. 8-27.
Ромодановская Е. К. Русская литература на пороге нового времени. Пути формирования русской беллетристики переходного периода. Новосибирск: Наука, 1994. 231 с.
Ранняя русская драматургия XVII - первая половина XVIII в.: В 5 т. М.: Наука, 1972. Т. 1: Первые пьесы русского театра. 508 с.; Т. 2: Русская драматургия последней четверти XVII и начала XVIII в. 367 с.
Соколов М. Н. Принцип рая: главы об иконологии сада, парка и прекрасного вида. М.: Прогресс-Традиция, 2011. 703 с.
Соколова М. Ю. Пасторальный текст в поэме Дж. Мильтона «Потерянный рай» - синтез античного и христианского // Вестник Чуваш. ун-та. Гуманитарные науки. 2008. № 3. С. 249-252.
Срезневский И. И. Материалы для словаря древнерусского языка по письменным памятникам. СПб., 1893. Т. 1: А-К. URL: http://oldrusdict.ru/dict.html# (дата обращения 06.09.2019).
Тихонравов Н. С. Русские драматические произведения 1672-1725 гг.: В 2 т. СПб.: Изд. Д. Ю. Кожанчикова, 1874. Т. 1. С. VI-XXIV.
Феррацци М. Итальянский вклад в западноевропейские влияния на первые пьесы театра Алексея Михайловича // Дар дружества муз: Сб. ст. в честь Н. Д. Кочетковой / ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН; отв. ред.: А. Ю. Веселова, А. О. Дёмин. М.; СПб.: Альянс-Архео, 2018. С. 6-24.
Черная Л. А. Повседневная жизнь московских государей в XVII веке. М.: Молодая гвардия, 2013. 411 с.
Щеглова С. А. Русская пастораль XVII в. («Беседы пастушеские» Симеона Полоцкого) // Старинный театр в России, XVII-XVIII вв.: Сб. ст. / Под ред. В. Н. Пе-ретца. Пб.: Academia, 1923. С. 65-92. (Тр. Рос. ин-та истории искусств)
Encina J. del. Teatrocompleto de Juan delEncina. Madrid: Est. tip. “Sucesores de Rivadeneyra”, 1893. 496 p.
Greg W. W. Pastoral poetry & pastoral drama; a literary inquiry, with special reference to the prerestoration stage in England. London: A. H. Bullen, 1906. 464 p.
Günther K. Neue deutsche Quellen zum ersten russischen Theater // Zeitschrift für Slavistik: In 60 Bd. Berlin, 1963. Bd. 8. S. 664-675.
Peele G. The Arraignment of Paris. Peter Lukacs and Elizabethan Drama.org, 2019. 66 p. URL: http://elizabethandrama.org/the-playwrights/george-peele/arraignment-paris-george-peele/ (дата обращения 07.09.2019).
 Pastoral motives in <i>A Pitiful Comedy about Adam and Eve</i> by J. G. Gregory | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 4. DOI: 10.17223/18137083/77/6

Pastoral motives in A Pitiful Comedy about Adam and Eve by J. G. Gregory | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2021. № 4. DOI: 10.17223/18137083/77/6

Download full-text version
Counter downloads: 449