Features of functioning of one epithet in Yakut and Altai epic texts
This paper examines the “metallic” epithets in the Yakut Olonkho and Altai kai chӧrchӧk in a comparative aspect in order to reveal the parallels and specific features of the functioning of these epithets in the epic of peoples related in the historical past. The following methods were used: contextual analysis, analysis of dictionary definitions, quantitative methods, and the inductive method, which allows generalizing the results of applying all the methods. The comparative study revealed many similarities. In both epics, metal epithets in the structure are radical, derived from the lexeme denoting the name of the metal. In a denotative meaning, they characterize objects by the material from which they are made. The choice of specific metallic epithets as contextual synonyms in the structure of the epic formula is due to the phenomenon of vowel harmony inherent in most Turkic languages. The genetic community of the Yakut and Altai peoples probably explains the similar features of the metallic epithets. Also, the differences have been established: according to the frequency of using the epithets formed from the nominations of precious metals, the ancient Yakuts preferred silver, and the Altai people preferred gold. The differences and peculiarities of functioning of “metal” epithets in the Yakut and Altai epic texts can be explained by the stage difference in the development of the epic texts compared.
Keywords
epic,
olonkho,
Altai epic kai chӧrchӧk,
epithets,
denotative meaning,
connotative meaning,
epic formula,
defined word,
bogatyr aiyy,
alypAuthors
Koryakina Raisa V. | North-Eastern Federal University | georgien17@mail.ru |
Всего: 1
References
Архипов Н. Д. Древние культуры Якутии. Якутск: Якут. кн. изд-во, 1989. 192 с.
Габышева Л. Л. Символическое значение номинаций металлов в эпосе якутов и других тюркских народов // Вестник СВФУ. 2012. Т. 9, № 3. С. 115-120.
Кухаренко В. А. Интерпретация текста. М.: Просвещение, 1988. 192 с.
Макаров Д. С. Народная мудрость: знания и представления. Якутск: Якут. кн. изд-во, 1983. 120 с.
Мелетинский Е. М. «Общие места» и другие элементы фольклорного стиля в эддической поэзии. URL: https://www.studmed.ru/meletinskiy-em-obschie-mesta-i-drugie-elementy-folklornogo-stilya-v-eddicheskoy-poezii_986af5df450.html (дата обращения 25.05.2020).
Невелева С. Л. Вопросы поэтики древнеиндийского эпоса: эпитет и сравнение. М.: Наука, 1979. 136 с.
Николаев А. А. Тайная история саха. Якутск: Бичик, 2015. Кн. 1. 112 с.
Пекарский Э. К. Словарь якутского языка. М.: АН СССР, 1958. Т. 1. Стб. 1-1280; 1959. Т. 2. Стб. 1281-2508; Т. 3. Стб. 2509-3858.
Пухов И. В. Алтайский народный героический эпос // Маадай-Кара. Алтайский героический эпос. М.: Наука, 1973. С. 8-60.
Пухов И. В. Героический эпос алтае-саянских народов и якутские олонхо. Якутск: Изд-во СО РАН. Якут. филиал, 2004. 328 с.
Пухов И. В. От фольклора к литературе. Сборник статей. Якутск: Якут. кн. изд-во, 1980. 128 с.
Роббек Л. В. Лексико-семантические особенности языка якутского героического эпоса олонхо. Новосибирск: Наука, 2014. 140 с.
Суразаков С. С. Алтайский героический эпос и сказание «Маадай-Кара» // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 3. С. 106-121.
Суразаков С. С. Алтайский героический эпос. М.: Наука, 1985. 255 с.
Филиппова Н. И. Собственные имена персонажей в якутском эпосе олонхо: структура и семантика. Якутск: Сахапечать, 2016. 104 с.
Эбель А. В. Древняя и средневековая металлургия Горного Алтая // Мир Большого Алтая (World of Great Altay). 2017. № 3 (4). С. 549-562.