“Failed life” by Dmitry Grigorovich: towards the pragmatics of the fictional text | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 1. DOI: 10.17223/18137083/78/4

“Failed life” by Dmitry Grigorovich: towards the pragmatics of the fictional text

In the early 1850s, political processes made the fiction of the journal “Otechestvennye Zapiski” change towards a compromise and numerous agreements between the author, the publisher, and the censor. One example is the story “Failures” (later “Failed life”) by Dmitry Grigorovich, which combines the techniques and ideas of the stories of Nikolai Gogol (“Portrait”) and Fyodor Dostoevsky (“Poor people,” “Weak heart,” “White nights”). In Russian literary criticism, this story is regarded as secondary and imitative, studied mainly in the context of other stories about artists projected onto the everyday life of the drawing classes of the Academy of Arts. This paper shows that while being the key view, such an interpretation cannot be the only one. When discovering a new talent, his ascent and death, one can see the scenario realized by many contemporaries of Grigorovich, notably by Fyodor Dostoevsky. Later, Grigorovich revised the story by changing idioms and narration style to give it a new title: “Failed life.” The revision pragmatics is obvious: “Failures” are more local, marking an episode or a chain of a person’s life (or a set of situations in the fiction plot). “Failed Life” echoes a global catastrophe, with its traces clearly seen in the text of “Literary memoirs” and the writer’s later epistolary. This paper has been prepared for the 200th anniversary of Grigorovich, whose literary heritage still requires commentary and research reflection. The appendix provides a letter from Dmitry Grigorovich addressed to Andrew Kraevsky, the publisher of “Otechestvennye zapiski”.

Download file
Counter downloads: 37

Keywords

Russian literature of the XIX century, Grigorovich, Dostoevsky, Kraevsky, stories about artists, secondary and alternative

Authors

NameOrganizationE-mail
Kozlov Alexei E.Institute of Philology of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences; Novosibirsk State Pedagogical Universityalexeykozlov54@gmail.com
Всего: 1

References

Акимова Н. Н. Художник в русской беллетристике эпохи романтизма // Научные труды. 2015. № 35. С. 118-138.
Ащеулова И. В. Феномен творческой неудачи / Под общ. ред. [и с предисл.] А. В. Подчиненова и Т. А. Снигиревой. Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. ун-та, 2011 // Сибирский филологический журнал. 2012. № 4. С. 227-231.
Белов С. В., Туниманов В. А. А. Г. Достоевская и ее воспоминания // Достоевская А. Г. Воспоминания. М.: Худож. лит., 1971. С. 7-31.
Бодрова А. С. Издательская экономика А. А. Краевского в конце 1850-х - начале 1860-х годов // Складчина: Сб. ст. к 50-летию профессора М. С. Макеева. М., 2019. С. 27-51.
Богодерова А. А. Сюжетная ситуация ухода в русской литературе второй половины XIX века: Дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 2011. 278 с.
Винокур Г. О. Биография и культура. Русское сценическое произношение. М.: Русские словари, 1997. 174 с.
Волошина С. М. Некрасов и Краевский: редакторская политика и коммерция // «Разумное, доброе, вечное…»: проблемы производства, сохранения и распространения культуры в России от некрасовской эпохи до современности (усадьба, литература, музей). Ярославль, 2017. С. 21-26.
Дмитренко С. Беллетристика породила классику (к проблеме интерпретации литературных произведений) // Вопросы литературы. 2002. № 5. С. 75-102.
Зенкин С. Н. Натурщица и шедевр (Бальзак и его продолжатели) // Studia Litterarum. 2018. Т. 3, № 1. С. 10-57. DOI 10.22455/2500-4247-2018-3-1-10-57
Евгеньев-Максимов В. Е. «Современник» в 40-50-е годы. Л., 1934.
Киселева Л. Н. Роман как возможная / идеальная модель автобиографии // Семиотика поведения и литературные стратегии: Лотмановские чтения - XXII. М., 2014. С. 240-255.
Козлов А. Е. «Двойник» Ф. М. Достоевского и «Двойник» Н. Д. Ахшарумова: к вопросу о лингвостилевой организации вторичного текста // Сибирский филологический журнал. 2017. № 1. С. 36-45. DOI 10.17223/18137083/58/4
Лотман Ю. М. История и типология русской культуры. СПб.: Искусство, 2002. 768 c.
Макеев М. Николай Некрасов: поэт и предприниматель (очерки о взаимодействии литературы и экономики). М., 2009. 236 с.
Мещеряков В. П. Григорович: писатель и искусствовед. М., 1985. 169 с.
Печерская Т. И., Никанорова Е. К. Сюжеты и мотивы русской классической литературы: Учеб. пособие. Новосибирск: Изд-во НГПУ, 2010. 162 с.
Пономарева А. А. Литературные сюжетные коды в беллетристике 1850-х годов: Дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 2017. 260 с.
Проскурина В. Ю. Литературная позиция журнала «Современник»: Дис. … канд. филол. наук. М., 1985. 308 с.
Степина М. Ю. К атрибуции «Рассказов о житейских глупостях» в некрасовском «Современнике» // Русская литература. 1995. № 2. С. 153-162.
Феномен творческой неудачи / Под ред. А. В. Подчиненова, Т.А. Снигиревой. 2-е изд., испр. и доп. М.: Юрайт, 2018. 484 с.
Феномен творческой неудачи / Под ред. А. В. Подчиненова, Т. А. Снигиревой. Екатеринбург: Изд-во УрФУ, 2011. 423 с.
Brunson M.Russian Realisms: Literature and Painting, 1840-1890. DeKalb: Northern Illinois Uni. Press, 2016. 282 р.
 “Failed life” by Dmitry Grigorovich: towards the pragmatics of the fictional text | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 1. DOI: 10.17223/18137083/78/4

“Failed life” by Dmitry Grigorovich: towards the pragmatics of the fictional text | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 1. DOI: 10.17223/18137083/78/4