The traditionalism of the Old Believers | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 2. DOI: 10.17223/18137083/79/4

The traditionalism of the Old Believers

The paper considers the problem of the Russian population’s traditionalism in the 17th - 18th centuries. Opponents of the church reform started by Patriarch Nikon declared themselves the guardians of the traditions of the Russian Orthodox Church. Attention is drawn to the fact that the direction of the Old Believers’ search for arguments for their viewpoint on innovations was determined by their opponents’ claims that all changes to the new books had been made after comparing them with ancient Greek and Russian manuscripts. The defenders of the Old Rites undertook enormous efforts to find the text fragments from authoritative sources that could testify to the discrepancies between new liturgical texts and ancient manuscripts or old-printed books. They interpreted all the innovations as a departure from tradition and deviations from the true faith. In the 18th century, when formulating the ideology of communities, the leaders relied on this description of the Russian Church traditions perceived by the Old Believers as an actual practice violated by the reformers. The historical scheme of including single communities in universal Christian history made it possible to recognize the community as the only place in the world where the true faith is preserved despite the reign of the Antichrist. A conclusion is made that this approach formed the peculiarity of the traditionalism of the Old Believers: they moved to a conscious description of their community as a continuation of the Russian Church traditions.

Download file
Counter downloads: 24

Keywords

Russian Church, Early Modern period, reform, schism, traditions, Old Believers

Authors

NameOrganizationE-mail
Gurianova Natalia S.Institute of History of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciencesgurian@academ.org
Всего: 1

References

Бубнов Н. Ю. Старообрядческая книга в России во второй половине XVII в. Источники, типы и эволюция. СПб.: Изд-во БАН, 1995. 435 с.
Бубнов Н. Ю., Юхименко Е. М. «Дьяконовы ответы» // Православная энциклопедия. М.: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2007. Т. 16. С. 516-518.
Буланин Д. М. О некоторых принципах работы древнерусских писателей // ТОДРЛ. Л.: Наука, 1983. Т. 37. С. 3-13.
Вургафт С. Г., Ушаков И. А. Старообрядчество. Лица, предметы, события, символы. Опыт энциклопедического словаря. М.: Церковь, 1996. 317 с.
Гурьянова Н. С. О сборнике, составленном Мануилом Петровым // Рукописи XVI-XXI вв.: исследования и публикации. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2013. С. 191-218.
Гурьянова Н. С., Крамми Р. О. Историческая схема в сочинениях писателей Выговской литературной школы // Старообрядчество в России (XVII-XVIII вв.). М.: Археографический центр, 1994. С. 120-138.
Дмитриевский А. А. Исправление книг при патриархе Никоне и последующих патриархах. М.: Языки славянской культуры, 2004. 160 с.
Дружинин В. Г. Словесные науки в Выговской поморской пустыни. СПб.: Тип. М. А. Александрова, 1911. 32 с.
Дружинин В. Г. Поморские палеографы XVIII столетия. Пг.: 9-я Гос. тип., 1921. 66 с.
Журавель О. Д. Литературное творчество старообрядцев XVIII - начала XXI в.: темы, проблемы, поэтика. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2012. 442 с.
Зернова А. С. Книги кирилловской печати, изданные в Москве в XVI-XVII веках. Сводный каталог. М.: ГБЛ, 1958. 152 с.
Козлов В. П. Тайны фальсификации. М.: Аспект Пресс, 1996. 272 с.
Кудрявцев И. М. Сборник XVII в. с подписями протопопа Аввакума и других пустозерских узников // Зап. Отдела рукописей ГБЛ. М.: Книга, 1972. Вып. 33. С. 149-212.
Маркелов Г. В. Выгорецкий Чиновник. СПб.: Дмитрий Буланин, 2008. Т. 2: Тексты и исследования. 556 с.
Материалы для истории раскола за первое время его существования. / Под ред. Н. Субботина. М.: Братство св. Петра митрополита, 1876. Т. 2, ч. 2: Акты, относящиеся к собору 1666-1667 года. 430 с.
Матхаузерова С. Древнерусские теории искусства слова. Praha: Univerzita Karlova, 1976. 145 с.
Никаноров И. Н. Федосеевское согласие в XVIII-XIX веках: оформление традиции: Автореф. дис. … канд. ист. наук. Новосибирск, 2017. 23 с.
Пиккио Р. История древнерусской литературы. М.: Кругъ, 2002. 352 с.
Сапожникова О. С. Русский книжник XVII в. Сергий Шелонин. Редакторская деятельность. М.; СПб.: Альянс-Архео, 2010. 560 с.
Служебник. М.: Печатный двор, 1655.
Сочинения писателей-старообрядцев первой половины XVIII века / Сост. Н. Ю. Бубнов. СПб.: Петербургское Востоковедение, 2001. 448 с.
Стоглав: Текст. Словоуказатель. М.; СПб.: Ин-т рос. истории РАН; Центр гуманитарных инициатив, 2015. 320 с.
Юхименко Е. М. К биографии выговского писателя Мануила Петрова // Русское общество и литература позднего феодализма. Новосибирск, 1996. С. 53-67.
Юхименко Е. М. Выговская старообрядческая пустынь: Духовная жизнь и литература: В 2 т. М.: Языки славянской культуры, 2002.
Юхименко Е. М. Литературное наследие Выговского старообрядческого общежительства: В 2 т. М.: Языки славянских культур, 2008.
Юхименко Е. М. Старообрядчество: История и культура. М.: Старообрядческий Духовно-просветительский центр «Криница», 2016. 852 с.
 The traditionalism of the Old Believers | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 2. DOI: 10.17223/18137083/79/4

The traditionalism of the Old Believers | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 2. DOI: 10.17223/18137083/79/4