Russian ibsenism and the “women’s question”: the heroines of H. Ibsen in the critical and literary reception of N. M. Minsky and D. S. Merezhkovsky
The paper shows that the new ideal of the relationship between men and woman, discussed in Russia at the turn of the 19th and 20th centuries, was inspired by H. Ibsen although Russian critics refused to see the “great Norwegian” as a supporter of the practical side of the women’s movement. The Silver Age identified Ibsen’s heroines as examples of two opposing ideals of femininity: “eternally feminine” meekness on the one hand, and feminine independence and courage to violate social norms on the other. Russian authors often credited their own ideas to Ibsen, justifying their aesthetic-philosophical conceptions in terms of his work. This study considers the dilemma of perception of Ibsen's heroines as symbols and subjects of free will. The Russian reception of H. Ibsen’s female images is analyzed in the works of E. A. Koltonovskaya, G. V. Plekhanov, A. V. Lunacharsky, Z. N. Gippius, A. A. Blok, L. N. Andreev, I. F. Annensky, V. V. Rozanov and papers of N. M. Minsky and D. S. Merezhkovsky. K. R. Andreichuk compares the plays “Hedda Gabler” by H. Ibsen and “Alma” by N. M. Minsky, for the first time pointing out the connection between the dramas “The Thunderstorm Is Over” by D. S. Merezhkovsky and “A Doll’s House” by H. Ibsen. N. M. Minsky finds Ibsen’s love of self to be the main theme, while for D. S. Merezhkovsky, it is a new, mystical marriage.
Keywords
female images,
ibsenism,
feminism,
H. Ibsen,
Hedda Gabler,
A Doll's House (Nora),
D. S. Merezhkovsky,
The Thunderstorm Is Over,
N. M. Minsky,
AlmaAuthors
Andreichuk Kseniia R. | A. M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences | enantiosemia@yandex.ru |
Всего: 1
References
Адмони В. Г. Генрик Ибсен. Очерк творчества. М.: ГИХЛ, 1956. 274 с.
Андреев Л. Когда мы, мертвые, пробуждаемся // Андреев Л. Собр. соч.: В 6 т. М.: Худож. лит., 1996. Т. 6. С. 409-414.
Анненский И. Бранд - Ибсен // Книга отражений. Вторая книга отражений. М.: Ломоносовъ, 2014. С. 251-261.
Бердяев Н. А. Три юбилея: Л. Толстой, Ген. Ибсен, Н. Федоров // Путь. 1928. № 11. С. 76-94.
Блок А. Генрих Ибсен // Блок А. Полн. собр. соч.: В 20 т. М.: Наука, 2010. Т. 8: Проза 1908-1916. С. 64-69.
Брюсов В. Далекие и близкие. М., 1912. 214 с.
Вейнингер О. Пер Гюнт и Ибсен (Кое-что об эротике, ненависти и любви, идее отца и сына) // Вейнингер О. Последние слова / Пер. А. Грек, Б. Ц. Посмертное произведение с биогр. предисл. д-ра Мор. Раппопорта М.: Сфинкс, 1909. С. 25-66.
Венгеров С. А. Героический характер русской литературы. СПб., 1911. 205 с.
Гиппиус З. Н. «Торжество в честь смерти». «Альма», трагедия Минского // Критика русского символизма: В 2 т. / Сост., вступ. ст., преамбулы и примеч. Н. А. Богомолова. М.: Олимп: АСТ, 2002. Т. 1. С. 162-178.
Гиппиус З. Н. Вечноженственное // Гиппиус З. Н. Собр. соч. М.: Русская книга, 2002. Т. 6. Живые лица: Воспоминания. Стихотворения. С. 437-338.
Гиппиус З. Н. О любви // Гиппиус З. Н. Собр. соч. М.: Дмитрий Сечин, 2011. Т. 12: Там и здесь: Литературная и политическая публицистика 1920-1925 гг. С. 232-253.
Грачева А. М. Генрих Ибсен и русское декадентство (К постановке вопроса) // Dissertationes Slavicae. Материалы и сообщения по славяноведению. Sectio Historiae. Literarium. XXIII. Szeged, 2004. С. 143-150.
Ибсен Г. Кукольный дом // Ибсен Г. Собр. соч.: В 4 т. / Пер. А. и П. Ганзен. СПб.: Изд. Т-ва А. Ф. Маркс, 1909. Т. 3. С. 3-76.
Ибсен Г. Пер Гюнт // Ибсен Г. Собр. соч.: В 4 т. / Пер. А. и П. Ганзен. СПб.: Изд. Т-ва А. Ф. Маркс, 1909. Т. 1. С. 246-397.
Каменский Ан. Леда // Леда (рассказы). М.: Изд. Вал. Цветкова, 1918. С. 3-24.
Ким М. Брак и семья у В. Розанова и Д. Мережковского (две интерпретации «Крейцеровой сонаты» и «Анны Карениной» Л. Толстого) // Вестник РГГУ. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. 2012. № 18 (98). С. 124-134.
Колтоновская Е. А. Женщина в драмах Ибсена // Колтоновская Е. А. Женские силуэты. Статьи и воспоминания (1910-1930). М.: Common Place, 2020. С. 349-361.
Луначарский А. В. Ибсен и мещанство // Луначарский А. В. Собр. соч. М., 1965. Т. 5. С. 83-135.
Магомедова Д. М. Проблема возмездия в творчестве Блока и Вяч. Иванова // Автобиографический миф в творчестве А. Блока. М.: Мартин, 1997. С. 152-164.
Матич О. Эротическая утопия: новое религиозное сознание и fin de siècle в России. М.: НЛО, 2008. 396 с.
Мережковский Д. С. Новый Вавилон // Розанов В. В.: pro et contra. Антология: В 2 кн. СПб.: РХГИ, 1995. Кн. 1. С. 399-406.
Мережковский Д. С. Гроза прошла // Драматургия / Сост. Е. Андрущенко. Томск: Водолей, 2000а. С. 173-203.
Мережковский Д. С. Последний святой // Мережковский Д. С. Не мир, но меч. Харьков: Фолио; М.: ACT, 2000б. С. 88-139.
Мережковский Д. С. Ибсен // Мережковский Д. С. Вечные спутники: портреты из всемирной литературы. СПб.: Наука, 2007а. С. 147-174.
Мережковский Д. С. Тургенев // Мережковский Д. С. Вечные спутники: портреты из всемирной литературы. СПб.: Наука, 2007б. C. 303-310.
Минский Н. М. Генрих Ибсен и его пьесы из современной жизни // Северный вестник. 1892. № 9, 10.
Минский Н. М. Генрик Ибсен. Его жизнь и литературная деятельность. СПб.: Тип. П. П. Сойкина, 1897. 92 с.
Минский Н. М. Альма. СПб.: Северная Скоропечатня, 1900. 208 с.
Минский Н. М. От Данте к Блоку. Берлин: Мысль, 1922. 54 с.
Михайловский Н. К. Об «Альме», «трагедии из современной жизни» г. Минского // Русское богатство. 1900. № 5. C. 128.
Одоевцева И. <«Как ласковая кобра я..»> // Гиппиус З. Н. Собр. соч. / Сост., примеч., указ. имен Т. Ф. Прокопова. М.: Русская книга, 2005. Т. 9: Дневники: 1919-1941. Из публицистики 1907-1917 гг. Воспоминания современников. 560 с.
Плеханов Г. В. Ибсен // Плеханов Г. В. Соч. М.: Гос. изд-во, 1925. Т. 14. С. 193-237.
Розанов В. В. Ибсен и Пушкин - «Анджело» и «Бранд» // Розанов В. В. Собр. соч. / Под ред. А. Н. Николюкина. М.: Республика, 1994. Т. 1: Среди художников. С. 258-263.
Толстой Л. Н. Полн. собр. соч.: В 90 т. М.: Худож. лит., 1935. Т. 54: Дневник, записные книжки и отдельные записи 1900-1903 гг.
Шарыпкин Д. М. Скандинавская литература в России. М.: Наука, 1980. 322 с.
Carbone E. Nora: The Life and Afterlife of Henrik Ibsen’s A Doll’s House // Introduction to Nordic Cultures. Eds. A. Lindskog, J. Stougaard-Nielsen. London: UCL Press, 2020. P. 102-116.
Templeton J. Ibsen’s Woman. Cambridge: Cambridge Uni. Press, 1997. 412 p.
Törnqvist E. Ibsen: A Doll’s House. Cambridge: Cambridge Uni. Press, 1995. 210 p.