The story “Childhood” by L. N. Tolstoy as a pretext of “Luvers’s Childhood” by B. Pasternak
The theme of childhood, being of particular importance in the 20th century, was influenced by the tradition of describing the child’s worldview in the stories of growing up in the 19th century. This work considers the story “Childhood” written by L. N. Tolstoy as a pretext to another story “Luvers’s Childhood” by B. Pasternak. We analyze the echoes that arise between two stories. The method of defamiliarization (ostranenie) causes the world of childhood to be transformed into a world filled with things that exist in the space of memory and therefore undergo transformations. Although being almost imperceptible in Tolstoy’s story, this transformation of things in Pasternak’s story results in an enormous number of associations growing out of each image. While indicating the difference in using defamiliarization approach in the 19th and 20th centuries, we argue that the impressionistic perception caused by this method is already present in Leo Tolstoy’s text. Also, the analysis covers the theme of memories and the associated motifs of the border and its crossing and the themes of sleeping and awakening, vision through dreams. These themes and motifs arising in the story of growing up suggest the authors to have introduced borderline situations and states into the narrative. Such a tradition in the Russian story of childhood, already having been presented in Tolstoy’s “Childhood”, was preserved in the works of the 20th century.
Keywords
story of growing up,
childhood,
estrangement,
L. N. Tolstoy,
Boris Pasternak,
“Luvers’s Childhood”,
image of a child,
pretext,
memory,
boundary,
dream motifAuthors
Abramova Ksenia V. | Institute of Philology of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences | a-ks@yandex.ru |
Всего: 1
References
Абрамова К. В. «Оживающие картины» в «Детстве Люверс» Б. Пастернака // Сюжетология и сюжетография. 2020. № 2. С. 472-489. DOI 10.25205/2410-7883-2020-2-472-489
Акимова А. С. Память как духовное странствие Жени Люверс // Историософия в русской литературе ХХ и ХХI веков: традиции и новый взгляд: Материалы ХI Шешуковских чтений. М., 2007. С. 215-219.
Антология художественных концептов русской литературы XX века / Т. И. Васильева, Н. Л. Карпичева, В. В. Цуркан. М.: ФЛИНТА, 2019. 356 с.
Архангельский А. Охранная грамота детства // Пастернак Б. Л. Детство Люверс: Повести и очерк. М., 1991. С. 5-14.
Архангельский А. Младенчество Вячеслава Иванова и философия детства у Бориса Пастернака // Cahiers du monde russe. 1994. Vol. 35, no. 1/2. P. 285-294.
Б. Л. Пастернак: pro et contra: Антология / Сост., коммент. Ел. В. Пастернак, М. А. Рашковская, А. Ю. Сергеева-Клятис, вступ. ст. Е. Б. Пастернак. СПб.: Изд-во РХГА, 2012. Т. 1. 1128 с.
Баевский В. С. Остранение: К поэтике Бориса Пастернака. Смоленск: Изд-во СмолГУ, 2013. 56 с.
Бондарь С. Ю. Тема детства в автобиографических повестях С. Аксакова и Л. Толстого // Проблемы детской литературы. Петрозаводск, 1992. С. 77-85.
Бочаева Н. Г. Детство в творчестве Л. Н. Толстого и И. А. Бунина (К вопросу о взаимосвязи традиций и новаторства) // Творчество И. А. Бунина и русская литература XIX-XX веков. Белгород, 2000. Вып. 2. С. 101-104.
Волегов А. В. Русская раннесимволистская проза и британские модернисты. Ф. Сологуб и К. Мэнсфилд // Социокультурное пространство России и Зарубежья: Общество, образование, язык. 2020. № 9. С. 20-31.
Гинзбург К. Остранение: Предыстория одного литературного приема // Новое литературное обозрение. 2006. № 4 (80). С. 9-29.
Горелик Л. Л. Ранняя проза Пастернака: миф о творении. Смоленск, 2000. 172 с.
Иванов Вяч. Вс. Пастернак. Воспоминания. Исследования. Статьи. М.: Азбуковник, 2015. 696 с.
Кузмин М. А. Условности. М., 2018. 306 с.
Мальцева О. А., Павлова Л. В., Романова И. В. Баевский В. С. Остранение: К поэтике Бориса Пастернака. Смоленск: Изд-во СмолГУ, 2013. 56 с. // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 2014. № 5. С. 220-223.
Мастепак Т. Г., Полева Е. А. Детство в социокультурном пространстве романа В. Набокова «Дар» // Вестник Том. гос. пед. ун-та. 2020. № 3 (209). С. 30-44.
Махинина Н. Г. Традиции раскрытия темы детства в русской литературе ХХ века (Ю. Казаков и Л. Толстой) // Слово и мысль Льва Толстого. Казань, 1993. С. 30-38.
Нагина К. А. Траектории «Метельного» текста (толстовское присутствие в творчестве Б. Пастернака) // Вестник Ленинград. гос. ун-та им. А. С. Пушкина. 2011. Т. 1, № 1. С. 31-40.
Пастернак Б. Л. Полн. собр. соч.: В 11 т. / Сост., коммент. Е. Б. Пастернака, Е. В. Пастернак. М.: СЛОВО / SLOVO, 2004. Т. 3: Проза. 632 с.
Подорога В. Вопрос о вещи. Опыты по аналитической антропологии. М.: Грюндриссе, 2016. 348 с.
Попов П. Стиль ранних повестей Толстого («Детство» и «Отрочество») // Литературное наследство. 1939. Т. 35. С. 78-116.
Романова Н. И. Маленький и взрослый Иртеньев в повести Л. Н. Толстого «Детство» // Русская речь. 2008. № 1. С. 19-22.
Романова Н. И. Повесть Л. Н. Толстого «Детство» в контексте русских художественно-автобиографических повестей середины XIX века: Дис.. канд. филол. наук. М., 2009. 209 с.
Сергеева-Клятис А. Ю. «Бывают странные сближенья..»: Андрей Белый - Борис Пастернак // Филологические науки. Научные доклады высшей школы. 2016. № 3. С. 34-40.
Толстой Л. Н. Полн. собр. соч. Серия первая «Произведения». М.: Худож. лит., 1935. Т. 1: Детство. Юношеские опыты. 355 с.
Тынянов Ю. Н. Литературное сегодня // Тынянов Ю. Н. Поэтика. История литературы. Кино. М.: Наука, 1977. С. 150-166.
Шкловский В. Собр. соч. М.: НЛО, 2018. Т. 1: Революция. 1032 с.
Эйхенбаум Б. Молодой Толстой. Пб.; Берлин: Изд-во З. И. Гржебина, 1922. 156 с.
Faryno J. Белая медведица, ольха, Мотовилиха и хромой из господ. Археопоэтика «Детства Люверс» Бориса Пастернака. Stockholm, 1993. 84 с.