Realization of the world-modeling potential of the LANGUAGE concept in educational texts: analyzing the discursive variation of the linguistic and cultural concept
The paper considers the specifics of the manifestation of the universal and variant properties of the linguocultural concept of LANGUAGE in the educational discourse. The invariant core in the semantics of the concept is determined by the diversity of its constituent features and semantic manifestations. The variant content of the concept is determined by the whole set of national-historical and socio-cultural conditions defining the interpretation of the concept within the framework of a certain type of discourse. So far, the educational discourse representing “its own” empirical material, i.e., educational texts on the Russian language as a foreign language, has not yet been sufficiently studied in terms of the linguistic content of the LANGUAGE concept functioning in it. Thus, the novelty of this work is studying the specifics of interpreting the linguocultural concept of LANGUAGE regarding its genre-discursive characteristics through modeling its semantic structure. The following conclusions have been drawn about the discursive-variant meanings in the interpretation of the concept concerned in educational linguistic texts for foreign students: “LANGUAGE is a means of implementing multi-ethnic interaction through a dialogue of cultures and languages”, “LANGUAGE is a scientific object of cognition and a means of teaching”, “LANGUAGE is a way of forming a secondary language consciousness, fragments of a secondary language picture of the world”, “LANGUAGE is a way and means of educating a person based on the principles of respectful and tolerant attitude to representatives of another linguistic culture, someone else’s system of values.”
Keywords
linguocultural concept,
concept the LANGUAGE,
world-modeling potential,
world-modeling function,
educational discourse,
educational text,
discursive variation of the conceptAuthors
Kur’yanovich Anna V. | Tomsk State Pedagogical University | kurjanovich.anna@rambler.ru |
Serebrennikova Elena A. | Tomsk State Pedagogical University | serebrennikova808@gmail.com |
Всего: 2
References
Александров О. А., Андреева О. А. Универсальные концепты в когнитивной системе человека // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2010. № 3 (7). С. 26-29.
Апресян Ю. Д. Идеи и методы современной структурной лингвистики (краткий очерк). М.: Просвещение, 1966. 301 c.
Арутюнова Н. Д. Введение. Наивные размышления о наивной картине языка // Язык о языке: Сб. ст. / Под ред. Н. Д. Арутюновой. М.: Языки русской культуры, 2000. С. 7-19.
Воркачев С. Г., Полиниченко Д. Ю. Концепт «язык» в русском паремиологическом фонде // Проблемы вербализации концептов в семантике текста: Материалы Междунар. симпозиума. Волгоград, 22-24 мая 2003 г.: В 2 ч. Волгоград: Перемена, 2003. Ч. 2: Тезисы докладов. С. 176-180.
Габидуллина А. Р. Жанры педагогического дискурса // Мова і культура. Киев, 2003. Т. 7, вип. 6. С. 174-182.
Гоннова Т. В. Паремиологический фонд языка как источник изучения культурных концептов // Аксиологическая лингвистика: проблемы и перспективы: Тез. докл. Междунар. науч. конф. 27 апреля 2004 г. / Под ред. Н. А. Красавского. Волгоград: Колледж, 2004. С. 26-28.
Демьянков В. З. Семантические роли и образы языка // Язык о языке: Сб. ст. / Под ред. Н. Д. Арутюновой. М.: Языки русской культуры, 2000. С. 193-270.
Кашкин В. Б. Бытовая философия языка и языковые контрасты // Теоретическая и прикладная лингвистика: Межвуз. сб. науч. тр. Воронеж: Изд-во ВГТУ, 2002. Вып. 3: Аспекты метакоммуникативной деятельности. С. 4-34.
Корнилов О. А. Языковые картины мира как производные национальных менталитетов. 2-е изд., испр. и доп. М.: ЧеРо, 2003. 349 с.
Крючкова Н. В. Концепт - Референция - Коммуникация / Под ред. В. Е. Гольдина. Саратов: ИП Баженов, 2009. 390 с.
Куровская Ю. Г. Языковая картина мира в современном учебнике: когнитивно-лингвистический подход к изучению: Автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2017. 49 с.
Левонтина И. Б. Речь vs язык в современном русском языке // Язык о языке. Сб. ст. / Под ред. Н. Д. Арутюновой. М.: Языки русской культуры, 2000. C. 271-289.
Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь русского языка. М.: Азбуковник, 1999. 944 с.
Орлова О. В. Жизненный цикл и миромоделирующий потенциал медиаконцепта // Вестник Том. гос. пед. ун-та. 2010. № 6 (96). С. 78-83.
Полиниченко Д. Ю. Естественный язык как лингвокультурный семиотический концепт: на материале русского и английского языков: Дис. … канд. филол. наук. Краснодар, 2004. 179 с.
Постовалова В. И. Язык как деятельность: опыт интерпретации концепции В. Гумбольдта / АН СССР. Ин-т языкознания. М.: Наука, 1982. 222 с.
Ромашко С. А. «Язык»: структура концепта и возможности развертывания лингвистических концепций // Логический анализ языка. Культурные концепты: Сб. ст. / Отв. ред. Н. Д. Арутюнова. М.: Наука, 1991. С. 161-163.
Солнцев В. М. Язык как системно-структурное образование. М.: Наука, 1977. 340 с.
Степанов Ю.С. Константы: Словарь русской культуры. 2-е изд., испр. и доп. М.: Академический проект, 2001. 989 с.
Фуко М. Дискурс и истина. Минск: Пропилеи, 2006. 152 с.