Johann Sebastian Bach and Wolfgang Amadeus Mozart in the works of Boris Poplavsky | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 3. DOI: 10.17223/18137083/80/10

Johann Sebastian Bach and Wolfgang Amadeus Mozart in the works of Boris Poplavsky

The paper is devoted to studying the images of 18th-century German composers Johann Sebastian Bach and Wolfgang Amadeus Mozart in the works of Boris Poplavsky, including diaries, articles, poems, and prose. It was found that the image of Bach was transformed, starting from the articles of the early 1930s to the final work “About substantiality of personality”. In early works, Bach is a symbol of Apollonian art, perfect and harmonious, but cold-blooded towards man. However, in the final work, the music of the German Baroque composer is a symbol of “Pan, who resurrected in Christ” and embodies harmony and integrity of the Universe. The image of Mozart shows other connotations. He is a Dionysian artist, understood in terms of sensuality, “playing on the low and sweet” nature of man. This nature principle of Mozart, which Poplavsky names “sweet melodiousness”, is considered necessary for the formation of the creator, his initiation. This is related to Boris Poplavsky’s conception of the spirit of music, according to which an artist must die and sacrifice himself to the sacred spirit of music. For this reason, Mozart in Poplavsky’s conception of music has a mortal origin. In prose (novel “Apollon Bezobrazov”) and poems, the motive of Mozart’s “Requiem” arises, connected with apocalyptical themes and harmony of the world. This paper compares Poplavsky’s views and works with the concepts of his modernist predecessors and proves that the poet created original myths about musicians based on the traditions of modernity but acquiring uniqueness due to aesthetic principles.

Download file
Counter downloads: 27

Keywords

Boris Poplavsky, literature of Russian Abroad, concept of music, composer myths, W. A. Mozart, J. S. Bach

Authors

NameOrganizationE-mail
Mamatov Gleb M.Novosibirsk State Pedagogical Universityzarra8@yandex.ru
Всего: 1

References

Аберт Г. В. А. Моцарт: В 4 т. М.: Музыка, 1990. Т. 4. 560 с.
Аверроэс. Опровержение опровержения. СПб.: Алетейя, 1999. 688 с.
Барковская Н. В. Стилевой импульс «бестактности» в творчестве Б. Поплавского // XX век. Литература. Стиль: стилевые закономерности русской литературы XX века (1900-1950): Сб. ст. / Отв. ред. В. В. Эйдинова. Екатеринбург, 1998. Вып. 3. С. 104-115.
Барковская Н. В. «…Любящий сын поэзии русской» // Филологический класс. 2003. № 10. С. 79-82.
Блажевич М. Н. Числовая символика в музыке немецкого Барокко: миф или реальность // Музыкальный альманах ТГУ. 2018. № 5. С. 65-70.
Гервер Л. Л. Музыкальная культура Хлебникова // Вестник Общества Велимира Хлебникова. М.: Гилея, 1996. URL: https://ka2.ru/nauka/gerver_3.html (дата обращения 21.12.2021).
Гервер Л. Л. Музыка и музыкальная мифология в творчестве русских поэтов (первые десятилетия ХХ века). М.: Индрик, 2001. 248 с.
Друскин М. С. Пассионы И. С. Баха. М.: Музыка, 1972. 88 с.
Иванов В. И. Дионис и прадионисийство. СПб.: Алетейя, 1994. 350 с.
Кочеткова О. С. Миф об Орфее в творчестве Бориса Поплавского // Вестник РУДН. Серия: Литературоведение, журналистика. 2010. № 1. С. 11-18.
Ливанова Т. Н. Моцарт и русская музыкальная культура. СПб.: Планета музыки, 2019. 116 с.
Лотман Ю. М. Из размышлений над творческой эволюцией Пушкина (1830 год) // Лотман Ю. М. Пушкин. СПб.: Искусство-СПБ, 1995. С. 300-315.
Менегальдо Е. Поэтическая вселенная Бориса Поплавского. СПб.: Алетейя, 2007. 284 с.
Милькович Н. Поэтическое искусство Бориса Поплавского: Дис. … канд. филол. наук. Белград, 2021. 256 с.
Митрофанова А. А. Лейбниц и Бах: универсальность мышления в понимании Абсолюта // Вестник музыкальной науки. 2019. № 4. С. 5-13.
Назаренко И. И. «Орфей в аду»: трансформация мифа об Орфее и Эвридике в романе Б. Поплавского «Домой с небес» // Имагология и компаративистика. 2020. № 14. С. 90-109.
Ницше Ф. Рождение трагедии из духа музыки, или Эллинство и пессимизм // Ницше Ф. Соч.: В 2 т. М.: Мысль, 1990. Т. 1. С. 47-158.
Норина Н. В., Спереденюк А. Е. Образ Орфея в лирике Б. Поплавского // Международный научно-исследовательский журнал. 2012. № 3. С. 76-83.
Норина Н. В. Образы музыкальных инструментов в сборнике стихов Б. Ю. Поплавского «Флаги» // Культурно-историческое наследие как фактор устойчивого развития территории: Материалы Междунар. конф. Соликамск: Изд-во СГПИ, 2016. С. 178-183.
Носина В. Б. Символика музыки И. С. Баха. СПб.: Композитор, 1997. 94 с.
Прохорова Н. И. Концепт «жизнетворчество» в художественной картине мира Б. Ю. Поплавского: Автореф. дис. … канд. культурологии. Саранск, 2007. 18 с.
Розенов Э. К. О применении закона «Золотого деления» в музыке. Эстетическое исследование // Изв. Санкт-Петерб. общества музыкальных собраний. 1904. С. 15-22.
Токарев Д. В. «Между Индией и Гегелем». Творчество Бориса Поплавского в компаративной перспективе. М.: НЛО, 2011. 352 с.
Чагин А. И. Пути и лица. О русской литературе XX века. М.: Изд-во ИМЛИ РАН, 2008. С. 92-129.
Чичерин Г. В. Моцарт: Исследовательский этюд. М.: Музыка, 1970. 317 с.
Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах. М.: Музыка, 1965. 751 с.
Dony A. Leibniz et J.-S. Bach: Métaphysique et pensée musicale à l’âge baroque. Liége: Presses universitaires de Liège, 2020. 144 p.
Fauvel О., Flood R., Wilson R. Music and mathematics. From Pythagoras to Fractals. Oxford: Oxford Uni. Press, 2003. 189 p.
Karlinsky S. Poetry abroad. In search of Poplavsky // Karlinsky S. Freedom from Violence and Lies: Essaya on Russian Poetry and Music. Boston: Academic Studies Press, 2013. P. 242-266.
Olcott A. Poplavsky: the heir presumptive of Montparnasse // TriQuarterly. 1973. № 27. P. 305-319.
Tatlow R. The Use and Abuse of Fibonacci Numbers and the Golden Section in Musicology Today // Understanding Bach. 2006. Vol. 1. P. 69-85.
 Johann Sebastian Bach and Wolfgang Amadeus Mozart in the works of Boris Poplavsky | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 3. DOI: 10.17223/18137083/80/10

Johann Sebastian Bach and Wolfgang Amadeus Mozart in the works of Boris Poplavsky | Sibirskii Filologicheskii Zhurnal - Siberian Journal of Philology. 2022. № 3. DOI: 10.17223/18137083/80/10