Time as “presence” in A. P. Chekhov’s comedy “The Cherry Orchard”
The paper describes the structure of artistic time in the comedy “The Cherry Orchard” by Anton Chekhov. Presence is defined as a being form of a person’s existence in time. Presence encompasses the common (being) and the separate (personal existences). Not only is a person’s presence in the here-being loaded with social and psychological content, but it also becomes a sign of the time in Chekhov’s work. Here and now refers to the place and time then. Historical time, always given through the prism of the characters’ existential time, never becomes dominant. Now is the point of linear time fixed in the characters’ minds. Always refers us to the circle, to cyclical time, to eternal repetition. Hence, the distance between the characters is a personal existence. Then, now, and it is time are the existentials that are common to everyone. However, in the personal existence of the character, they have their own psychological content. This psychological content is not unique, with every “I” having a common now. In summary, Chekhov’s philosophical intuitions accentuate the things that are in everyone’s life, regardless of the country of residence and regardless of the era. That is why Chekhov’s theater is always modern.
Keywords
A. P. Chekhov,
comedy “The Cherry Orchard”,
time,
presence,
personal existenceAuthors
Sobennikov Anatoly S. | Military Transport Institute of Railway Troops and Transportation Service | assoben52@mail.ru |
Всего: 1
References
Аристотель. Соч.: В 4 т. М.: Мысль, 1981. Т. 3. 613 с.
Бердников Г. А. П. Чехов. Идейные и творческие искания. М.: Худож. лит., 1984. 511 с.
Бибихин В. В. Пора (время-бытие). СПб.: Владимир Даль, 2015. 367 с.
Горячева М. О. Мотив «психологического времени» в драматургии А. П. Чехова // О поэтике А. П. Чехова. Иркутск: Изд-во ИГУ, 1993. С. 192-206.
Гушанская Е. М. «Вишневый сад» - место и время // Наследие А. П. Скафтымова и поэтика чеховской драматургии. М.: ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2014. С. 79-89.
Журчева О. В. Формы выражения авторского сознания в «новой драме» рубежа XIX-XX веков // Культура и текст. 2001. № 6. С. 138-151.
Загребальная Н. К. Дискурс о времени в драматургии А. П. Чехова // Наследие А. П. Скафтымова и актуальные проблемы изучения отечественной драматургии и прозы. М.: ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2015. С. 128-137.
Зингерман Б. Театр Чехова и его мировое значение. М.: РИК Русанова, 2001. 432 с.
Ермаков С. А., Мезина Л. Г. Путь жизни человека как проблема философской антропологии // Изв. высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2012. № 3 (23). С. 60-69.
Ищук-Фадеева Н. И. Новая драма: философские истоки и поэтические новации // Культурология. 2012. № 1 (60). С. 153-172.
Кант И. Критика чистого разума. М.: Эксмо, 2007. 736 с.
Крейча О. Мой Чехов. Фрагменты московских лекций // Чеховиана. Звук лопнувшей струны. М.: Наука, 1990. С. 251-272.
Кузнецов С. Н. «Вишнёвый сад»: логика истории и логика характеров // О поэтике А. П. Чехова. Иркутск: Изд-во ИГУ, 1993. С. 268-278.
Курдюмов М. (М. А. Каллаш). Сердце смятенное. О творчестве А. П. Чехова (1904-1934) // А. П. Чехов: Pro et contra. СПб.: РХГА, 2010. Т. 2. С. 284-423.
Паперный З. С. «Вопреки всем правилам…». Пьесы и водевили Чехова. М.: Искусство, 1982. 285 с.
Плеханова И. И. Константы переходного времени: литературный процесс рубежа XX-XXI веков. Иркутск: Изд-во ИГУ, 2010. 491 с.
Скафтымов А. П. О единстве формы и содержания в «Вишневом саде» А. П. Чехова // Нравственные искания русских писателей. М.: Худож. лит., 1972. С. 339-381.
Сухих И. Н. Проблемы поэтики Чехова. СПб.: Филол. фак. СПбГУ, 2007. 492 c.
Трубников Н. Н. Время человеческого бытия. М.: Наука, 1987. 255 с.
Хайдеггер М. Бытие и время. СПб.: Наука, 2006. 451 с.
Шатина Л. П. Временная организация сюжетного диалога в «Вишневом саде» А. П. Чехова // О поэтике А. П. Чехова. Иркутск: Изд-во ИГУ, 1993. С. 261-268.
Gilman R. Chekhov’ Plays: An Opening into Eternity. New Haven, London: Yale Uni. Press, 1995. 261 p.