Seriality as a principle of narration in contemporary prose (Nosov, Sal’nikov, Pelevin)
This paper examines the narrative aspects of the category of seriality based on the novels of contemporary Russian writers. It is stated that, in contemporary literary criticism, the concept of seriality is used to characterize two different trends. The first is a designation of the desire for a repetition of intrigue and characters in works of popular literature. The second is a fundamental feature of the poetics of the avant-garde and postmodernist texts manifested in several ways (fragmentation, stringing of the same type of episodes, or deconstruction of a linear sequence of events). The analysis has proved that this serial structure of narration actualizes the neocumulative intrigue, aiming not to depict a static “imaginary” world or a catastrophic resolution of the initial situation (which is typical for the traditional cumulative plot model) but to multiply a paradigmatic event. This type of repetition indicates a provocation strategy that activates the consciousness of the addressee. Nosov’s novel “The Curly Brackets” uses the potential of the cumulative stringing of episodes corresponding to the occasionalistic artistic worldview and the occupation of the characters (who are magicians). Salnikov’s novels feature the interaction of series of diegetic events with events conditioned by the imagination of the focalizers (“Petrovs’ Flu”) or by the poetic intention of inserted texts (“Indirectly”). In Pelevin’s serial universe, the “self-closure” of the narrated events is never complete: their depiction involves a polyphonic system of interpretations with which to discover the semantic lacunae.
Keywords
narrative,
seriality,
cumulative plot,
narration,
contemporary prose,
novel,
Nosov,
Sal’nikov,
PelevinAuthors
Zhilicheva Galina A. | Novosibirsk State Pedagogical University; Russian State University for the Humanities | gali-zhilich@yandex.ru |
Всего: 1
References
Данн Дж. Эксперимент со временем. М.: Аграф, 2000. 224 с.
Делёз Ж. Логика смысла. М.: Академия, 1995. 298 с.
Жаккар Ж.-Ф. Литература как таковая. От Набокова к Пушкину: Избранные работы о русской словесности. М.: НЛО, 2011. 408 с.
Жиличева Г. А. Фигура фокусника в русской прозе 20-30-х гг. ХХ века // Новый филологический вестник. 2007. № 1 (4). С. 131-136.
Зорина Е. С. Роман Сергея Носова «Фигурные скобки»: к вопросу о синтаксической структуре художественного повествования // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 9-1. C. 127-130.
Махов А. Е. [Аннотация]. Хаферланд Х., Шульц А. Метонимическое повествование // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7. Литературоведение. 2011 № 2. С. 119-124.
Махов А. Е. [Аннотация]. Райхлин С. Последовательно или одновременно? Временная структура серийного повествования в немецкой «Песни о Роланде» // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7. Литературоведение. 2013. № 3. С. 116-121.
Пахсарьян Н. Т. [Рец.]. Нарративная сериальность. Эстетическое и экономическое содержание: специальный номер журнала «Кайе де нарратоложи» // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 7. Литературоведение. 2017. №. 3. С. 53-59.
Стрельникова Н. Д. Опыт прочтения романа «Петровы в гриппе и вокруг него» (стихотворение Н. Гумилева «Заблудившийся трамвай» и роман А. Сальникова) // Мир русского слова. 2021. № 1. С. 63-68.
Тамарченко Н. Д. Русcкий классический роман XX века. Проблемы поэтики и типологии жанра. М.: РГГУ, 1997. 203 с.
Теория литературы: Учеб. пособие.: В 2 т. / Под ред. Н. Д. Тамарченко. М.: Академия, 2004. Т. 2. 368 с.
Федоров В. В. Кумулятивный принцип сюжетосложения в современной русской литературе // Вестник Челяб. гос. ун-та. Филология. Искусствоведение. 2011. № 3 (218). С. 138-142.
Ханзен-Лёве О. А. Интермедиальность в русской культуре: От символизма к авангарду. М.: РГГУ, 2016. 450 с.
Цвигун Т. В. Метафора и метонимия как риторические модели русского авангардизма: Автореф. дис. ... канд. филол. наук. Калининград, 2008. 24 с.
Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. СПб.: Симпозиум, 2005. 502 с.
Эко У. Отсутствующая структура: введение в семиологию. СПб.: Симпозиум, 2006. 544 с.
Ямпольский М. Беспамятство как исток (Читая Хармса). М.: НЛО, 1998. 384 с.