The associative poetics of the neo-avant-garde text: “Sebastian in Dream” by Vyktor Ivaniv
The paper examines the associative structure of a modern neo-avant-garde text by analyzing the poem “Sebastian in Dream” written by Novosibirsk poet Vyktor Ivaniv. This poem’s structure is a palimpsest of intermedial and intertextual allusions allowing the poetry of the Russian and German literary avant-garde to be correlated. The starting point, however, is not a literary impression but a pictorial one - a childhood reproduction of Hans Baldung Grien’s painting “Martyrdom of St. Sebastian”, around which the poet’s kenotic myth is constructed. The Sebastian’s image seems synthetic: it is the poet’s image as a sacred sacrifice that is to restore the existence integrity. Ivaniv correlates the texts of G. Trakl (“To the dead in his youth”) and E. Guro (“The poor knight”, “Autumnal dream”), noting their common “dream-like” worldview, the motif of a dying talented youth, and the reversibility of “sleep” and “trauma”. Young poet’s death grows into a symbol reflecting the tragic structure of the world. When expanding the range of meanings associated with the image of Sebastian-Wilhelm, Ivaniv also broadens the range of literary contexts, recalling the historiosophic concepts of V. Khlebnikov and the visionary compositions of G. Heym. The context correlation aims to remove the boundaries between the word and reality: the protagonist in E. Guro’s books dies not in the text but in the village of Uusikirkko, where the poetess lived with M. Matyushin. Ivaniv combines the “life texts” and “art texts”, with the metaphor of the cut throat illustrating the practices of self-destruction in reality.
Keywords
ekphrasis,
intermediality,
intermediality,
intertextuality,
representation,
avant-garde poeticsAuthors
Zhitenev Aleksandr A. | Voronezh State University | superbia@mail.ru |
Всего: 1
References
Аверинцев С. Георг Тракль: «poète maudit» на австрийский манер // Вопросы литературы. 1999. № 5. C. 196-212.
Базиль О. Георг Тракль, сам свидетельствующий о себе и о своей жизни. Екатеринбург: Урал LTD, 2000. 394 с.
Болдырев Н. Грезящий Себастьян Тракль // Базиль О. Георг Тракль, сам свидетельствующий о себе и о своей жизни. Екатеринбург: Урал LTD, 2000. С. 366-392.
Гурьянова Н. А. «Бедный рыцарь» и поэтика алхимии: феномен «творчества духа» в произведениях Елены Гуро // Studia Slavica Finlandensia T. XVI / 1: Школа органического искусства в русском модернизме / Eds. N. Baschmakoff, O. Kuslina, I. Loscilov. Helsinki: Institute for Russian and East European Studies, 1999. С. 63-88.
Леннквист Б. Мироздание в слове. Поэтика Велимира Хлебникова. СПб.: Академический проект, 1999. 234 с.
Либман М. Я. Ганс Бальдунг, по прозвищу Грин // Либман М. Я. Очерки немецкого искусства позднего Средневековья и эпохи Возрождения. М.: Сов. художник, 1991. С. 177-189.
Маркин А. Примечания // Гейм Г. Небесная трагедия: Стихотворения / Пер. с нем. М. Гаспарова. СПб.: Азбука-классика, 2004. С. 408-431.
Матросов К. В., Черный А. В. «Мои сны» Георга Гейма как литературный источник // Studia Litterarum. 2019. Т. 4, № 1. С. 348-369.
Пестова Н. В. Австрийский литературный экспрессионизм. Екатеринбург: Изд-во Урал. гос. пед. ун-та, 2015. 273 с.
Тырышкина Е. Религиозная концепция E. Гуро и принципы авторской репрезентации в свете апокрифической традиции // Studia Slavica Finlandensia T. XVI / 1: Школа органического искусства в русском модернизме / Eds. N. Baschmakoff, O. Kuslina, I. Loscilov. Helsinki: Institute for Russian and East European Studies, 1999. С. 150-161.
Хроника поэтического книгоиздания в аннотациях и цитатах. Декабрь 2013 - май 2014 // Воздух. 2014. № 2-3. С. 276-320.
Хроника поэтического книгоиздания в аннотациях и цитатах. Октябрь 2015 - январь 2016 // Воздух. 2016. № 1. С. 239-278.
Iванiв В. Комната матери и ребенка. О Дине Гатиной // Воздух. 2011а. № 1. С. 167-169.
Iванiв В. Чистая книга: «Извещаю госпожу мою тень». О В. Хлебникове и Е. Гуро // Трамвай. 2011б. № 4. URL: http://www.promegalit.ru/publics.php?id=3999&PHPSESSID=0fc30fc155af6778122d330ec70613de (дата обращения 20.08.2020).
Iванiв В. Погибель pénible: Об Андрее Родионове // Воздух. 2012. № 1-2. С. 175-178.
Koerner J. L. The Mortification of the Image: Death as a Hermeneutic in Hans Baldung Grien // Representations. 1985. No. 10. P. 52-101.
Kottke I. Hans Baldung Grien’s Reworking of Religious Motifs in His Early Career. Honors Thesis. University of North Carolina at Chapel Hill, 2018. 120 p.
Mielniczuk J. Категория рыцарства и символика рыцаря в сверхповести Елены Гуро «Бедный рыцарь» (в контекстуальном освещении) // Acta Humana. 2018. № 9. P. 77-90.