Substratum of natural written speech texts in the aspect of genre relevance
The research subject matter corresponds to the idea of speech genre parameterization - the definition and justification of genre-relevant features involved in marking the genre characteristics of the text. One of these parameters is a substratum, a material carrier of a written sign. The paper considers various types of correlation between the substrate and genre characteristics of the text, from a high degree of their relationship to their relatively neutral interdependence. Given the concept of M. Foucault, four types of correlation of the substratum and functional-content features of the genre are outlined. Conformity is where substratum and functional-content characteristics are harmonized. Rivalry is where the substratum and functional-content characteristics of the genre, having a certain closeness and systemically determined integrity, come into conflict, especially once placed in a different sphere, leading to a genre shift. Analogy is where form and function, substrate and content, due to their initial heterogeneity, can share only specific characteristics. Sympathy is where the substratum and the content exist independently in the world but, under certain conditions, are attracted to each other. Thus, it seems significant for natural written speech to have an external to the content, may prove to be genre-relevant to some degree. The idea about the organic connection of all sides of a speech work, characteristic of natural written speech, corresponds to the general methodological principle of form, function, and content correspondence.
Keywords
speech genre,
material substrate,
natural written speech,
conformity,
rivalry,
analogy,
sympathyAuthors
Lebedeva Natalia B. | Kemerovo State University | nlebedevab@yandex.ru |
Rabenko Tatyana G. | Kemerovo State University | rabenko@mail.ru |
Всего: 2
References
Арутюнова Н. Д. Жанры общения // Человеческий фактор в языке. Коммуникация, модальность, дейксис. М.: Наука, 1992. С. 52-56.
Бажкова Е. В., Лурье М. Л., Шумов К. Э. Городские граффити // Современный городской фольклор / Под ред. С. Ю. Неклюдова. М.: Изд-во РГГУ, 2003. С. 430-449.
Бахтин М. М. Проблема речевых жанров // Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986. С. 250-296.
Борисов С. Б. Мир русского девичества. 70-90 годы XX века. М.: Ладомир, 2002. 343 с.
Габричевский А. Г. Смысл вещей // Морфология искусства. М.: Аграф, 2002. С. 31-39.
Голев Н. Д., Ким Л. Г. Вариативно-интерпретационное функционирование текста (к вопросу о расширении границ лингвистической вариантологии) // Вестник Челяб. гос. ун-та. Серия: Филология. Искусствоведение. 2009. № 27 (165), вып. 34. С. 12-21.
Гумбольдт В. Избранные труды по языкознанию. М.: Прогресс, 1984. 400 с.
Дементьев В.В. Теория речевых жанров. М.: Знак, 2010. 600 с.
Деррида Ж. О грамматологии. М.: Ad Marginem, 2000. 511 с.
Зырянова Е. Г. Частная записка как жанр естественной письменной речи: Дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2009. 218 с.
Кушакова Н. О. Дискурсивный анализ SMS-опосредованной коммуникации: Автореф. дис. … канд. филол. наук. Омск, 2016. 23 с.
Лебедева Н. Б. Естественная письменная русская речь как проявление народной культуры // Антропотекст-1: Сб. ст. Томск, 2006. С. 295-303.
Лебедева Н. Б., Зырянова Е. Г., Максимова (Плаксина) Н. Ю., Тюкаева Н. И. Жанры естественной письменной речи: студенческое граффити, маргинальные страницы тетрадей, частная записка. М.: КРАСАНД, 2021. 236 с.
Лебедева Н. Б., Корюкина Е. А. Наивный автор как письменно-речевая личность: жанровый аспект. Кемерово: Изд-во КемГУ, 2013. 179 с.
Лебедева Н. Б., Рабенко Т. Г. Жанровое имя как фактор стабилизации речевого жанра (на материале жанра дневника) // Вестник Том. гос. ун-та. 2018. № 437. С. 29-35.
Павлов В. М. Полевые структуры в строе языка. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та экономики и финансов, 1996. 116 с.
Плаксина Н. Ю. Маргинальные страницы тетрадей в жанроведческом аспекте: Дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2009. 222 с.
Рабенко Т. Г. Речевой жанр в парадигме лингвистической вариантологии (на материале жанра «личный дневник») // Вестник Том. гос. ун-та. 2017. № 425. С. 19-25.
Рабенко Т. Г. Вариативное функционирование речевого жанра (на материале жанра личного дневника) // Сибирский филологический журнал. 2018. № 1. С. 250-260.
Рабенко Т. Г., Горовая Я. О. Типы диалогичности в жанровой структуре девичьего альбома // Культура и текст. 2021. № 1 (44). С. 262-275.
Седов К. Ф. О жанровой природе дискурсивного мышления языковой личности // Жанры речи. Саратов: Колледж, 1999. Вып. 2. С. 13-26.
Современный городской фольклор / Под ред. С. Ю. Неклюдова. М.: Изд-во РГГУ, 2003. 736 с.
Сухотерина Т. П. «Поздравление» как гипержанр естественной письменной русской речи: Дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2007. 252 с.
Тюкаева Н. И. Студенческое граффити как жанр естественной письменной русской речи: Дис. … канд. филол. наук. Барнаул, 2005. 227 с.
Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук. СПб.: A-cad, 1994. 408 с.
Шмелева Т. В. Модель речевого жанра // Жанры речи. Саратов: Колледж, 1997. Вып. 1. С. 88-99.
Шуматова Т. В. Книга отзывов и предложений как явление естественной письменной русской речи: жанровый аспект: Дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2012. 212 с.
Юркевич А. С. Ежедневник как жанр естественной письменной русской речи: Дис. … канд. филол. наук. Кемерово, 2011. 198 с.