“To feel your destiny”: artistic creativity of Galina Kuznetsova
The paper analyzes the artistic work of Galina Kuznetsova through the lens of self-determination within the early Russian émigré literature. The focus is on the poetic book “Olive Garden,” the collection of short stories “Morning,” the novel “Prologue,” and “Grassky Diary.” The artistic system of Galina Kuznetsova, the author of the second row, is determined to be eclectic. Her literary heritage, rooted in the logocentrism of Russian classics and Silver Age literature, reveals a significant aesthetic influence from Bunin, particularly regarding their shared worldview - a perception of reality as a divine cosmos. Also, she was a product of her generation, marked by unique experiences and a consequent need for self-expressive writing to forge her identity and liberate her from past experiences, thereby creating a “human document” from her own life. The artistic works (poems, stories, and novel) and the “Grasse Diary” of Galina Kuznetsova formed a single text of self-definition. There, the author constructed the constants of the self-identification plot, as opposed to the plot of the self-identification crisis of the representatives of the “Paris note”: nature as cosmos, divine beauty, love and creativity, and art. The “Grasse Diary,” a compilation of chosen diary entries, constitutes the definitive work of self-reflection, distinct from autobiography or memoir. This project functions as a monument created by the author in honor of Ivan Bunin.
Keywords
literature of young immigrants,
creativity of G. Kuznetsova,
self-reflection,
“human document”Authors
Khatyamova Marina A. | National Research Tomsk State University | khatyamovama@mail.ru |
Всего: 1
References
Анненкова Е. С. "Оставить в мире память о себе!": Автобиографизм как творческая стратегия Галины Кузнецовой // Вестник Университета имени Альфреда Нобеля. 2020. № 1 (19). С. 122-130.
Беляева А. В. Творчество Г. Н. Кузнецовой: особенности поэтики: Дис.... канд. филол. наук. М., 2016. 202 с.
Бицилли П. Г. Кузнецова. Пролог. [Рецензия] // Современные записки. Париж, 1933. № 53. С. 453-454.
Бжыкцы И. Картины Прованса в творчестве Галины Кузнецовой // Slаvia Orientalis. 2018. T. 67, № 4. Р. 631-645.
Бжыкцы И. Поэтический комплекс моря в поэзии Галины Кузнецовой // UWM Olsztyn. Acta Polono-Ruthenica. 2019. Т. 24/1. Р. 19-37.
Ван Инь. "Грасский дневник" Г. Н. Кузнецовой: проблема становления творческой личности: Дис.... канд. филол. наук. М.: МГУ, 2018. 155 с.
Витчак П. Поэзия Галины Кузнецовой в контексте творчества Ивана Бунина (тематический аспект) // Acta Universitatis Lodziensis folia litteraria rossica. 2019. № 12. Р. 109-120.
Гинзбург Л. Я. О психологической прозе. Л.: Худож. лит., 1977. 450 с.
Демидова О. "Оставить в мире память о себе!" // Кузнецова Г. Пролог. СПб.: ИД "Мiр", 2007. С. 3-24.
Демидова О. Вступительная статья // Кузнецова Г. Грасский дневник / Подгот. текста, вступ. ст., коммент. О. Р. Демидовой. М.: АСТ, 2017. С. 5-23.
Кузнецова Г. Н. Грасский дневник. Рассказы. Оливковый сад. М.: Моск. рабочий, 1995. 410 с.
Кузнецова Г. Н. Пролог. СПб.: ИД "Мiр", 2007. 327 с.
Мельников Н. Г. Г. Н. Кузнецова // Литературная энциклопедия русского зарубежья: 1918-1940. М.: РАН; ИНИОН, 1997. С. 225-227.
Михайлова М. В. Творческие взаимоотношения Ивана Бунина и Галины Кузнецовой как конфликт молодости и старости // Wielkie tematy kultury w literaturach slowianskich. Starosc. Серия: Slavica Wratislaviensia. Wroclaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Wroclawskiego, 2016. Т. 12. С. 129-137.
Нина Берберова - Галина Кузнецова: переписка 1920-х - 1960-х годов / Подгот. текстов и коммент. И. З. Белобровцевой, О. Р. Демидовой; вступ. ст. О. Р. Демидовой. М.: ИМЛИ РАН, Изд-во Дмитрий Сечин, 2022. 272 с. (Библиотека "Литературного наследства". Вып. 9).
Ходасевич В. Г. Кузнецова. Пролог. [Рецензия] // Возрождение. Париж, 1933. № 2956, 6 июля. С. 3.
Witczak P. Wokół autobiograficzności powieści "Prolog" Galiny Kuzniecowej // Slavia Orientalis. 2018. T. 67, № 4. S. 647-659.